Mountainbike en pekel?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

hehe, als je geen pekelbike hebt is dat zeker te begrijpen:
Afbeelding van deze voormiddag :D
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

Ah, dat word rusty :lol: met al die pekel
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Afgelopen dagen zoveel mogelijk door de verse sneeuw gereden naar het bos toe, daar lag tenminste geen pekel.....
Het is een gebruiksvoorwerp, maar ik ben er toch ook echt wel zuinig op, dus direct schoonmaken na de rit, afdrogen en smeren waar nodig!

Gebruiken jullie wel eens autoshampoo met wax er in om de fiets te wassen?
Zo ja, wat doe je dan met schijfremmen, afdekken?

Grt Chris.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik gebruik een emmertje warm water met autoshampoo met wax. meestal met een veger en een spons.

schijfremmen laat ik meestal voor wat het is tot het einde van de poetsbeurt. je blokjes wil je wel echt vrijhouden van autoshampoo, schijven doe ik ongeveer als laatste met een doekje met remmenreiniger.

je ketting kan je in de pekel wel vergeten, die gaat toch roesten, maar met het fietsen merk je er weinig van. vernikkelde of Ti genitreerd is wel beter tegen de roest, maar ze gaan toch roesten dus kun je ze beter aparthouden als je kettingen roulleert.

wintertip: zorg dat alles goed in het vet zit, fiets lekker en poets meteen je fiets en herhaal het invetten en olien meteen.
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Helder verhaal, maar de wax van de shampoo komt dan toch ook (ongewild) op de schijf/remblokjes als je de rest wast?
Ketting na het smeren inspuiten met siliconenspray helpt ook nog wel als bescherming!

Grt Chris
Axium schreef:ik gebruik een emmertje warm water met autoshampoo met wax. meestal met een veger en een spons.

schijfremmen laat ik meestal voor wat het is tot het einde van de poetsbeurt. je blokjes wil je wel echt vrijhouden van autoshampoo, schijven doe ik ongeveer als laatste met een doekje met remmenreiniger.

je ketting kan je in de pekel wel vergeten, die gaat toch roesten, maar met het fietsen merk je er weinig van. vernikkelde of Ti genitreerd is wel beter tegen de roest, maar ze gaan toch roesten dus kun je ze beter aparthouden als je kettingen roulleert.

wintertip: zorg dat alles goed in het vet zit, fiets lekker en poets meteen je fiets en herhaal het invetten en olien meteen.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ik heb vroeger een tijdje woon werk verkeer gefietst , toen op een race fiets eerst op een brommer maar dat was saai vond ik .
elke dag 25km heen en terug zomer winter storm regen sneeuw hagel maakte niet uit regenpak aan en gaan .
heen meestal wind mee , terug zwoegen tegen wind .
en pekel heb ik zeker gezien , toch viel het mee wat er aan de fiets plakte , misschien dat de dunne bandjes daar aan mee hielpen ,onderhoud behalve af en toe een drupje olie hier en daar deed ik niet aan .
zo nu en dan ging hij naar de fietsenwinkel en werd hij afgesteld ik heb aardig wat banden en remblokjes versleten maar ketting en tandwielen leken niks te leiden te hebben hij ging maar door .

dus mijn tip scoor een leuk racefietsje op MP zet er verse bandjes op en verse remblokjes spatbordjes en lampjes , en gaan .

en laat je mooie mtb binnen , je hebt toch geen zin om je fiets af te spuiten na een dag werken .
en als er eenmaal gestrooid is ligt er pekel en dat duurt wel ff voor dat het weer van de weg gespoeld is .

en nog een tip, goedkoop bij action ......siliconen spray ff je frame inspuiten en het spoelt allemaal lekker makkelijk er weer af , dan is een tuinslangsessie voldoende en een borsteltje over de ketting .
en vergeet niet van die klemmen te kopen voor om je broekspijpen ,is niet fijn als de boel tussen de tandwielen geraakt als je net lekker op gang bent . :-q
groetjes Marcel
Plaats reactie