Eerste beurt.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Twijfel of dit in beginners hoek hoort of hier.

Ik heb een cube stereo in Duitsland gekocht. Door gebrek aan Engels van de verkoper niet echt informatie kunnen vragen. Ook niet wanneer de eerste beurt zou moeten.
Ben zelf aan het googlen geweest maar kom erg uiteenlopende adviezen tegen. Tussen de 200km en de 1000km.

Na hoeveel km zouden jullie aanraden? En is het echt nodig als ik zelf alle boutjes zo nu en dan na loop?

Alvast bedankt!
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Pieterj schreef: do 30 juni 2022, 20:22 Twijfel of dit in beginners hoek hoort of hier.

Ik heb een cube stereo in Duitsland gekocht. Door gebrek aan Engels van de verkoper niet echt informatie kunnen vragen. Ook niet wanneer de eerste beurt zou moeten.
Ben zelf aan het googlen geweest maar kom erg uiteenlopende adviezen tegen. Tussen de 200km en de 1000km.

Na hoeveel km zouden jullie aanraden? En is het echt nodig als ik zelf alle boutjes zo nu en dan na loop?

Alvast bedankt!
Het gebrek aan Engels is denk ik niet het probleem, want als je het in het Duits had gevraagd had je een helder antwoord gekregen.

Volgens mij is schroefjes nalopen niet het belangrijkste, naar spaakspanning, remmen, versnelling en vering. Als je een volleerd fietsensleutelaar bent hoef je daarvoor niet naar de fietsenmaker; want dan doe je dat zelf.

Wat betreft die vering is er een onderhoudsinterval uitgaand van een aantal uur dat je rijdt. Zo een beurt aan de vering zit niet in de eerste onderhoudsbeurt van de normale fietsenmaker. Je kan online dat opzoeken bij de fabrikant van je veersysteem.

Met spaakspanning controleren moet je niet wachten op 200 of 1000 km dat moet je gewoon regelmatig doen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Kun je daar een afstand op plakken? 1000km over de weg of misschien gravelpaden touren is totaal iets anders dan 1000km aan afdalingen met sprongen, drops, etc.

2) Alles (niet alleen bouten, ook afstelling van derailleurs, speling op draaipunten, spaken, remmen die niet helemaal gecentreerd zijn, ....) is an sich makkelijk na te lopen en iets wat wanneer je een MTB gebruikt waarvoor die bedoeld is wat vaker wilt doen dan eens na 200, 400, ..., 1000km en ook actie op wilt ondernemen op het moment dat er wat is en niet bij 200, 400, ..., 1000km.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Willem Altes schreef: do 30 juni 2022, 20:48
Pieterj schreef: do 30 juni 2022, 20:22 Twijfel of dit in beginners hoek hoort of hier.

Ik heb een cube stereo in Duitsland gekocht. Door gebrek aan Engels van de verkoper niet echt informatie kunnen vragen. Ook niet wanneer de eerste beurt zou moeten.
Ben zelf aan het googlen geweest maar kom erg uiteenlopende adviezen tegen. Tussen de 200km en de 1000km.

Na hoeveel km zouden jullie aanraden? En is het echt nodig als ik zelf alle boutjes zo nu en dan na loop?

Alvast bedankt!
Het gebrek aan Engels is denk ik niet het probleem, want als je het in het Duits had gevraagd had je een helder antwoord gekregen.

Volgens mij is schroefjes nalopen niet het belangrijkste, naar spaakspanning, remmen, versnelling en vering. Als je een volleerd fietsensleutelaar bent hoef je daarvoor niet naar de fietsenmaker; want dan doe je dat zelf.

Wat betreft die vering is er een onderhoudsinterval uitgaand van een aantal uur dat je rijdt. Zo een beurt aan de vering zit niet in de eerste onderhoudsbeurt van de normale fietsenmaker. Je kan online dat opzoeken bij de fabrikant van je veersysteem.

Met spaakspanning controleren moet je niet wachten op 200 of 1000 km dat moet je gewoon regelmatig doen.
Het gebrek aan Duits van mijn kant heeft ook niet bepaald geholpen.

Ik ben geen volleerd fietsen maker maar wil wel het een en ander zelf gaan doen. Onderdelen vervangen bijvoorbeeld. Qua sleutelen aan fietsen ben ik op wat banden plakken en een shifter vervangen na nog onervaren en daarom laat ik de beurten toch liever door de fietsmaker doen.
Als de spaak spanning zo nu en dan moet zal ik eens uitpluizen of dat zelf te doen is.

