lagers vervangen, maar welke

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

dat is wel heel goedkoop. die 6802 2rs zitten ook in de body van mijn dt-swiss achternaaf. heb er bij de lokale groothandel meer als her 10 voudige voor betaald.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Luc151 schreef:dat is wel heel goedkoop. die 6802 2rs zitten ook in de body van mijn dt-swiss achternaaf. heb er bij de lokale groothandel meer als her 10 voudige voor betaald.
Ja, en ze gaan net zo lang mee. Dat kunnen we met een aantal van ons clubje beamen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Er zitten toch wel enorme verschillen in lagers, waarmee ik niet wil zeggen dat duur beter is.
Maar bekend is bv dat FSA bral levert. BB30 lagers binnen 500km Korrelig.

Phillwood nu na 2000km nog als nieuw.
Voor 6802 heb ik bij Phillwood 15 euro p/st betaald. Niet goedkoop, maar ik weet zeker dat ze goed zijn.

Met dat soort prijzen van € 1 pst kunnen we dan beter een forum aankoop doen.
De 6802 heeft iedereen wel ergens zitten. Kunnen we ze iig testen.

In bepaalde onderdelen wil je lagers ook niet teveel vervangen vanwege slijtage, bv een BB30 bracket.
Bij de MTB lagers voeg ik wel vet toe, seal voorzichtig met een Stanley mesje verwijder gaat prima.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Ik heb toendertijd ook contact opgenomen met dat bedrijf, om te vragen welke ik het beste kon bestellen.
Hij mailde me toen: "Keuze is aan jou. Ik verkoop ook SKF, omdat sommigen nu eenmaal denken dat dat beter is, en deze dus perse willen hebben. Maar als ik jouw was zou ik de goedkope op mijn website nemen ( Codex ), want die zijn net zo goed."
Dus dat heb ik toen maar gedaan. Met proberen weet je het. En ze zijn echt goed, en gaan net zo lang mee.
Dat wetende zijn een aantal jongens van mijn fietsclubje ATB4Fun ze ook gaan bestellen, en ze hebben dezelfde ervaringen.
Doe er je voordeel mee!
Bartica Mel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 18 maart 2012, 17:20
Mijn mountainbike: Gazelle w4, Specialized xc pro.
Contacteer:

Bedankt voor de tip Corke. Volgende keer zal ik de codex ook bestellen. Heb ik dan mijn LBS dan niet zwaar gesubsidieerd (1.17 ipv mijn betaalde 10.0 euries) en dit 6x ? :-D
Enfin dit was voor mij de eerste poging om zelf de lagers te vervangen en het was goed gelukt dus voor mij een besparing en ook een ervaring rijker.
Randy13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
Contacteer:

Goeie lagers zijn wat waard maar goed vet is minstens net zo belangrijk.
Gebruik al geruime tijd TSL grease ben hierop overgestapt naar het zien van dit filmpje https://youtu.be/Wc0yz2muYmo" onclick="window.open(this.href);return false;
Trek Procaliber SL 9.8
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Het is met lagers hetzelfde als met boutjes en moertjes:

Verkoopprijs bij je ijzerwarenboer 100%, inkoop voor je LHS (LocalHardwareStore) 20%. Of minder.

Als je dan als webshop een ander businessmodel aanhangt, restpartijen opkoopt van generieke onderdelen waarvan je zeker weet dat je ze toch wel kwijt raakt krijg je die kleine prijsjes.

Bij de Gamma gaan die boutjes (lagers verkopen ze gelukkig niet) voor 400% over de toonbank....
MarcoH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 22:02

Kun je de BB6700 lagers ook vervangen?
Iedere inspanning onder dwang vereist opoffering van levensenergie
Randy13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
Contacteer:

Nieuwe bb6700 cups kosten 10 euro in Duitsland
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:366604" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Randy13 op wo 3 juni 2015, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Trek Procaliber SL 9.8
MarcoH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 22:02

Dat wist ik niet. Ik betaalde hier 28 euro
Iedere inspanning onder dwang vereist opoffering van levensenergie
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Heb zojuist besteld bij die duitse firma.
Ben benieuwd. Zal ze proberen zsm te plaatsen en te uitproberen. Levensduur zal pas over een langere periode duidelijk worden.
In ieder geval enorm bedankt voor de tips en links.
Gaat helemaal goedkomen zo.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

joergarms schreef: za 6 juni 2015, 22:29 Heb zojuist besteld bij die duitse firma.
Ben benieuwd. Zal ze proberen zsm te plaatsen en te uitproberen. Levensduur zal pas over een langere periode duidelijk worden.
In ieder geval enorm bedankt voor de tips en links.
Gaat helemaal goedkomen zo.

En hoe zijn de ervaringen ermee na 5 jaar :wink:
Zoek ook lagers voor mijn fully (giant reign) en kwam dit topic tegen.
bij dswaelzlager zijn ze echt wel spot goedkoop. (te goedkoop ?)
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Randy13 schreef: ma 1 juni 2015, 18:32 Goeie lagers zijn wat waard maar goed vet is minstens net zo belangrijk.
Gebruik al geruime tijd TSL grease ben hierop overgestapt naar het zien van dit filmpje https://youtu.be/Wc0yz2muYmo" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand nog tips voor goed vet. ik gebruik nu "Mobil Grease XHP 222" ergens gelezen dat Hope deze ook gebruikt, dus zal wel goed zijn, maar de bus is bijna leeg, dus er moet wat nieuws komen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb ook wel eens "goedkope" lagers besteld maar er zit blijkbaar ook een verschil in tolerantie van bepaalde fabrikanten.

Dit luistert natuurlijk letterlijk en figuurlijk heel nauw.

Hopelijk passen ze perfect.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik heb nog nooit goedkope volledig kogellagers gezien, zelfs bij AliExpress zijn ze 5+ eur (6902).

Edit: gevonden 4 voor 8 eur.
Plaats reactie