Tubeless ready maken lukt niet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of hulp vragen aan iemend met tubeless ervaring :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Jouke74 schreef: wo 4 augustus 2021, 23:43 Met Aurelius hier : een nachtje laten staan met een binnenband erin. Dan de band aan een kant losmaken, binnenband eruit, en vervolgens met wat zeepsop laten ploppen. Beetje afhankelijk van de velg kan dat zelfs met eeN gewone pomp. Ventiel kern eruit, aannemende dat het velglint luchtdicht is en ook dat het ventiel (niet te strak vast zit) en wel luchtdicht is.

Een verdere tip is nog om iemand te vragen om te helpen de band wat aan te drukken terwijl je pompt.
Ik gun iedereen zijn gedoetjes, maar waarom zoveel moeite als je met een compressor in 5 minuten klaar bent (serieuze vraag)?
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Knakker29 schreef: di 3 augustus 2021, 19:48 Hetgeen ook een beetje wil helpen is de band voor het pompen al een beetje op de zijkanten te 'trekken'. Als de compressor erop staat eventueel nog wat masseren om de luchtuitlaat te beperken (daar krijg je vanzelf gevoel) ) en het is meestal zo gepiept. Als de band op de velg is gezet (je hoort het knappen) geen lucht meer bijpompen, je wilt de band niet van je velg blazen (dan kun je je velg weggooien).

Bij het opleggen van strakke is het belangrijk dat de randen in het midden van het velgbed liggen zodat je ruimte houd om het laatste stukje over de velgrand te trekken. Hoe vaker je dat doet hoe makkelijker het op een gegeven moment gaat (niet omdat de band rekt maar omdat je er beter in wordt).

dit is DE oplossing, zo hoor je naar mijn idee een tubeless band te monteren. compressor is een must.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Compressor is al jaren geen must meer bij mij, als je de ventielkern er maar uidraait om de band te laten ploppen. Alleen gloednieuwe banden die minder goed gevormd zijn kunnen wat lastiger zijn. 'Het hangt er dus maar vanaf'. Pomp met booster lukt bij mij prima (en soms ook een CO2 patroon, onderweg). Compressor is wel het allermakkelijkst, eens).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Zorgen dat je velglint goed strak erin zit in ieder geval , ik gebruik zeepsop en de laatste keer een tyre booster met een goeie fietspomp. Compressor kan maar is soms ook niet de oplossing , de band moet namelijk in 1 keer erop knallen , met een kleine compressor tot 8 baar heb je maar heel even 8 bar om dat te doen. vorige keer was ik 2 compressoren nodig voor genoeg luchtvoorraad (met een T stuk verbonden) Toen wou het eindelijk. En idd ,binnenventiel eruit..
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Forumlid Ad58 ging met zijn fiets (en naar ik aanneem met een verloopnippel autoventiel naar presto) naar de benzinepomp. Daar staat een compressor om autobanden te vullen met meer capaciteit.

Ikzelf gebruik gewoon een pomp.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Met de bandenzuiltjes bij de meeste tankstations ga je het niet redden.
Is maar een kleine compressor die erin zit met weinig volume.

Ik leg mijn banden er gewoon tubeless op met normale fietspomp. Wel ventielkern eruit.
Is een kwestie van een beetje feeling om te zorgen dat de band mooi verdeeld zit.
En dan even goed doorpompen. Compressor is luxe maar geen must.

Nieuwe banden laat ik enkele dagen uitliggen zodat de ergste knikpuntjes eruit zijn.
Bij hardnekkig vervormde banden op mijn oude smalle velgen, wilden ze nog wel eens blijven lekken.
Dan binnenbandje erin en nachtje laten staan, een kant los maken binnenband eruit, en dan lukt het wel.
De nieuwerre bredere velgen lijken voor mijn gevoel minder diep, daardoor ligt de band er beter in en krijg je ze eenvoudiger op druk.

Maar zoals met alles in het leven, naarmate je dingen vaker doet krijg je meer ervaring en gevoel ervoor en gaat het steeds makkelijker.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat is zekers waar.
Daarnaast helpt het als de band snel in de velgrand kan komen; ik haal altijd het ventiel eruit om de band op de velg te krijgen.
En een compressor/CO2-patroon/pomp-met-reservoir is dan handig.
Lekker fietsen!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Grappig. Ik heb zowel de booster als de compressor.

De meeste banden van 2.2-2.6 zijn zonder al te veel moeite met een gewone pomp tubeless te krijgen. Maar zeker de plus banden kreeg ik niet tubeless met een booster.

Met de compressor was het ook nog niet in 1 keer klaar. Dus afhankelijk van je volume wat je moet oppompen zou ik een compressor toch wel handig vinden. Gebruik hem overigens ook regelmatig om alles droog te blazen wat zeker in de herfst/winter een goed idee is.

