Ketting loopt van middelste voorbladen af

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
fabber
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 09:06

Goedemorgen, afgelopen weekend tijdens het fietsen op het middelste voorblad liep de ketting van het middelste voorblad af en kwam tussen het frame en de kleinste voorblad :-?
Dit trad op in het bos, op de weg heb ik dit probleem niet gehad al rij ik dan voornamelijk op het grote blad voor.

Herkent iemand dit? Is dit een kwestie van derailleur afstellen, kabelspanning of wellicht kettinglengte?
v_schultinge

Kan een veelvoud aan redenen hebben. Maar doet het probleem zich alleen voor op het middenblad, of ook op het grote en kleine blad?

- Misschien heeft het te maken met de kettinglijn die je rijdt in het bos, waardoor de ketting slap hangt en eraf stuitert
- Misschien staat de derailleur niet goed t.o.v. van het blad
- Heb je recentelijk iets in je aandrijflijn vervangen?

Plaats anders even een paar foto's.
fabber
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 09:06

@v_schultinge, ik heb dit tot dusver alleen bij het midden blad gehad.

Wat betreft je 1ste punt, afgelopen weekend de route van Zeist gefietst op het middenblad. Achter rijdt ik dan voornamelijk in midden of wat kleiner als het iets meer omhoog gaat.
Ook heb ik niets aan de aandrijflijn aangepast.

Waar zou je foto's van willen hebben, hoe de derailleur staat tov het middenblad?
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Wat voor derailleur heb je? Shadow+ misschien en vergeten de veerspanner in te schakelen?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

zoek maar eens op chainsuck
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

vibemaker schreef:Wat voor derailleur heb je? Shadow+ misschien en vergeten de veerspanner in te schakelen?
Eehhmmm...want? Tot een jaar of 2 geleden in het pre shadow + tijdperk liepen onze kettingen toch ook niet zomaar van de bladen af? Rij zelf 1x11 en heb de '+' er zelfs nooit op staan. Schakelt gewoon beter. Maar nergens aflopende kettingen, zelfs niet als het wat ruiger wordt.

In wat voor staat zijn middenblad en ketting? Denk ook aan chainsuck
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Har77 schreef:
vibemaker schreef:Wat voor derailleur heb je? Shadow+ misschien en vergeten de veerspanner in te schakelen?
Eehhmmm...want? Tot een jaar of 2 geleden in het pre shadow + tijdperk liepen onze kettingen toch ook niet zomaar van de bladen af? Rij zelf 1x11 en heb de '+' er zelfs nooit op staan. Schakelt gewoon beter. Maar nergens aflopende kettingen, zelfs niet als het wat ruiger wordt.

In wat voor staat zijn middenblad en ketting? Denk ook aan chainsuck
Ach ja, ik riep ook maar één van de tientallen mogelijke oorzaken :winkie:
fabber
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 09:06

Dit plaatje geeft exact aan wat er afgelopen zondag gebeurd is. Even voor de duidelijkheid, dit een foto van het internet en niet van mijn eigen fiets. :wink:

Afbeelding
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De beste oplossing is: nw tandbladen voor, ketting + cassette. Soms gaat het met nw cassette + tandwiel ook beter.

Wat soms wil helpen: ander smeermiddel, braampjes + haaievinnen van het tandblad voor wegvijlen, niet meer in de modder rijden :)

Maar er staat meer dan genoeg hier op site en op internet
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

fabber schreef:Dit plaatje geeft exact aan wat er afgelopen zondag gebeurd is. Even voor de duidelijkheid, dit een foto van het internet en niet van mijn eigen fiets. :wink:

Afbeelding
Dan is het simpel; aandrijving vervangen. Cassette, ketting, tandwiel(en). Hoe lang zit dat spul nu al op je bike?
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Als je dan toch nieuwe kettingbladen moet ga dan voor blackspire. Hoe modderig het ook is nooit last van chainsuck gehad daarmee ( itt originale shimano ) kosten niet alles en zien er nog goed uit ook ( hoewel dat laatste natuurlijk een kwestie van smaak is
''Only dead fish go with the flow''
fabber
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 november 2014, 09:06

Hierbij wat foto's van de bladen en de ketting. Volgens mij valt het qua slijtage wel mee al ben ik geen expert :wink:
Wel is op de 3de foto te zien dat de ketting wellicht iets aan de lange kant is. Daar zou nog 2 schakels tussenuit kunnen.

Onderdelen zijn ongeveer een jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de laatste

Afbeelding
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Als de ketting voor op het grootste blad zit en op de achterste de kleinste, moet de achterderrie recht onder de as staan. Dan heeft de ketting de goede lengte.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
Kooijman77
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 4 april 2008, 23:47
Mijn mountainbike: CUBE Reaction SC Custom

Op de foto's herken ik ook chainsuck. Maar zoals TS zegt "ketting loopt van middelste blad af" dan zou je eerder denken aan een slecht afgestelde voorderailleur i.c.m. slappe ketting.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie foto's.
Als je de tandjes van de 3 voorbladen vergelijkt zie je al waar het probleem ligt.
Het middenblad is versleten.
Stalen Deore blaadje er op en je kan weer vooruit.
Liefst staal, want alu geeft sneller chainsuck en slijt ook harder (zeker in de winter), niet handig voor een voorblad dat je heel vaak/bijna altijd gebruikt.
Gewicht scheelt op die plek echt maar een paar gram, dus niet moeilijk over doen, voor minder dan 15 euro rij je weer zorgeloos rond.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie