QR DT Swiss 240 Naaf ombouwen naar 15mm, het kan

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

In verschillende topics hier op het forum wordt er op los gediscussieerd of je een IS DT240 9mm QR naaf kunt ombouwen naar een 15mm steekas.

Volgens DT Swiss zelf kan dit niet, de diameter van holle as in de naaf is te klein voor een 15mm steekas en DT heeft geen vervangende holle as voor de naaf beschikbaar.

Op Ebay zijn er wel verschillende ombouw-sets te verkrijgen. Die sets zijn gebaseerd om een nieuwe holle as, andere lagers en einddoppen.
Omdat ik een oud 26" wielsetje met DT 240 naven heb liggen en eigenlijk een nieuw CX setje wil opbouwen, heb ik de proef op de som genomen. De oude 26" wielen heb ik gedemonteerd en op ebay een ombouw-set aangeschaft. Mocht de link niet meer werken, dit is de site en de verkoper.
Na ongeveer een week lag het paketje op de mat, zelfs zonder douane kosten te hoeven betalen.

Het klussen kon dus beginnen.

Even voor de duidelijkheid, dit is de naaf met de inhoud van de set er naast.
Afbeelding

Het demonteren van een DT 240 naaf is redelijk simpel, op de site van DT staat een goede handleiding.

Dus eerst de einddoppen eraf.
Afbeelding

Dan de As eruit tikken, eerst richting de remschijf. Dan de andere kant, dan hou je een legen naaf, een holle as en de oude lagers over.
Afbeelding

Dan is het een kwestie van in omgekeerde volgorde de nieuwe lagers in de naaf te persen en de einddoppen er weer op duwen. Uiteindelijk heb je in een half uurtje tijd een gereviseerde naaf geschikt voor 15mm steekas.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Staat wel beschreven hier op het forum dat het kan. Volgens mij zelfs nog in mijn SYS. Rij er inmiddels al een paar maand mee. Trans Schotland mee gereden en wat marathons. Loopt en draait nog als vanouds :)
S Works
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 29 juli 2006, 08:26
Mijn mountainbike: Yeti ARC C, 1990 Yeti Ultimate, 1996 Yeti ARC

Hier was ik ook naar op zoek, ik ben wel benieuwd naar de duurzaamheid van de lagers. Nu nog een ombouwset voor de 240s achternaaf naar 12 X 142 met xd body.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 240 met 6-gaats / grote flenzen lukt wel, daar is volgens mij ook een DT ombouw setje voor.
De 240 met centerlock / kleine flenzen kan volgens DT niet, maar daar is een wel aftermarket setje voor.
Dat kost wel bijna net zo veel als een nieuwe voornaaf...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
b.hulsman
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 4 september 2014, 19:57

Mooie oplossing voor de voornaaf! Ik heb ook een oud setje 240 qr (center lock) die ik om wil bouwen naar 15mm en 12mm steekas.
Is er ook een setje voor de achternaaf om dezelfde conversie te doen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even op de DT site zoeken, daar staat een tabel met mogelijkheden en nummers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Als je naaf heel oud is, dan is de interne diameter van de achteras net een mm te klein voor de steekas. In dat geval gewoon een nieuwe as bestellen en monteren. Juiste doppen plaatsen en je bent klaar. Als je naaf iets minder oud is, dan volstaat alleen het wisselen van de doppen. Dit is te checken door de huidige doppen te verwijderen en een steekas in de naaf te steken. Past het, dan hoef je de as niet te wisselen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij steekassen heb je ook nog 100 en 110mm voor, en 142 en 148 achter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

ThaSingleTrackMastah schreef: di 21 september 2021, 21:13 Bij steekassen heb je ook nog 100 en 110mm voor, en 142 en 148 achter.
Dat is een goede toevoeging. Ik heb ooit een oude 240 omgebouwd van QR naar 15mmTA deze set was bedoeld voor non boost. Hier kan je geen aftermarket doppen voor gebruiken die bedoeld zijn voor een nieuwere naaf om hem later van non-boost naar boost om te bouwen. Dit komt doordat de diameter van de naafbody ook verschilt. Als je van van QR naar TA boost wilt, kan dat wel, maar moet je meteen het juiste setje bestellen.

https://www.wmsracing.com/cgi-wmsracin ... swiss+

De achterzijde heeft dit probleem niet.
Plaats reactie