De booster staat nu werkeloos in de schuur eigenlijk ... :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

E10 schreef: do 5 augustus 2021, 22:54 Ik leg mijn banden er gewoon tubeless op met normale fietspomp. Wel ventielkern eruit.
Is een kwestie van een beetje feeling om te zorgen dat de band mooi verdeeld zit.
Deels waar, het is ook een kwestie van combinatie band-velg. Ik heb banden tubeless gemaakt met een gewone pomp, en dan niet eens een met veel luchtopbrengst (een SKS Rennkompressor). En bij andere banden (en velgen) heb ik staan prutsen met zeepsop, twee extra handjes om de band in de velgrand te houden en een compressor en dan lukte het nog pas bij de zoveelste poging.

Waar het om gaat is hoe snel de band (min of meer luchtdicht) op het hoge deel van het velgbed komt. Zodra de band rondom op het hoge deel van het velgbed aansluit gaat het verder vanzelf. Veel volume ineens kunnen pompen is altijd een voordeel natuurlijk.
Een velg met smal gootje is hier ook in het voordeel, de band ligt gewoon sneller aan. Tot nu toe de makkelijkste velgen waarop ik banden tubeless gemaakt heb zijn de onvolprezen Crankbrothers, dat was gewoon band erom leggen, pomp erop en plop. Ventielkern eruit, latex erin en op druk zetten. Bijna net zo snel als een band met biba monteren :D

Vwb compressor en tirebooster: ik heb voor mijn compressor niet veel meer betaald dan wat een tirebooster kost: ongeveer zes tientjes. Aangezien je met zo'n compressor nog wel wat meer kunt dan met een tirebooster was voor mij de keus niet moeilijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Allemaal heel herkenbaar wat hier geschreven word en dat was ook gelijk de reden om weer een binnenband te gaan gebruiken. Geen geknoei en gepruts meer . Tot nu toe niet lek gereden zelfs niet in de Franse Alpen. En ik merk eerlijk gezegd ook geen verschil.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Sabai schreef: vr 6 augustus 2021, 11:35 Allemaal heel herkenbaar wat hier geschreven word en dat was ook gelijk de reden om weer een binnenband te gaan gebruiken. Geen geknoei en gepruts meer . Tot nu toe niet lek gereden zelfs niet in de Franse Alpen. En ik merk eerlijk gezegd ook geen verschil.
Maar het is helemaal geen geknoei en gepruts.
Enige is als je onderweg een lekke band krijgt maar het voordeel van latex is nu juist dat dat minder vaak voorkomt dan met een binnenband.
"This species has amused itself to death"
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Het is juist erg fijn, nooit (of slechts zelden) meer geknoei met binnenbandjes vervangen :-q Het is verder een beetje zoals Kermit verwoord, het hangt er maar vanaf. In het verleden reed ik met smallere ZTR + Schwalbe, dat waren altijd strakke combinaties die er met een pompje snel op lagen. Ik rijd nu bredere banden op bredere velgen waarbij de passing behoorlijk ruim is, in dat geval werkt een handpomp nauwelijks en is een booster ook niet ideaal. Het is een kwestie van per geval bekijken en een beetje techniek, maar met een compressor gaat het altijd makkelijk. Ik mag er vandaag weer 6 doen, blij dat ik niet hoef te pompen :wink:
Laatst gewijzigd door Knakker29 op vr 6 augustus 2021, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

kan niet meer schreef: vr 6 augustus 2021, 12:46
Sabai schreef: vr 6 augustus 2021, 11:35 Allemaal heel herkenbaar wat hier geschreven word en dat was ook gelijk de reden om weer een binnenband te gaan gebruiken. Geen geknoei en gepruts meer . Tot nu toe niet lek gereden zelfs niet in de Franse Alpen. En ik merk eerlijk gezegd ook geen verschil.
Maar het is helemaal geen geknoei en gepruts.
Enige is als je onderweg een lekke band krijgt maar het voordeel van latex is nu juist dat dat minder vaak voorkomt dan met een binnenband.
Wel als je regelmatig van banden wisselt . En tubeless rijden is al met al best kostbaar ,wat voor mij uiteindelijk niet opweegt tegen de zogenaamde voordelen. Je moet een compressor kopen ,latex , tape, ventielen en dan ook af en toe verversen. En als je net als ik af en toe ook eens wat wil wisselen kost het ook weer extra latex. Nu heb ik een bb van 8,95 en that's it. Ik zou eventueel nog wat latex in de bb kunnen doen voor het geval dat. En rijd voor met 1.6 en achter met 1.8 bar wat ook prima gaat. Tubeless is i.m.o echt een marketing dingetje.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn plekken op de wereld (ook in NL) waar je nog geen 5km kunt rijden met een binnenband.
Maar als het voor jou werkt, prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie