ak-77 schreef:Even een reset. Wat je gelezen hebt gaat over de demping functie van je vork, dus wat ie doet als je lockout uit staat. Niet over je lockout zelf. Dichtheid van de olie heeft er geen snars mee te maken. De reden dat een goed werkende lockout bij een Rockshox vork met motion control (zoals een Reba) nog is beweegt kan 1 van de volgende dingen zijn:Polleke_1974 schreef:Kijk, dat is eigenlijk ook wat ik zelf gedacht had. Aangezien olie een hogere dichtheid heeft dan lucht, klinkt het logisch dat het oliepeil van belang is voor de werking van de lockout.
Verder heeft de viscositeit van de olie ook invloed, zo las ik in het artikel waarvan ik de link heb geplaatst.
Weet je toevallig ook of ik olie kan bijvullen, of dat ik alle olie eruit moet halen en nieuwe er in doen, vanwege eventuele andere samenstelling van de oude en nieuwe olie ?
Ik heb een rockshox reba solo air trouwens.
1 Het mechanisme dat de floodgate opent, veert een klein beetje. Dit is een vrij stijf veren van een cm of zo. Dat hoort.
2 De floodgate gaat open. Dit gebeurt als je er veel kracht op zet, typisch als je over een dikke steen rijdt met de lockout aan, want dan slaat de lockout vanzelf uit en gaat de demper volledig open. Dat hoort ook, want het beschermt je vork en ook jou zelf.
Het kan ook nog dat je lockout helemaal niet goed werkt. Dit is eenvoudig te testen door je lockout uit en aan te zetten en in beide standen even stevig, maar niet te abrupt, op het stuur te leunen. Als je geen verschil voelt moet er iets gebeuren. Het kan zijn dat je olieniveau niet klopt. Het kan ook iets anders zijn, zoals bij mij ooit een zuigerseal dat scheef was gaan zitten na een servicebeurt.
Als je vork te makkelijk overgaat van lockout naar volledig open (floodgate) heb je waarschijnlijk een te laag afgesteld overgangspunt (threshold). Waarschijnlijk heb je dan ook een RLT demper, want daarbij is de threshold in te stellen, met het middelste knopje bovenop de demper. Als je een RL demper hebt is de afstelling in de fabriek gedaan, als je er niet tevreden over bent dan kun je beter terug naar de verkoper en garantie claimen tenzij je bereid bent het ding verder uit elkaar te halen dan ooit iemand bedoeld heeft.
Ik heb in een ander draadje eens een worst case scenario voor uit het zadel klimmen doorgerekend, om te zien hoeveel je wint met een lockout. Was een paar watt, ik geloof iets van 5 op de 300 of zoiets, zou het na moeten zoeken. Volgens mij is het grootste effect psychologisch, wat niet wil zeggen dat het niet belangrijk is..
Bedankt voor jouw reactie.
Ik kan niet helemaal meegaan in jouw verhaal. Het ligt er maar net aan hoe de lockout is afgesteld. Als hij aan staat en de openingen zijn niet volledig afgedekt, dus er kan nog een klein beetje olie doorheen, dan maakt de viscositeit wel degelijk uit bij de mate waarin de vork nog in veert of niet.
Bij een volledig afgesloten demper heb je gelijk en maakt het niet uit hoe dik de olie is.
Verder kan oliepeil ook een rol spelen. Als dit te laag is, wil dat zeggen dat er nog lucht tussen de olie en demper zit en die kan nog samengedrukt worden omdat die een lagere dichtheid heeft dan de olie.
Bij het uit het zadel gaan tijdens een klim zou het inderdaad psychologisch kunnen zijn. Ik zou niet weten hoe het precieze verschil in wattage te meten met een starre en verende voorvork eerlijk gezegd, maar dan vraag ik me op mijn beurt af waarom er bij racefietsen zoveel belang gehecht wordt aan een stijve voorvork en stijf balhoofd in het professionele circuit.