lagers vervangen, maar welke

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Ik wil de lagers van mijn FSR gaan vervangen, ik voel n minimale speling, dus ben nog op tijd denk ik.
Ik ga de lagers niet bij de lbs halen vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding.
Bij enduroforkseals.com verkopen ze de juiste types, maar de meningen over de kwaliteit zijn erg verdeeld.
Als ik een aantal Nederlandse firma's bekijk, dan is er ook genoeg te krijgen.
Maar wat is nou een goed merk? Skf, fag? Er zijn er nogal wat.
Ik heb 4 stuks van type 6802 rs2 full complement nodig en 6 stuks type 6800 rs2.
Is het verstandig om alle lagers full complement te kiezen, als dat mogelijk is?

Graag ervaringen van merken en t liefst websites erbij. Thnx
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

FAG, INA, SKF, (om er maar een paar te noemen) zijn wereldwijde lager leveranciers, bij elke groothandel (een Lasaulec, Brammer, Eriks om er maar een paar te noemen) verkrijgbaar.
Mijn keuze zou zijn om zo'n lager te gebruiken.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Luc151 schreef:FAG, INA, SKF, (om er maar een paar te noemen) zijn wereldwijde lager leveranciers, bij elke groothandel (een Lasaulec, Brammer, Eriks om er maar een paar te noemen) verkrijgbaar.
Mijn keuze zou zijn om zo'n lager te gebruiken.
+1 merk lager maakt qua kwaliteit niet veel uit zeker niet waar wij hem op een bike voor gebruiken.
Er zijn niet heelveel lager fabrikanten, en allen leveren ze kwaliteit. Bij de bovenstaande merken zou ik Timken willen toevoegen. Ga met je nummers naar een handelsonderneming en koop je lagers zou ik zeggen.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

ik koop ze bij lagerboer.nl. Zijn goedkope lagers maar gaan even lang mee is mijn ervaring.
Google is your friend :-)
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

http://www.neita.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lagers in je achterbrug bewegen nauwelijks.
Dus vol met watervast lagervet proppen voor je ze monteert, dan gaan ze langer mee.
Merk maakt weinig uit, RVS zou voor de hand liggen, maar is minder sterk, puntbelasting is minder, toch wel belangrijk bij die kleine lagertjes die in je achterbrug gote klappen opvangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

ThaSingleTrackMastah schreef:Lagers in je achterbrug bewegen nauwelijks.
Dus vol met watervast lagervet proppen voor je ze monteert, dan gaan ze langer mee.
Merk maakt weinig uit, RVS zou voor de hand liggen, maar is minder sterk, puntbelasting is minder, toch wel belangrijk bij die kleine lagertjes die in je achterbrug gote klappen opvangen.
+1
Google is your friend :-)
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

joergarms had gevraagd om 2RS lagers, om dit soort lagers open te maken en vol vet te drukken ben ik niet zo`n voorstander van. de kans dat je de afdichting beschadigd is groot met alle gevolgen van dien. dit soort actie`s wordt nog wel eens gedaan door de leverancier van de lagers en dan onder professionele omstandigheden. bovendien wat kost zo`n lager nu, gewoon regelmatig vervangen en niet mee liggen klooien.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Lagers zijn voorzien van voldoende vet, maar ook om toeren te maken. Dus zit er niet heelveel in.
Met een spuitje bij spuiten kan, maar kans op beschadiging is er. Monteer in elk geval de zijde die je gebruikt hebt om vet toe te voegen, aan de binnen zijde.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

I Cannondale myself. schreef:Lagers zijn voorzien van voldoende vet, maar ook om toeren te maken. Dus zit er niet heelveel in.
Met een spuitje bij spuiten kan, maar kans op beschadiging is er. Monteer in elk geval de zijde die je gebruikt hebt om vet toe te voegen, aan de binnen zijde.
:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bartica Mel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 18 maart 2012, 17:20
Mijn mountainbike: Gazelle w4, Specialized xc pro.
Contacteer:

joergarms schreef:Ik wil de lagers van mijn FSR gaan vervangen, ik voel n minimale speling, dus ben nog op tijd denk ik.
Ik ga de lagers niet bij de lbs halen vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding.
Bij enduroforkseals.com verkopen ze de juiste types, maar de meningen over de kwaliteit zijn erg verdeeld.
Als ik een aantal Nederlandse firma's bekijk, dan is er ook genoeg te krijgen.
Maar wat is nou een goed merk? Skf, fag? Er zijn er nogal wat.
Ik heb 4 stuks van type 6802 rs2 full complement nodig en 6 stuks type 6800 rs2.
Is het verstandig om alle lagers full complement te kiezen, als dat mogelijk is?

Graag ervaringen van merken en t liefst websites erbij. Thnx
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zijn de lagers inmiddels vervangen? Zoja welk merk heb je gekozen? Afgelopen vrijdag met succes mijn FSR van nieuwe pivot lagers voorzien en nog twee andere lagers vervangen. 6 lagers á 10 euries per stuk (enduros) gehaald bij mijn LBS. Nu zonder speling rijdt de fiets weer strak.
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

ik ben er nog niet aan toegekomen. Gelukkig klappert de boel nog niet.
ga het voor de zomervakantie doen.
Maar goed om te weten dat er tussen de merklagers niet veel verschil zit. Maakt t wat makkelijker.
t vet aanvullen is geen probleem, dat heb ik al vaker gedaan.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Heren, kijk hier eens.
Ik bestel vaak de codex lagers. Tering goedkoop. En gaan bij mij en mijn fietsmaten net zo lang mee als de dure SKF. Dus laat je niet gek maken!
http://www.dswaelzlager.de/product_info ... 4-2RS.html
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ik heb mijn SKF lagers op ebay duitsland besteld. (voor een BB30 trapas toen) en kon ze nergens anders goedkoper vinden, zelfs met verzendkosten vanuit duitsland.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Je 6802-2rs ( hetzelfde als 61802-2rs ):
http://www.dswaelzlager.de/Rillenkugell ... 15x24x5mm-
1,17 euro per stuk.

Je 6800-2 rs ( hetzelfde als 61800-2rs ):
http://www.dswaelzlager.de/Rillenkugell ... 10x19x5mm-
1,15 per stuk.

En ja, ze zijn goed. Al heel wat ervaring mee opgedaan. En niet alleen ik, maar meerdere jongens van ATB4Fun.
Plaats reactie