Shimano press fit met of zonder montage pasta

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
schultzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 24 oktober 2007, 23:09

ik heb mn twijfels mbt locktite, het is tenslotte kunstof (nylon) op kunstof (carbon) of gaat dat toch werken..
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Loctite gaat sowieso niet uitharder tussen een verbinding die niet van metaal is. Niet de loctite die wij bedoelen als we het over loctite hebben, borgmiddel.

Je hebt wel loctite die wel hard wordt maar dat is gewoon lijm. Loctite is tenslotte het merk.
Ik zou het gewoon droog monteren, ik diverse fietsen in elkaar geknutseld en het is na mijn montage nog nooit gaan kraken, niet op MTB,s en niet op racers.

Enige vermelding daarbij is dat het om zo,n vier cube racers gaat, acht cube MTB,s en vier scott racers en MTB,s en die kraken allemaal niet!
Bij de Cube,s kan je ze er vaak bijna indrukken en dan nog kraakt het niet, dus ik weet niet wat jullie in vredesnaam doen als je het wel krakend krijgt maar mij lukt het niet.

Wel het tussenbusje monteren als dat erbij zit en liefst niet persen maar tikken, bij persen heb je kans dat het schuin gaat door de ongecontroleerde kracht, maar let je goed op kan je ook persen.
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Ik monteer ze altijd met wit montagepasta. Afhankelijk van het merk willen de cups (droog gemonteerd) nog weleens zo extreem vast zitten dat je alles verrot moet slaan wil je de cups kunnen vervangen. En dat heb ik liever bij carbon niet. Als je het zaakje normaal monteert is de kans op een uitgelubbert frame erg klein. Of je moet doorrijden met versleten, zwaarlopende of vastgelopen lagers. Dan kan je erop wachten... Maar dat is gewoon een kwestie van regelmatig controleren.

Tot nu toe heb ik alleen bij Scott gezien dat het 1 en ander uitgelubbert was. Maar dat was dan ook een combinatie van verkeerde passing vanuit Scott en droog gemonteerde cups.
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
schultzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 24 oktober 2007, 23:09

Ik ga het toch maar weer proberen met de shimano montage pasta, ik heb overigens nu ook een nette tool gemaakt om ze eruit te persen ipv te slaan, misschien moet ik het zien als standaard onderhoud, elke 1500 km FF press fit t schoonmaken en opnieuw plaatsen, het blijft echter een nep oplossing
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat moet je zeker niet doen. Eruit halen en herplaatsen.
Ik zou ook zeker niet persen maar gewoon tikken.

Op een of andere manier denken een hoop dat persen minder kwaad kan, dit kan juist meer kwaad doordat de kracht zo hoog kan worden gedurende een lange tijd.

Iedereen zijn systeem, ik heb met pressfit verruit het minste problemen. Meestal ligt het aan een niet perfect frame als het niet goed gaat, mocht je echt met geweld de cups moeten plaatsen, draai ze dan iets af met een heel fijn schuurpapiertje.

Net als wiellagers zou je ze met rustig tikken moeten kunnen monteren.
Scott_Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: za 13 augustus 2011, 09:06
Mijn mountainbike: On-One Lurcher 29ér Carbon zelf opgebouwd f bouw

Ik heb deze in mijn fiets perfecte BB.
Is van Hope de BB-86.
Afbeelding
What Goes Up Must Come Down And Expect The Unexpected.

"Ze zeggen dat auto's rijden op geld en je vet maakt, terwijl fietsen lopen op vet en je geld bespaard"
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik heb ook regelmatig last van gekraak rondom mijn pressfit lagers.
Deze keer gemonteerd met kopervet en het gekraak lijkt nu aanweziger (harder/vaker) dan ooit. Denk er hard over na om het gewoon vast te lijmen. Het eruit halen zie ik dan wel weer. Tot op heden toch nooit een pressfit lager (met tussen pijpje) kunnen demonteren zonder schade. Die twee tientjes elke half tot heel jaar is nog wel te overzien.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik geloof echt niet dat het uit je cup frame verbinding komt en zeker niet bij zoveel mensen. Of je hebt gewoon je spul gesloopt met persen of eruitslaan niet goed vooraf schoongemaakt of verkeerder middelen gebruiks zoals bv kopervet.

Nogmaals ik zou ten zeerste afraden te persen of je moet een hele goede proffesionele hebben.

Je zou ze best kunnen lijmen, maar pas wel op dat de lijm je carbon niet aantast of zelfs daarmee verlijmd.
Met welke crank rijd je. De shimano cranks worden heel vaak niet goed gemonteerd.
schultzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 24 oktober 2007, 23:09

We zijn nu 6 weken, 1021Km en 11002Hm verder, geen kraakjes meer gehad, een flinke klodder Shimano montagepasta blijkt uiteindelijk de ultieme oplossing te zijn
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Een pressfit met locktite monteren...??? :o :~ . Locktite smeert niet, droogt op om sterkere verbinding tegen los lopen van boutjes tegen te gaan.., zie je boutjes van je remschijven. Pressfit zit gewoon vast omdat het erin geperst zit.
life starts @ 150bpm...
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

crankstel schreef: do 13 augustus 2015, 22:43 Kan je ook de blauwe locktite gebruiken? Zo ja hoe krijg je hem dan los met warm water?
Loctite gaat niet los van warm water. Over het algemeen kunnen de diverse soorten loctite die gemaakt zijn om te borgen ,zoals schroefdraden en passingen , als het niet anders gaat , door te verhitten worden losgemaakt. We hebben het dan wel over 250 graden, dus geen warm water
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Cannondale adviseert om bij te ruime en of slecht passende pressfit bussen met Loctite 609 te monteren, wellicht hebben ze daar ervaring mee :tong :
https://www.cannondale.com/-/media/file ... ns_web.pdf
Ik zou er altijd wel iets van vet op afdichtingsmiddel (vloeibare pakking) tussen doen om corrosie te voorkomen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

https://www.parktool.com/product/press- ... pound-rc-1

Gebruik dit, vergeet de primer niet.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

g60 schreef: do 27 mei 2021, 22:12 Een pressfit met locktite monteren...??? :o :~ . Locktite smeert niet, droogt op om sterkere verbinding tegen los lopen van boutjes tegen te gaan.., zie je boutjes van je remschijven. Pressfit zit gewoon vast omdat het erin geperst zit.
Mooie topic-kick, zes jaar na dato :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Dat niet alleen, gelukkig er ook weer 246 meningen bij :-q
Plaats reactie