Versnelling shifter werking

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

*Luuc leest hele topic door en wilt net een uiteenzetting gaan schrijven over low-normal en top-normal. Gelukkig was Kermit me voor, bedankt voor het uitsparen van wat tijd :-q Ik ga een biertje doen

Groeten,

p.s. Ik ben het in principe wel eens met de mening dat het toch wat onlogisch lijkt. Maar gewenning gaat snel.
En misschien hoeven we ons over 5 jaar helemaal niet meer druk te maken, omdat dan een hoop bikes 1x11, 12, of 13 zijn.*

* this may not be true
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een Rohloff is nu al 1 x 14 ;-)
Of 1 x 1, maar net hoe je het bekijkt. Maar wel alleen met gripshift... die je overigens de kant kunt laten draaien die je wilt.

Tja, van draaishifters ben ik al fan sinds de eerste fiets die ik had waar ze op zaten. Supersnel en intuitief, helemaal geen vingers los van het stuur, zoveel versnellingen ineens als je wilt. Maar het is een smaakkwestie, STI of triggers werken op zich ook top.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ducktape
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 17 april 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Cube race One, On One Inbred 29" SS

inderdaad allemaal kwestie van persoonlijke smaak. zo ben ik helemaal verzot op mijn trigger shifters :lol:

en dit is vastn een topic waar de 1 x 1 rijders van smullen want ja wie doet er nu moeilijk als het ook makkelijk kan :roll:
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Over een paar jaar schakelen we lekker electronisch.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Pollekes schreef:Over een paar jaar schakelen we lekker electronisch.
Yep en dan met een app op je smartwatch of implantaat zodat je achter schakelt als je met je rechteroog knippert en voor met het linker.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lekker dan, als je zand in je oog hebt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

hansdegebruiker schreef:
Pollekes schreef:Over een paar jaar schakelen we lekker electronisch.
Yep en dan met een app op je smartwatch of implantaat zodat je achter schakelt als je met je rechteroog knippert en voor met het linker.
Google "sport"glass ?
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

Over een paar jaar hoef je niet meer te schakelen, rijdt iedereen met en variomaat rond die het allemaal zelf uitzoekt voor je. Moet je alleen nog maar trappen, of zelfs dat niet meer....
ducktape
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 17 april 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Cube race One, On One Inbred 29" SS

een mooie CVT van bosch op je achter wiel ;) dan vallen alle weightweenies flauw :P
dat is nog wel een grote stap naar een continu variabele transmissie maar het bied wel veel voordelen
zoals altijd de perfecte cadans voor maximaal rendement. helaas moet hiervoor nog wel veel R&D werk
gebeuren om dit betaalbaar te krijgen en het rendement van de aandrijving op een niveau te krijgen
die een conventioneel systeem haalt.
DutchPlayer
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 28 maart 2005, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp M4
Contacteer:

Nou wat ik apart vond werken(Start post) heb ik bij toeval zelf opgelost door een RD-M960 XTR derailleur te monteren, dit derailleur schijnt dus anders om te werken dan mijn vorige XT derialleur. Nu gaat hij met de duim naar een zwardere versnelling dus kleiner blad en met de vinger naar een lichtere versnelling ofwel groot blad.

Ik vind het alleen een crime om dat ding afgesteld te krijgen, krijg em maar niet goed onder het kleinste blad als het derialleur niet op spanning staat. Of moet ik echt een andere afstel manier gebruiken?
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Misschien is je pad scheef. Dat zien vaak veel mensen over het hoofd, een kleine afwijking resulteert al in slecht schakelen/afstellen. Manier van afstellen is hetzelfde.

Groeten,
DutchPlayer
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 28 maart 2005, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp M4
Contacteer:

Wat bedoel je met pad?

Ik heb het bijna helemaal perfect nu, beetje aparte werk wijze heb ik gehanteerd denk ik.

Derailleur gemonteerd, kabel los, afgesteld op het grootste blad van de cassette de boel draait zo goed rond. Volgens de manual van Shimano dien je dan aan je crank te draaien en met de hand aan het derailleur te trekken zodat de ketting naar je kleinste blad gaat. Gedaan maar kreeg het derailleur niet goed met de stel schroef onder het kleinste tandwiel.

Ik heb toen de derrie vastgehouden onder het kleinste tandwiel en de versnellingskabel gemonteerd. Beetje aan spannen en wat kleinste afstelling met de H en L schroefjes en nu loopt hij bijna perfect.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een pat wordt in goed nederlands ook wel uitvaleinde genoemd, maar dat is een beetje een ouderwetse (wieler)term. Wij mtb-ers bedoelen het -meestal verwisselbare- onderdeeltje waar je de achterderailleur aan monteert. Die zijn weleens net niet helemaal recht en dan wordt afstellen een frustrerend karwei ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

DutchPlayer schreef:Nou wat ik apart vond werken(Start post) heb ik bij toeval zelf opgelost door een RD-M960 XTR derailleur te monteren, dit derailleur schijnt dus anders om te werken dan mijn vorige XT derialleur. Nu gaat hij met de duim naar een zwardere versnelling dus kleiner blad en met de vinger naar een lichtere versnelling ofwel groot blad.

Ik vind het alleen een crime om dat ding afgesteld te krijgen, krijg em maar niet goed onder het kleinste blad als het derialleur niet op spanning staat. Of moet ik echt een andere afstel manier gebruiken?
En dat is precies het euvel waarom Shimano daarmee gestopt is. Ook hun hadden de logica uit de voorgaande posts bedacht. Maar het is een systeem wat heel nauw afgesteld moet worden en je achterpad mag ook niet afwijken. Ik heb deze ook gehad. Als het goed werkt is het perfect voor klimmen. Werkt het niet goed, overweeg je zelfs ter plekke singlespeed te rijden :wink:
- What goes Up, Must come Down -
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als de derailleur niet op spanning staat wil-ie natuurlijk niet onder het kleine kransje, maar juist naar de grote. Da's het kenmerk van een inverse derailleur zoals je die nu hebt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie