650 B in een 26"fully?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zie bij 650b Palace http://650bpalace.blogspot.co.at/2011/1" onclick="window.open(this.href);return false; ... -list.html en mtbr.com: http://forums.mtbr.com/650b-27-5/my-lis" onclick="window.open(this.href);return false; ... 76656.html. Veel 650b info.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Ik rij al een paar jaar met 650b wielen in mijn Liteville 301MK9 en dat gaat zonder problemen t/m banden van 2.4. Voor heb ik een FOX Fork waarbij dit ook geen probleem is.

Het belangrijkste is passen, kijk of je een set wielen kunt lenen of bij iemand met deze wielen langs kunt gaan en probeer het gewoon. Hou er wel rekening mee dat je dit ook probeert met lege dempers. Er zijn een aantal frames en vorken waarbij onder normale omstandigheden het wiel past maar bij extreem inveren van de demping dat ineens niet meer past met alle gevolgen van dien.

Kun je niet passen, dan zijn de al eerder genoemde links een goed manier om te kijken wat wel en niet kan. Let dan wel op dat je geen appels met peren gaat vergelijken.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Als het past dan kan het denken velen en ik heb zelf gedacht om een 27,5 voorin te nemen maar als je een oplettend oog hebt en een beetje geo gericht bent dan snap je dat als je 27,5 in een 26 frame gooit je BB belachelijk hoog komt te liggen. In 27,5 frames ligt de BB onder je wiel as en niet erboven. Behoorlijke impact op rijgedrag imho
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Theorie...theorie :-D , ik heb 2 jaar met een 26" frame gereden en dat ding reed echt heel goed, ik reed dan ook nog met een zadelpen op maximale lengte dus mijn zwaartepunt lag al helemaal hoog.
Vond het ook wel fijn om in een bocht door te kunnen blijven trappen zonder dat het pedaal aan de grond ging. :-q
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

SugaHoneyIceTea schreef:Als het past dan kan het denken velen en ik heb zelf gedacht om een 27,5 voorin te nemen maar als je een oplettend oog hebt en een beetje geo gericht bent dan snap je dat als je 27,5 in een 26 frame gooit je BB belachelijk hoog komt te liggen. In 27,5 frames ligt de BB onder je wiel as en niet erboven. Behoorlijke impact op rijgedrag imho

Grappig, veel mensen beweren juist dat door het kleine verschil in diameter tussen 26 en 27,5 het voordeel minimaal is. Goed dat is een andere discussie, maar om nu te zeggen dat de BB belachelijk hoog komt te liggen is wel wat overdreven.
Maar het is zeker zo dat hij hoger komt te liggen (mist je niet al met hele dikke banden op 26" reed en nu op lage 27,5 banden gaat rijden) wat niet echt gunstig is voor het zwaartepunt, wel voor boomstammetjes :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sommige fietsen hebben een te laag BB (naar mijn smaak), dus daar zou het wel eens heel positief kunnen uitpakken.
Maar het verschil is de helft van 584 - 559 oftewel 12,5mm.
Bij een FS is de BB height toch al een fictieve waarde, vanwege sag. Die 12,mm gaan je echt geen problemen bezorgen.

Maar de TS blijft wel erg stil, er zal toch niets ernstigs zijn gebeurd tijdens zijn 27.5 expiriment ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

en sommige fietsen weer een te hoog BB dus ik denk dat het puur smaak is....het heeft overigens ook invloed op je stuurgedrag :P
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16841
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grappig, ik zie op de 650b compatible frames lijst een Morewood Shova staan. Ik rijd al vanaf 2007 met een Shova en no way dat je daar zonder problemen 650b in kunt rijden: een 26" 2.4 Nobby Nic komt bij maximaal inveren al tegen de nok van de voorderailleurkabel (kort maar krachtig "rrrrrrrrrrr" geluidje ;-))
Roept meteen de vraag op hoe betrouwbaar die lijst is...

Hier nog wat verstandige praat van Bikeradar over 650b in 26" frames proppen:
http://www.bikeradar.com/gear/article/t ... 50b-36241/" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Artikeltje is van jan. 2013.
Allemaal zaken inderdaad die je de revue in gedachten even moet laten passeren, voordat je stap 'zomaar' zet. Maar: als 650b gewoon past, in je voorvork en achterbrug (voldoende clearance band, ook passend met vork en demper leeg), dan is het hele fijne upgrade, als je geen geld wilt/kunt investeren in een nieuwe fiets met grotere wielen!
Tractie bergop en rolover-vermogen nemen merkbaar toe, meer rust en controle bij afdalingen, tik minder agressief sturen maar nog steeds lekker speels zoals bij 26", waren mijn 3-4 jarenlange bevindingen. Enige kleine minpuntje: BB komt hoger te liggen, zwaartepunt dus hoger, dat betekent bij sturen iets meer spelen met je gewicht. Vond ik geen enkel probleem, afgezet tegen de overige behaalde winst qua rij-eigenschappen.
Maar zit je op een originele 650b fiets, dan zul je dat lagere zwaartepunt zeker merken bij het agressievere snellere bochtenwerk met name, dat gaat dan echt nog lekkerder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef:Grappig, ik zie op de 650b compatible frames lijst een Morewood Shova staan. Ik rijd al vanaf 2007 met een Shova en no way dat je daar zonder problemen 650b in kunt rijden: een 26" 2.4 Nobby Nic komt bij maximaal inveren al tegen de nok van de voorderailleurkabel (kort maar krachtig "rrrrrrrrrrr" geluidje ;-))
Roept meteen de vraag op hoe betrouwbaar die lijst is...

Hier nog wat verstandige praat van Bikeradar over 650b in 26" frames proppen:
http://www.bikeradar.com/gear/article/t ... 50b-36241/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verschil in ETTRO maat is dus 12,5mm.
Die ruimte moet je "bovenop" je band hebben, plus nog wat extra voor modder en grit, anders past het niet.
Het zou zo maar kunnen dat een 2.1 650b band dezelfde omtrek/diameter heeft als een 2.4 26" band en dat die dus net past.
Dan zit je wel met een smal bandje in je ruige fiets...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThaSingleTrackMastah schreef:
kermit schreef:Grappig, ik zie op de 650b compatible frames lijst een Morewood Shova staan. Ik rijd al vanaf 2007 met een Shova en no way dat je daar zonder problemen 650b in kunt rijden: een 26" 2.4 Nobby Nic komt bij maximaal inveren al tegen de nok van de voorderailleurkabel (kort maar krachtig "rrrrrrrrrrr" geluidje ;-))
Roept meteen de vraag op hoe betrouwbaar die lijst is...

Hier nog wat verstandige praat van Bikeradar over 650b in 26" frames proppen:
http://www.bikeradar.com/gear/article/t ... 50b-36241/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verschil in ETTRO maat is dus 12,5mm.
Die ruimte moet je "bovenop" je band hebben, plus nog wat extra voor modder en grit, anders past het niet.
Het zou zo maar kunnen dat een 2.1 650b band dezelfde omtrek/diameter heeft als een 2.4 26" band en dat die dus net past.
Dan zit je wel met een smal bandje in je ruige fiets...
Wel smal ja maar de diameter is toch een 15 mm groter van een 27,5 met een 2.1 Rocket Ronn tov ee 2.4 R R 26 inch
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
jeff-trekfuel
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 8 augustus 2011, 16:08
Mijn mountainbike: Evil Wreckoning
Contacteer:

650B past zeker in een 26 inch mega frame (L). zo heb ik hem een tijdjte terug ook opgebouwd. met 2.35 magic marry banden geen probleem en nog ruimte. ook een highroller past zonder problemen.

Heb het frame verkocht voor wat van carbon. maar pb maar heb eventueel nog wat foto's ergens!
@jeffgans104
Plaats reactie