21 inch frame voor mensen van 2 meter

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gesloten

Is het frame te klein voor me? 21 inch voor 1.98 cm

ja, het frame is te klein en je zult deze problemen blijven houden
15
33%
ja, het frame is te klein maar je kunt dit oplossen
2
4%
Geen idee want ik heb er de ballen verstand niet van
15
33%
Nee, het frame is niet te klein een kwestie van wat dingen veranderen zoals.....
14
30%
 
Totaal aantal stemmen: 46
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik heb sinds kort dan een 21 inch frame van Giant, de XTC om precies te zijn. Nu heb ik echter wat problemen met mn houding op deze fiets, ik ben bijna 2 meter. Ik zit niet prettig op de fiets, heb het gevoel dat ik in mekaar gedeukt zit.

Mn armen doen zeer na een x aantal km`s, terwijl ik daar voorheen nooit klachten mee had (op mn 23 inch terrago). Het zadel heb ik al een paar cm lager gezet, maar dat helpt niet. Verder heb ik weinig druk op mn voorwiel wat het sturen lastiger maakt.

Is het niet gewoon zo dat dit frame veel te klein is voor mij? Volgens de fietsenmaker was dat niet zo. Vandaag ben ik daar even langs gegaan en ze hebben er kostenloos een anders stuur en een nieuwe voorbouw ingezet. Het is een voorbouw van BBB waarmee ik het stuur hoger en lager kan zetten. Dit moet ik dus even testen.

Zijn er meer mensen van mijn lengte die op een 21 inch frame rijden?
Wat kan ik nog meer veranderen om mijn zitpositie te verbeteren?
Is het frame eigenlijk niet gewoon te klein voor me en zou een 22 inch frame beter voor me zijn?
koga freak
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 19 februari 2004, 13:44
Mijn mountainbike: kona caldera: marzocchi, xt, hayes...
Contacteer:

Ik denk dat 22 inch beter zou geweest zijn!
iedere dealer zegt wel dat het grote van het frame kan opgelost worden door de zadelpen enz...
Hoe hoog staat je zadelpen nu ?
Hangt er van af hé, stel je voor dat ze nu al tegen de 5 a 15cm BOVEN het STUUR staat dan zou'k zeggen: Kun je niets mee doen.( dan zit je met de poep "op de mont blanc" en het lichaam "in de grond", zit iets niet juist dan :~ )
In het ander geval, dat de zadelpen even hoog of iets lager dan het stuur zou staan moet het lukken.
Nou die vertelbare stuurpennen zijn wel handig voor op welk terrein je fietst, en zithouding! ( ze zijn alleen niet zo mooi )

groeten
koga freak
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Onzin, als je stuur laag zit krijg je juist een mooie racehouding.
koga freak
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: do 19 februari 2004, 13:44
Mijn mountainbike: kona caldera: marzocchi, xt, hayes...
Contacteer:

Ja dat misschien wel, maar hij zegt juist dat hij helemaal gedeukt zit!
Hij zal niet graag op de race houding zitten
Baho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 2 april 2003, 19:44
Mijn mountainbike: een rood-witte uit denekamp

Te weinig druk op je voorwiel?? Bij een te klein frame zou je toch teveel druk op je voorwiel moeten hebben ...

Meet voor de lol de bovenbuis eens op, en vergelijk dan eens met je oude terrago. De ene 21 inch is de andere niet namelijk.

Ik rij bijvoorbeeld op hetzelfde maatje frame als iemand van 2.03, waar ik toch echt 1.88 ben, tis ook een persoonlijke kwestie. Heb ook 2 fietsen, waar de één een 10 cm kortere zitbuis heeft als de andere ...
Some stop to smell the roses, while others prefer to see them only as red streaks that line the sprint to the finish.
Edje
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 7 oktober 2002, 22:42
Mijn mountainbike: Giant anthem X1
Contacteer:

Hoe heeft die fietsenmaker vastgesteld dat 21 inch wel zou passen? Is daar ook nog enig meetwerk aan te pas gekomen of was dat een kwestie van "kennersoog"? Zo niet, even laten meten dan.
Misschien dat je eerder dan de hoogte van stuurpen en stuur, de lengte van de stuurpen aan moet passen (langer), zodat je wat langer zit en wat minder gedrongen (of gedeukt). Heb je meteen ook wat meer druk op je voorwiel omdat je daar dan iets meer overheen hangt dan nu.
Stuurt dan wel wat directer of nerveuzer dan denk ik.

Overigens zou je bij een te kleine fiets, zoals baho ook zegt, eerder veel dan weinig druk op je voorwiel moeten hebben (tenzij je een kort stuurpennetje hebt waardoor je nogal rechtop zit).
?
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn enkele foto`s van de bike, het zadel staat nu ietsje lager dan op de foto`s. Ik heb het frame wel opgemeten, maar heb dit verkeerd gedaan kwam ik al achter

Van het trapas via de verticale buis tot de opening waar je zadelpen in gaat is 55 cm. Van bovenop de voorbouw recht naar beneden is 97 cm,

de lengte van mn nieuwe stuur is 60 cm, lijkt me veel te lang! 54 of zo is toch normaler? Daarbij komt ook nog eens dat ik niet zo breed ben. Lang en slank.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Baho zei 't al, de ene 21" is de andere niet.
Maatgevend is de lengte van de bovenbuis, en dan nog horizontaal gemeten. Uiteraard zijn er grenzen aan de lengte van de stuurpen en de zadelpen. Verder
Dus bij het balhoofd beginnen, en dan horizontaal tot aan de zitbuis of zadelpen.
Deze lengte zou je eens moeten vergelijken met een 23" Terrago.

Heeft jou fietsenmaker jou gemeten en die gegevens in een programma gestopt?

Wanneer je fietsenmaker jou heeft opgemeten, dan komen daar een aantal maten uit, die op verschillende framematen zouden kunnen passen.
De truc is dan om die framemaat te kiezen waarbij zadelpen en stuurpen normale afmetingen hebben.
Stuurpen zou ik max 130 mm kiezen, zadelpen zeker niet meer dan 30cm boven het frame, en dan nog alleen bij een lichte berijder.
Je stuur zou je zelf kunnen proberen, hendels enzo naar binnen schuiven, kijken hoe dit bevalt en dan pas afzagen.
De breedte van je stuur maakt trouwens ook deel uit van de meting.
Verder zijn de maten van Giant in S, M, L en voor sommige modellen XL, niet in inches.
55 cm is 22", Giant zegt dat L 21" is.
Welke heb jij ?
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Ik gok dat de bovenbuislengte niet eens zo veel zal verschillen met de Terrago, omdat de XTC een veel meer racy geometrie heeft (en dus een langere bovenbuis).

Ik denk dat je meer aan een langere stuurpen zal hebben dan een in hoogte verstelbare stuurpen (ook omdat dat toch echt geen gezicht is, en die heb je geruild tegen een Easton?!?). Zadel moet gewoon op de goede hoogte staan, zadel omlaag zetten gaat alleen maar meer problemen geven.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Die zadelpenlengte die uit het frame steekt lijkt me wel in orde. Hoelang was je oude stuurpen?
Don't just train... train right.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

ExarMCM schreef:Ik gok dat de bovenbuislengte niet eens zo veel zal verschillen met de Terrago, omdat de XTC een veel meer racy geometrie heeft (en dus een langere bovenbuis).

Ik denk dat je meer aan een langere stuurpen zal hebben dan een in hoogte verstelbare stuurpen (ook omdat dat toch echt geen gezicht is, en die heb je geruild tegen een Easton?!?). Zadel moet gewoon op de goede hoogte staan, zadel omlaag zetten gaat alleen maar meer problemen geven.
Easton? :o Ruilen bij een nieuwe bike alleen 1:1 zou ik zeggen.
Je fietsenmakert kan die stuurpen zo bij Giant omruilen.
Of heb je je hypermoderne a la Gazelle stuurpen alleen tijdelijk om te expirimenteren?
Zadelhoogte komt ook uit de meting naar voren.
Dit is dezelfde fietsenmaker die je versnellingen pas na 7 weken goed afgesteld kreeg? :~
Sorry, maar ik denk er het mijne van...
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Geen Easton zag ik, een Giant Racing Components ding, alsnog sjeuiger dan een BBBBBBB.
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Als je bijvoorbeeld kijkt op de site van Santos, zie je dat het verschil in bovenbuis (dit is horizontaal gemeten tussen hart balhoofd en zadelpen)tussen een 19 en 21 inch frame maar 1,2cm is. De balhoofdbuis neemt bij de 21 inch versie wel 3cm toe tov. het 19 inch frame.
Dus feitelijk is het verschil van de bovenbuis minimaal. Dit verschil is aan te passen met behulp van een langere/kortere stuurpen. De hoogte (lengte) van de balhoofdbuis daarin tegen is naar mijn idee doorslaggevender. Mede omdat deze voor een groot gedeelte de hoogte van het stuur bepaald. De hoogte van het stuur kan ook enigzins aangepast worden door gebruik te maken van een verstelbare stuurpen of vaste stuurpen welke onder een bepaalde hoek is geplaatst.
Uiteraard is het zo dat de verhoudingen per merk en soms zelfs per type veschillen. Dit maakt het vaak niet mogelijk om dezelfde maten van verschillende merken met elkaar te vergelijken.
Ook heb ik gemerkt dat de fabrieksspecificaties wel eens af kunnen wijken van de gegevens in MTB tijdschriften. Dit heb ik overigens zelf ondervonden met de cube ltd4.

En als laatste kunnen de hoek waarin de zadel- en balhoofdbuis en de lengte van de voorvork en crank's ook je zithouding op de fiets bepalen.

Kortom als je ooit de ideale maat gevonden hebt koop dan meteen de hele voorraad.... :D
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

misschien is dit wat ?
http://users.skynet.be/vipersite/framemaat.xls

oeps....vergeten dit is ook wel handig
http://users.skynet.be/vipersite/techniek.htm
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik ben niet goed in al die namen, beken ik eerlijk. Er zat een Giant stuur in, met zo`n dikke bobbel in het midden. Nu zit er een no-name stuur in, dat is tijdelijk. Ik vind dat BBB verstelbaar stuur dr ook niet uitzien en betwijfel of het gaat werken. Het is tijdelijk, ik mag het kostenloos uitproberen.

Probleem is dat er geen spacer-ringen meer tussen kunnen. Sprak Thijs Al er gisteren over en die zei dat ze mn binnenbalhoofdbuis van mijn fiets waarschijnlijk te kort afgezaagd hebben. Hierdoor kunnen er geen spacers meer tussen.

Op dit moment zit ik niet fijn op mn fiets. Heb echt last van mn onderhouden en heb het gevoel dat ik niet prettig stuur. Heb nu zo`n 100 km gebiked op mn nieuwe fiets en ik merk gewoon dat ik mn armen te ver moet strekken, ze zijn eigenlijk helemaal gestrekt, om bij mn stuur te kunnen.

Hoe krijg ik nu nog spacerringen onder mn balhoofd? Het stuur laat ik iig inkorten van 60 naar 54 cm. Heb mn schouders gemeten en die breedte is 52-53 cm.
Let wel ik ben niet opgemeten, bij het kopen van mn fiets..
Gesloten