Waneer de vering voor onderhoud moet heb ik inmiddels gevonden.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

cheeta schreef: do 30 juni 2022, 20:49 1) Kun je daar een afstand op plakken? 1000km over de weg of misschien gravelpaden touren is totaal iets anders dan 1000km aan afdalingen met sprongen, drops, etc.

2) Alles (niet alleen bouten, ook afstelling van derailleurs, speling op draaipunten, spaken, remmen die niet helemaal gecentreerd zijn, ....) is an sich makkelijk na te lopen en iets wat wanneer je een MTB gebruikt waarvoor die bedoeld is wat vaker wilt doen dan eens na 200, 400, ..., 1000km en ook actie op wilt ondernemen op het moment dat er wat is en niet bij 200, 400, ..., 1000km.

Ik gebruik em vooral voor mtb routes in Nederland.

Maar er is niet echt een vast moment voor de eerste beurt als ik zo lees.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Trap niet in de valkuil van boutjes steeds vaster draaien als je ze naloopt. Als ze vast genoeg zitten en je geeft ze bij elke controle een klein beetje extra zitten ze op een gegeven moment te vast. Bij sommige onderdelen is dat niet goed.

Om dat te voorkomen zou je een momentsleutel kunnen gebruiken, voor gebruik aan een fiets vind ik een bereik vanaf 2 of 3Nm ideaal. Daarmee kun je de kwetsbare boutjes checken die niet zo vast mogen. Als de momentsleutel tot ~20Nm gaat dek je ook heel veel andere bouten af. Voor de onderdelen die supervast moeten (cassette lockring, sommige cranks) komt het naar mijn idee minder kritisch. Of die lockring nu met 38 of 42Nm vast zit is niet zo belangrijk.

Die eerste servicebeurten moet je je niet teveel van voorstellen, daar besteed een fietsenmaker echt geen halve dag aan ;-)
Spaakspanning kan een ervaren fietsenmaker op gevoel/gehoor doen, visuele remmen check kost een paar tellen... zelf doe je er langer over maar je hoeft ook geen uren te tellen dus ach. En als ik zelf aan mijn fiets werk weet ik zeker dat het met aandacht gebeurd is en niet afgeraffeld. Bij een fietsenmaker sta je er niet bij en sommigen doen hun werk prima maar anderen wat minder...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn fietsen kwamen altijd slechter terug van zo'n eerste (gratis!) beurt dan dat ik ze erheen bracht.
(maar ik heb dan ook altijd pech met fietsenmakers)
Die eerste gratis beurt is meer bedoeld om de verkoop te smeren dan om je fiets te smeren :wink:

Je hebt je fiets in Duitsland gekocht omdat ie daar wel leverbaar was, of goedkoper, of beide.
Maakt niet uit.
Je zoekt nu in de buurt een goede MTB fietsenmaker en laat m daar van tijd tot tijd nakijken. Tegen betaling.
Maar heen en weer rijden naar Duitsland kost ook geld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

wat versta je zelf onder een beurt, wat verwacht je dat een fietsenmaker zal doen?

Ik zou het wat concreter maken, dus wat wil je dat er gebeurt?
Ketting smeren doe je zelf (neem ik aan?).
Banden op spanning houden ook.
Onderhoud aan BB en Balhoofd denk ik niet dat dat onder een beurtje valt.
Frame lagers vervangen valt niet onder eenbeurt maar is een losse klus.
Onderhoud vork en demper valt ook niet onder een beurt, zou ik elk jaar a 2 jaar laten doen afhankelijk van hoe veel en waar je rijdt.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 1 juli 2022, 10:38 Mijn fietsen kwamen altijd slechter terug van zo'n eerste (gratis!) beurt dan dat ik ze erheen bracht.
(maar ik heb dan ook altijd pech met fietsenmakers)
Die eerste gratis beurt is meer bedoeld om de verkoop te smeren dan om je fiets te smeren :wink:

Je hebt je fiets in Duitsland gekocht omdat ie daar wel leverbaar was, of goedkoper, of beide.
Maakt niet uit.
Je zoekt nu in de buurt een goede MTB fietsenmaker en laat m daar van tijd tot tijd nakijken. Tegen betaling.
Maar heen en weer rijden naar Duitsland kost ook geld.

Ik ging er vanuit dat de eerste beurt wel van belang is, bij een auto is dat iig wel. Bij een mountenbike is dat minder het geval?

De fiets was idd enkel in Duitsland leverbaar. Het is niet de bedoeling dat ik daar weer kom, het was een ritje van 600km totaal :lol:
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Bram87 schreef: vr 1 juli 2022, 12:01 wat versta je zelf onder een beurt, wat verwacht je dat een fietsenmaker zal doen?

Ik zou het wat concreter maken, dus wat wil je dat er gebeurt?
Ketting smeren doe je zelf (neem ik aan?).
Banden op spanning houden ook.
Onderhoud aan BB en Balhoofd denk ik niet dat dat onder een beurtje valt.
Frame lagers vervangen valt niet onder eenbeurt maar is een losse klus.
Onderhoud vork en demper valt ook niet onder een beurt, zou ik elk jaar a 2 jaar laten doen afhankelijk van hoe veel en waar je rijdt.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik van een eerste beurt moet verwachten. Dacht alles na lopen smeren afstellen en mischien controleren of gebreken. Bij een auto staat wat er gebeurt bij welke beurt wel redelijk vast.
Mischien maak ik het ook belangrijker dat dat xe eerste beurt daadwerkelijk is.

Ketting en banden doe ik idd na elke 2de rit. De vering lijkt me niet iets dat ik zelf ga proberen.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

De eerste beurt moet voor het rijwiel in gebruik genomen wordt, de boel is op snelheid in elkaar geflanst, vaak zonder borgmiddel of montagepasta. Wielen zijn machinaal gevlochten, vaak wel aardig, maar niet perfect. Na vele jaren ervaring met rijwielen en gepokt en gemazzeld in de fijnmechanica, is het nu standaard om een nieuw rijwiel even helemaal uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Verkochten ze rijwielen maar als bouwpakket, dan was ik sneller klaar.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Dit vraag ik mezelf ook af.
Eerste beurt stelt niets voor dat is meer een verkoop techniek.

Vooral de vering onderhoud vraag ik me af.
In mijn geval zegt rockshox van de voorvork en demper elke 50 uur een service beurt te geven.

Gemiddeld doe ik Ritten van 100-120 km in 4-6 uur( deel daarvan is weg, rest is allemaal off road en geen bikeparks met grote jumps en drops)
Dat zou betekenen dat ik elke 10 Ritten een 50 uur onderhoud zou moeten doen.

Ik lees hierboven elk jaar a 2jaar?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tja, verwijst die 2 jaar naar de vrij omvangrijke 200h beurt of de simpele 50h?
200h eens per 2jr kan ik me nog wel wat bij voorstellen, waarmee de 50h frequentie ook gegeven is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn ervaring: Als je die simpele "50h" beurtjes regelmatig doet, dan slijt er vrijwel niets en kan je de grote (duurdere) 200h beurten flink uitstellen.

Maar reken er niet op de de fietsenmaker tijdens zo'n eerste (gratis) beurt iets doet aan de vering.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Het ligt er ook aan hoe je de fiets aangeleverd hebt gekregen.

Ik heb wel eens een Bianchi MTB voor mijn dochter online besteld en het bleek dat de desbetreffende winkel (die dus ook een online shop heeft), het erg letterlijk nam toen ik zei dat ik de fiets wel zelf in elkaar kon zetten. Daarbij was mijn idee dat de fiets wel eerst rijklaar was gemaakt, toen klaar voor verzending was gemaakt en vervolgens dat ik na ontvangst de fiets weer zou kunnen monteren. Maar de fiets was dus niet rijklaar gemaakt, dus kon ik alsnog de fijnafstelling doen van de versnellingen en spaken checken.

Als je fiets wel eerst rijklaar is gemaakt, dan zou ik er niet zo wakker van liggen en pas een eerste beurt laten doen op het moment dat zich er problemen gaan voordoen. Persoonlijk, in de regel, zou ik dat pas rond de 2.000km gaan verwachten. Dat een remblokje op is, de versnellingen niet meer soepel lopen, of de spaakspanning minder is geworden etc.

Het materiaal van tegenwoordig kan best wel wat hebben namelijk :-D
Plaats reactie