650 B in een 26"fully?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sieboss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 26 december 2014, 17:33

Na een aantal jaren weinig actief geweest te zijn gaat het weer jeuken.
Ik heb een 26" Nukeproof mega AM frame en wil proberen of hier 650B mee te rijden is, het verschil in CS lengte met een 27,5" is bij Nukeproof 5 mm.
Ik heb niet direct een 27,5 "vork en wielen beschikbaar.

Is het sowieso verstandig om dit te proberen of is gewoon van "niet doen"?
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Als het past....doen, waarom niet?
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Heb zelf een (zoals vele anderen) 27,5inch wielset in een 26inch mtb gehangen en er met veel plezier mee rond gereden.
Bij mij betrof en een cube ams 110 pro en 110 race (fully).
Let even op dat je niet in contact komt met de voor derrie.
Ik heb er toen een kortere kooi opgezet.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... hilit=650B" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Even kijken of er iemand in de buurt een 650b setje heeft liggen die je kunt passen.
Dan weet je het zeker, ook als je de demper leeg laat lopen dat hij bijv. Niet tegen de zadelbuis komt.
Tevens kun je even goed inschatten wat voor bandbreedte maximaal haalbaar is.
Sieboss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 26 december 2014, 17:33

Ik weet voldoende, antwoorden die je graag wil horen als je weer opnieuw begint, bedankt.

@Hansdegebruiker; ik wist niet dat ik niet de enige was.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Let er dus wel op, niet ieder mtb is er even geschikt voor. Ik heb bijvoorbeeld een Liteville 301 MK9 in XXL, in maatje XXL past het heel erg goed, maar deze heeft weer meer ruimte tov de achterbrug als de kleinere maten. Mijn maatje heeft een MK6, maar dan is de max band 2.2 of 2.1 of zo... Terwijl 2.4 bij mij makkelijk past. Bij sommige merken past het gewoon niet.
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Weet niet of je ook al een vork hebt, maar 26" Fox met 650b past in ieder geval.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Sieboss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 26 december 2014, 17:33

@Bundy, dat is leuk om te weten, maar het blijft idd opletten met maatvoeringen van banden en veerweg, dat is duidelijk. Max. in dit frame is 2.3, dan heb je aan weerszijde nog 5 mm. speling dus moet te doen zijn.
Waarschijnlijk straks wel een foto in "show your stuff"
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Los van de speling aan weerskanten moet je het eigenlijk gewoon passen, zoals mud mate al zei.
Is nog best lastig te voorspellen (en meten) wat een grotere wielmaat bij volledige compressie doet.
Ben zelf ook eens bij een forummember langs geweest om een setje 650's in een 26" frame te passen met lege demper (paste niet).
Even een verzoekje in gezocht plaatsen. :-q
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Even opmeten of nog beter met een forumlid hier even passen.

Jouw fiets is een AllMountain, de vraag is of je er veel voordeel aan gaat hebben.

Ik heb het wel gedaan voor mijn XC bike (zie sig hieronder) met het doel lagere rolweerstand. Vooralsnog denk ik dat het positief scheelt. Setje redelijk lichte wielen van RZC voor 300 € + set banden totaal ca. 380 €. Ik moest nog een vork kopen dat was nog eens 190 € extra.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Hier ook een leuk setje.
Heb in mijn 650B tijd erop gerold.
https://www.bike2build.nl/wi0618-27885- ... ApcK8P8HAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft passen.
Gewoon meten maten vind je zo op internet, anders een 650b forumlid even vragen om voor je te meten.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Bundy schreef:Weet niet of je ook al een vork hebt, maar 26" Fox met 650b past in ieder geval.
Dat is niet waar. Dat geldt voor sommige types, maar zeker niet voor alle types. Mijn eigen voorbeeld is een Fox 34, daar past in de 26 inch variant geen fatsoenlijke 650B band in. Ook zou hij de kroon raken bij bottom. Dus pas op met wat je zegt, voor je het weet gaat het nog mis. Eerst foto's van de vork zien en dan roepen of het kan ja of nee.
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Luuc91 schreef:
Bundy schreef:Weet niet of je ook al een vork hebt, maar 26" Fox met 650b past in ieder geval.
Dat is niet waar. Dat geldt voor sommige types, maar zeker niet voor alle types. Mijn eigen voorbeeld is een Fox 34, daar past in de 26 inch variant geen fatsoenlijke 650B band in. Ook zou hij de kroon raken bij bottom. Dus pas op met wat je zegt, voor je het weet gaat het nog mis. Eerst foto's van de vork zien en dan roepen of het kan ja of nee.
Goed punt. Ik had het over een 32, F100. Dat was iig geen probleem met volledige compressie.
Ging er vanuit dat het voor alle 26 foxen zou gelden.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Op mtbr is veel info te vinden, daar zijn ze er al wat langer mee bezig ;)

Zie: http://forums.mtbr.com/27-5-650b/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar vind je ook een sticky met een lijst van 650B compatible 26er frames.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=116712" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie