Shimano press fit met of zonder montage pasta

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

kermit schreef: vr 28 mei 2021, 09:01
g60 schreef: do 27 mei 2021, 22:12 Een pressfit met locktite monteren...??? :o :~ . Locktite smeert niet, droogt op om sterkere verbinding tegen los lopen van boutjes tegen te gaan.., zie je boutjes van je remschijven. Pressfit zit gewoon vast omdat het erin geperst zit.
Mooie topic-kick, zes jaar na dato :D
Kan gewoon 😬. Als je googled kom je qel eens op oude topics..

Lock tite bij ruimere passingen kan ik me nog iets bij voorstellen maar bij normale montage in mijn ogen een no go.
Iemand ervaring met de parktool carbon pasta? Ik heb een pressfit in een carbon scott te monteren. Twijfel over de witte shimano montagepasta die ik wel overal voor gebruik, gaat ook prima met carbon frame/zadelpen.. wil gewoon geen risico op kraken.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

bongo schreef: vr 28 mei 2021, 09:44 Dat niet alleen, gelukkig er ook weer 246 meningen bij :-q
Haha ja precies. :-D
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: vr 28 mei 2021, 11:20
bongo schreef: vr 28 mei 2021, 09:44 Dat niet alleen, gelukkig er ook weer 246 meningen bij :-q
Haha ja precies. :-D
Leuk al die meningen maar ik zie veel 'help mijn man is klusser' beunhazerij :winkie: . Dus elke montage pasta is goede ervaring mee voor normale montage?
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu het weer ter sprake is gebracht wil ik ook even opmerken dat er honderden soorten Loctite zijn.
Het is een merk, geen produkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Een stalen lager in een plastic bus vastlijmen in een passing waar het in geperst zou moeten worden. Leve de fietsindustrie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16834
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies. Slecht idee.
Het enige juiste dat je in zo'n geval kunt doen is het frame wegflikkeren en er een met een schroefdraadbracket voor terug kopen. Als de vraag verdwijnt verdwijnen uiteindelijk ook die flutconstructies :D

(Oké, dat was een geintje maar toch ook een beetje niet... )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Als de passing (nog) goed is: droog monteren. Wel eerst alles goed (héél goed!) schoonmaken.
Vorsprung durch Pedantik.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Heb het er met een btje vet in geperst. Droog ben ik niet zo van. Doe je bij je vrouw/vriendin ook niet neem ik aan.. :D
life starts @ 150bpm...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

😒

Als je nou zo nodig een ranzige metafoor wilt maken, maak dan een goeie. Welke van de twee wil je dat er ook makkelijk weer uitkomt?
Vorsprung durch Pedantik.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

🤪
Canyon Neuron CF9 2022
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4330
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De meningen zijn ook bij de "pro,s" verschillend. Ik zou er zeker wat montage vet op doen.
Die lagers komen er echt niet uit en is dat wel zo, dan is je frame gewoon niet goed.

De lagers zijn over het algemeen prima. Het licht aan je frame en bsa lost dat ook niet altijd op.
Als ze gewoon een alu bus in een frame zouden lijmen ben je het probleem ook kwijt.

Hoe heet ie alweer die dat doet :bier:
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Cube-Elite schreef: wo 2 juni 2021, 11:57 De meningen zijn ook bij de "pro,s" verschillend. Ik zou er zeker wat montage vet op doen.
Die lagers komen er echt niet uit en is dat wel zo, dan is je frame gewoon niet goed.

De lagers zijn over het algemeen prima. Het licht aan je frame en bsa lost dat ook niet altijd op.
Als ze gewoon een alu bus in een frame zouden lijmen ben je het probleem ook kwijt.

Hoe heet ie alweer die dat doet :bier:
Lawaaierige vrolijkheid?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die authistische kleuter met een technische opleiding?
Ik mag 'm wel.
Vooral sinds ik weet dat hij geen fan is van Cervelo, BMC en Open.
(Sorry Jan, sorry Gerard V.)
Volgens diezelfde kleuter is Shimano Press Fit behoorlijk vergevingsgezind vanwege de kunststof behuizing.
Zelf wel een dingetje gehad met mijn frame icm Shimano pf.
Lag aan het frame (te ruim, was geen press fit maar push fit), dus onder garantie een nieuw frame gehad.
Ik gebruik Loctite lager borg middel, dat is bedoeld om lagers te monteren in iets te ruime (uitgereutelde) passing.
Zit als een huis, geen kraakjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
schultzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 24 oktober 2007, 23:09

Om na al die jaren toch ook maar even een update te geven.....ben intussen een paar fietsen en veel press fit kennis verder....

- Kraken had/heeft uiteindelijk toch te maken met de zuiverheid van de passing, mijn toenmalige fiets was kwalitatief dus wat minder...
- intussen heb ik op verschillende fietsen >15K zonder kraakjes gereden ( met Shimano montage pasta) zonder de noodzaak om het BB te vervangen, dus die zijn wat beter aan de maat en niet ovaal

Uit eigen ervaring:(ohne Gewähr):
Bekende kraker(s): Cannondale
Zuivere passing, dus duurzaam en stil: Giant en Scott
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 28 mei 2021, 12:43 Nu het weer ter sprake is gebracht wil ik ook even opmerken dat er honderden soorten Loctite zijn.
Het is een merk, geen produkt.
Dat kan wel zo zijn, maar het wordt wel algemeen geassocieerd met borgvloeistof. Zo zijn er wel meer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie