lagers vervangen, maar welke

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

kortom goedkoop duurkoop?

dan zit ik na het andere uiterste te kijken de "Enduro Bearings LLU MAX" serie deze zijn zo'n 6,50 tot 8 euro per stuk.
fors duurder maar volgens de omschrijving wel de juiste voor pivot points in de achterbrug.
Denk dat ik die maar ga proberen.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

borre mtb schreef: zo 31 januari 2021, 20:54
Randy13 schreef: ma 1 juni 2015, 18:32 Goeie lagers zijn wat waard maar goed vet is minstens net zo belangrijk.
Gebruik al geruime tijd TSL grease ben hierop overgestapt naar het zien van dit filmpje https://youtu.be/Wc0yz2muYmo" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand nog tips voor goed vet. ik gebruik nu "Mobil Grease XHP 222" ergens gelezen dat Hope deze ook gebruikt, dus zal wel goed zijn, maar de bus is bijna leeg, dus er moet wat nieuws komen.
TSL is mij onbekend. Wel veel met vet geexperimenteerd. Die XHP222 die Hope gebruikt is nog geeneens zo bijzonder.
Ik heb redelijk toegang tot Total en neem meestal het vet wat voorhanden is. Maar moet wel een Complex vet zijn met verbeterde waterafstotend karakter zoals een Multi Komplex HV. Mijn oude pot Multiplex is helaas op. Dat was een calcium complex en voor mijn gevoel prima.

In ieder geval niet een stand litium basis gebruiken zoals die direkt verbrande in de test!
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

meevallertje, voor mijn gebroken brug op mijn fully heb ik een setje lagers van giant meegekregen.
Deze alvast gevuld met wat extra vet.
Wat me alleen opviel, er zit wel erg veel ruimte tussen de balletjes, sterker nog er zou er nog eentje tussen kunnen.
ik dacht dat voor pivot punten maximaal aantal balletje toch het beste was?
Afbeelding
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

Hoi allemaal,

Ik wil de frame pivot lagers van mijn Canyon Neuron AL uit 2019 vervangen. Weet iemand soms welke type lagers hier in zitten?

Groet, Marc
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

borre mtb schreef: wo 24 februari 2021, 23:50 meevallertje, voor mijn gebroken brug op mijn fully heb ik een setje lagers van giant meegekregen.
Deze alvast gevuld met wat extra vet.
Wat me alleen opviel, er zit wel erg veel ruimte tussen de balletjes, sterker nog er zou er nog eentje tussen kunnen.
ik dacht dat voor pivot punten maximaal aantal balletje toch het beste was?
Afbeelding
Ik vind het al knap dat er zoveel kogels in dat lager zitten, ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

Buchie schreef: zo 12 december 2021, 11:24 Hoi allemaal,

Ik wil de frame pivot lagers van mijn Canyon Neuron AL uit 2019 vervangen. Weet iemand soms welke type lagers hier in zitten?

Groet, Marc
Ik heb ondertussen een reactie van Canyon gehad. Dit zijn de lagers:

2x 7902-V-2RD (15x28x7)
2x 7901-V-2RD (12x24x6)
2x 6801-V-2RD (12x21x5)
4x 698-V-2RD-1.5 (8x19x6)
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Als je de maat weet, gewoon de goedkoopste. Ik koop echt low kost, gaat toch kapot en dan doet vervangen geen pijn
Ik heb zelfs meegemaakt dat nieuwe duurdere lagers bijna droog waren en dat er bijna geen vet in zat. Ik maak nu dus alle lagers open en loop er nog wat vet in.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou ook de goedkoopste pakken.
De hogere kwaliteit van dure lagers is parels voor de zwijnen. 2x zo duur gaat echt niet 2x zo lang mee
Gewoon dik taai vet er in voordat je ze monteert.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niet mee eens. Voor de lagers van wielen bestel ik vaak via lagerboer of king. Maar voor mijn draaipunten had ik ook wat goedkopere besteld. Maar al na paar ritjes weer krakende lagers.

Toen de duurdere enduro lagers gekocht en die doen het veel beter. Blijven soepel en geen gekraak.

Dan maar iets meer uitgeven.

Had ook via Amazon goedkope lagers gekocht maar die waren nogal wisselend van formaat. Kon ik er zo met de hand indrukken. Dus goedkoop niet altijd betere optie.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Zijn we weer :D
ik wil de lagers in de achterbrug van een giant glory vervangen.
Nu gaat dit bijna het zelfde als bij mijn giant reign behalve deze boven in de brug.
Het lijken wel twee lagers achter elkaar en een busje er in, kan dat kloppen?

Nu viel het mij op dat er geen randje in de achterbrug zit waar je het lager tegen aan drukt.
De maat die op de lagers staat is 6802vrs die zijn 5mm dik.
Totale dikte van mijn "dubbele lager" is 12 mm, dus misschien zit er een opstaand randje tussen de twee lagers?

Binnenste busje zit goed strak in de lagers, druk je er niet met de hand uit.
Iemand ervaring met demonteren en monteren van zoiets als dit?

Afbeelding

Afbeelding
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

TSL is mij onbekend. Wel veel met vet geexperimenteerd. Die XHP222 die Hope gebruikt is nog geeneens zo bijzonder.
Ik heb redelijk toegang tot Total en neem meestal het vet wat voorhanden is. Maar moet wel een Complex vet zijn met verbeterde waterafstotend karakter zoals een Multi Komplex HV. Mijn oude pot Multiplex is helaas op. Dat was een calcium complex en voor mijn gevoel prima.

In ieder geval niet een stand litium basis gebruiken zoals die direkt verbrande in de test!
lithium-calcium complex vetten zijn vetten die o.a gebruikt worden in schroefassen van schepen.; traagdraaiend en onder invloed van water.

Die moet je dus hebben voor al je lagers !

Dit vet is voor de meelezers _ Total is jou sponsor-verkrijgbaar bij o.a
Het merk Morgan Blue voor fietsonderhoud middelen heeft zo'n vet in z'n assortiment.
Even langs de watersportspeciaalzaak kan ook . Dan heb je voor een minder dan 10 euro een hele patroon vet ( 400 gram).
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Voor lagers die niet draaien, maar bewegen stop ik helemaal vol met vet.
Dat is stap 1, dan ook goed vet bij de buitenkant dat vocht er niet in kan.

Kraken zijn zelden de lagers an sich, maar 90% het contact punt lager met de naaf/achterbrug/bracket etc.
Ik zou ze in een achterbrug persoonlijk met locktite monteren. Dat doe ik bv met BB30 lagers ook en werkt stukken kraak vertragender.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

borre mtb schreef: zo 2 januari 2022, 22:48 Zijn we weer :D
ik wil de lagers in de achterbrug van een giant glory vervangen.
Nu gaat dit bijna het zelfde als bij mijn giant reign behalve deze boven in de brug.
Het lijken wel twee lagers achter elkaar en een busje er in, kan dat kloppen?

Nu viel het mij op dat er geen randje in de achterbrug zit waar je het lager tegen aan drukt.
De maat die op de lagers staat is 6802vrs die zijn 5mm dik.
Totale dikte van mijn "dubbele lager" is 12 mm, dus misschien zit er een opstaand randje tussen de twee lagers?

Binnenste busje zit goed strak in de lagers, druk je er niet met de hand uit.
Iemand ervaring met demonteren en monteren van zoiets als dit?
Mezelf maar even beantwoorden.
tussen de twee lager zit inderdaad een randje in het frame.
op het buisje in de lagers zit ook een opstaand randje.
Heb het buisje er uitgedrukt, en deze neemt gelijk 1 lager mee.

nu wachten op nieuwe lagers.
heb enduro max lagers besteld.
Kon ze hier vrij goedkoop vinden:
https://www.commencal-store.de/lager-en ... 2x30169432
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Buchie schreef: di 14 december 2021, 20:53 Ik heb ondertussen een reactie van Canyon gehad. Dit zijn de lagers:

2x 7902-V-2RD (15x28x7)
2x 7901-V-2RD (12x24x6)
2x 6801-V-2RD (12x21x5)
4x 698-V-2RD-1.5 (8x19x6)
klopt, ik heb ze onlangs ook gedaan (Spectral dan maar precies zelfde lagers + constructie).

Ik heb Enduro lagers gekocht. En het vervangen was zo'n gek*t dat ik blij ben dat ik voor dure lagers ben gegaan en ga dit nooit weer doen :lol:
Frame lijkt wel van peperkoek, het is duidelijk niet gemaakt op een lange levensduur/regelmatig vervangen van de lagers.

NB die 698 lagers kunnen ook zonder de hele achterbrug uit elkaar te halen dus als die nog goed zijn kun je die ook later doen.
Weet niet of je inmiddels al klaar bent maar er was hier redelijk wat creativiteit nodig om bijvoorbeeld de lagers op de twee losse delen van de link er uit te halen en weer te persen.
Plaats reactie