Reba solo air tunen/afregelen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Even inhaken op dit topic. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&t=113933" onclick="window.open(this.href);return false; want dan ga je er toch weer mee spelen.

In het artikel wordt voor een vork 15 tot 20% sag aangeraden. En voor een HT zou je zelfs ruwweg op 22% kunnen gaan zitten. Echter als ik dat ding op 20% sag zet vind ik mijn vork veel te zacht. En zit de vork op een parcours als Schoorl zo door z'n hele bereik heen.

Als je uit gaat van het tabelletje op de vork zou er 135+ psi in moeten. Maar dan is de vork wel weer een beetje aan de harde kant. Dus ik heb er nu 120psi in, (10% sag) rebound staat redelijk snel, en compression volledig open. Op een parcours als Schoorl gaat de vork op de ruige stukken dan net niet helemaal door z'n volledige bereik. (afdaling achter klein Zwitserland, het eerste stuk met drops b.v.) De nok af krijg ik het wel voor mekaar om een complete bottom out te hebben.

Dus ik ben eens benieuwd naar de ervaringen en adviezen van de meer ervaren rijders. Voor de het rijden op een HT in Nederland/Ardennen/Eifel/Reichswalt ed. Welk knopje waarvoor is is mijn duidelijk.

Nog even wat technische zaken:
ik: 97Kg
fiets: +/-12,5Kg XC HT
banden: 2.25" f1.7 r2.0 bar
vork: reba 100mm
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Het is ook een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind het zelf lekker rijden met een beetje compressie demping erin, iets van 2/3 of 3/4 open. Vol open vind ik 'm wat te veel duiken bij het remmen, en wat vaag aanvoelen bij uit het zadel trappen. Tenzij je er flink meer druk in pompt maar dan ben je weer al je gevoeligheid over kleine hobbeltjes kwijt.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

sag is een goed begin, daarna ga je naar de '-'air kijken(die heb je dan niet), de rebound, compressie en wat je verder allemaal hebt.

het tabelletje op die sticker op je vork kun je ook gelijk vergeten.

ik denk dat dit topic te persoonlijk is, en erg afhankelijk van je instelmogelijkheden en dat je snapt hoe die elkaar beinvloeden.
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

Vergeet niet dat je voldoende sag nodig hebt om een negatieve veerweg te hebben.
Je vork moet immers uit kunnen veren als je voorwiel een kuiltje in duikt.

Als je sag goed staat is dat je uitgangspunt van waaruit je gaat werken.

Wanneer je te snel door je veerweg heen gaat zal je dit ket ingaande demping moeten regelen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

oké, dus even het artikel er bij pakken, en wat ik eerder in up/down las, plus wat jullie nu schrijven, kan je stellen dat de waarde op je vork een leuke richtlijn is, maar ook niet meer dan dat.

Voor de "ervaren rijder" zou je een sag willen hebben tussen de 15-20%. Voor de "luxe zondagscrosser" een sag van 20-22% Voor een XC fiets moet je dit zittend in complete uitrusting (dus met gevulde Camelbak en al) in je normale rijhouding bekijken. Even de vork een paar keer induwen en dan iemand vragen naar de streepjes te kijken is beter dan met de o-ring. (als je afstap veer het toch weer wat in) Voor je begint alle instellingen volledig open draaien.

Rebound instelling wil je zo snel mogelijk hebben zonder dat het wiel de neiging heeft te gaan stuiteren.

Duikt of pompt de vork je teveel bij remmen, staand trappen? Of zit je te snel door de veerweg heen? (bottom out) Dan compression opschroeven.

Eens een keer een "bottom out" op de echt ruige stukken tijdens je rit is niet zo'n probleem mits dit niet duidelijk voelbaar is. Een "bottom out" is mede te voorkomen door je rebound instelling zo snel mogelijk te houden.

Volgorde van afstellen: sag, rebound, compression.
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op ma 24 november 2014, 17:34, 3 keer totaal gewijzigd.
◼︎ Go round the outside.
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

Bottom out voorkomen met rebound lijkt mij niet logisch. Wel met compressie demping.
Tenzij je een bottom out bedoeld omdat je over veel hobbels achter elkaar rijd en je rebound heel ver dicht staat. Je vork krijgt dan niet de tijd om tussentijds terug te veren.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

mini_me schreef:Bottom out voorkomen met rebound lijkt mij niet logisch. Wel met compressie demping.
Tenzij je een bottom out bedoeld omdat je over veel hobbels achter elkaar rijd en je rebound heel ver dicht staat. Je vork krijgt dan niet de tijd om tussentijds terug te veren.
Dat is wat ik bedoel. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Zelf geef ik de voorkeur aan een wat stuggere voorvering, die wel snel werkt. Dus de haas en slak knop onderaan staat bij mij nog genoeg op haas. Met een sag van 15% ben ik zelf erg tevreden omdat je staand ook nog redelijk kan fietsen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Sag heb ik net op 15% gezet. Rebound staat nu zo snel dat het wiel net niet stuitert. Trucje dat ik eens ergens opgepikt heb. Vork flink in duwen, los laten, en dan moet het wiel op de grond blijven. (benieuwd of het werkt) Commpression heb ik 1 klik dicht staan. (in eerdere pruts sessie uitgevonden) Kompleet tegen de regels van tunen in. (1 ding te gelijk veranderen) Maar morgen eens testen op Schoorl. Vorkpompje mee voor het geval het nog niet naar mijn zin is. En nog wat verder wil prutsen.
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie