Vraag over lockout en vering voorvork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Polleke_1974
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 22:14

ak-77 schreef:
Polleke_1974 schreef:Kijk, dat is eigenlijk ook wat ik zelf gedacht had. Aangezien olie een hogere dichtheid heeft dan lucht, klinkt het logisch dat het oliepeil van belang is voor de werking van de lockout.
Verder heeft de viscositeit van de olie ook invloed, zo las ik in het artikel waarvan ik de link heb geplaatst.

Weet je toevallig ook of ik olie kan bijvullen, of dat ik alle olie eruit moet halen en nieuwe er in doen, vanwege eventuele andere samenstelling van de oude en nieuwe olie ?

Ik heb een rockshox reba solo air trouwens.
Even een reset. Wat je gelezen hebt gaat over de demping functie van je vork, dus wat ie doet als je lockout uit staat. Niet over je lockout zelf. Dichtheid van de olie heeft er geen snars mee te maken. De reden dat een goed werkende lockout bij een Rockshox vork met motion control (zoals een Reba) nog is beweegt kan 1 van de volgende dingen zijn:
1 Het mechanisme dat de floodgate opent, veert een klein beetje. Dit is een vrij stijf veren van een cm of zo. Dat hoort.
2 De floodgate gaat open. Dit gebeurt als je er veel kracht op zet, typisch als je over een dikke steen rijdt met de lockout aan, want dan slaat de lockout vanzelf uit en gaat de demper volledig open. Dat hoort ook, want het beschermt je vork en ook jou zelf.
Het kan ook nog dat je lockout helemaal niet goed werkt. Dit is eenvoudig te testen door je lockout uit en aan te zetten en in beide standen even stevig, maar niet te abrupt, op het stuur te leunen. Als je geen verschil voelt moet er iets gebeuren. Het kan zijn dat je olieniveau niet klopt. Het kan ook iets anders zijn, zoals bij mij ooit een zuigerseal dat scheef was gaan zitten na een servicebeurt.
Als je vork te makkelijk overgaat van lockout naar volledig open (floodgate) heb je waarschijnlijk een te laag afgesteld overgangspunt (threshold). Waarschijnlijk heb je dan ook een RLT demper, want daarbij is de threshold in te stellen, met het middelste knopje bovenop de demper. Als je een RL demper hebt is de afstelling in de fabriek gedaan, als je er niet tevreden over bent dan kun je beter terug naar de verkoper en garantie claimen tenzij je bereid bent het ding verder uit elkaar te halen dan ooit iemand bedoeld heeft.

Ik heb in een ander draadje eens een worst case scenario voor uit het zadel klimmen doorgerekend, om te zien hoeveel je wint met een lockout. Was een paar watt, ik geloof iets van 5 op de 300 of zoiets, zou het na moeten zoeken. Volgens mij is het grootste effect psychologisch, wat niet wil zeggen dat het niet belangrijk is..

Bedankt voor jouw reactie.
Ik kan niet helemaal meegaan in jouw verhaal. Het ligt er maar net aan hoe de lockout is afgesteld. Als hij aan staat en de openingen zijn niet volledig afgedekt, dus er kan nog een klein beetje olie doorheen, dan maakt de viscositeit wel degelijk uit bij de mate waarin de vork nog in veert of niet.
Bij een volledig afgesloten demper heb je gelijk en maakt het niet uit hoe dik de olie is.

Verder kan oliepeil ook een rol spelen. Als dit te laag is, wil dat zeggen dat er nog lucht tussen de olie en demper zit en die kan nog samengedrukt worden omdat die een lagere dichtheid heeft dan de olie.

Bij het uit het zadel gaan tijdens een klim zou het inderdaad psychologisch kunnen zijn. Ik zou niet weten hoe het precieze verschil in wattage te meten met een starre en verende voorvork eerlijk gezegd, maar dan vraag ik me op mijn beurt af waarom er bij racefietsen zoveel belang gehecht wordt aan een stijve voorvork en stijf balhoofd in het professionele circuit.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lockout = volledig gesloten demper. Het kan zijn dat je er iets mis is en dat de lockout stand op je knop niet met een echte lockout overeen komt. Ik heb hiervoor uitgelegd wat de redenen zijn waarom je nog beweging voelt bij een goed werkend systeem. Om alles op te noemen dat mis zou kunnen zijn gaat iets te ver. Ben je er al achter of er iets mis is? Dan kunnen we gaan zoeken naar wat dat zou kunnen zijn.
Zelfs profs op de weg hechten vaak nog meer waarde aan het gevoel dan aan bewezen voor en nadelen, maar een stijve vork op de weg gaat over laterale stijfheid, snel sturen.
Op je gevoel af gaan is helemaal zo slecht nog niet trouwens, zeker als je salaris niet van een podiumplaats afhangt.
Give me little bits of / more than I can take
Maikel van den broek
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 16:07

Vandaag ben ik erachter gekomen dat het uiteinde van het draadje voor de Lock out is afgebroken. Wie kan mij helpen met wat ik moet doen. Mijn vering staat op lock en gaat daar niet meer vanaf. Wie weet wat ik moet doen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maikel van den broek schreef: ma 13 april 2020, 16:11 Vandaag ben ik erachter gekomen dat het uiteinde van het draadje voor de Lock out is afgebroken. Wie kan mij helpen met wat ik moet doen. Mijn vering staat op lock en gaat daar niet meer vanaf. Wie weet wat ik moet doen
Meld even wat voor vork het is (ik gok een Rockshox). Een fotootje er bij zou ook helpen.


Wat er moet gebeuren is een nieuwe binnenkabel trekken. Dit is gewoon een derailleurkabel. Heb je die niet liggen, dan zou je ook de huidige binnenkabel uit de hendel op je stuur kunnen trekken, de buitenkabel even aan de kant leggen. Dan de binnenkabel even netjes afknippen, houd pakweg 10 cm over, dan schuif je de kabel door de houder op de vork, dus waar de buitenkabel in zat. Het tonnetje aan het einde zit dan vast in die houder. Draai nu de lockout naar open en bevestig dan de kabel door deze met die kleine inbus vast te schroeven. Heb je in ieder geval een vork die werkt.

Mocht je ooit nog terug willen naar die lockout (heeft namelijk geen functionaliteit), dan moet er dus een nieuwe kabel in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja dus eigenlijk gewoon even een nieuwe binnenkabel (derailleur dus..) trekken ipv degene die is afgebroken .. werkt alles weer als vanouds. Blijkbaar gebruik je de lock out anders stond ie er nu niet op .. :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Bij rockshox zijn er twee verschillende systemen. Bij het ene trekt het interne veertje de lockout in de lock stand, bij de tweede werkt het juist andersom en trekt het interne veertje de lockout in de stand waarbij de vork kan veren.

Bij de eerste moet je dus het geintje van LarsTB uitvoeren als je hem zonder handle wilt laten veren of dus een nieuw kabeltje trekken, bij de tweede sloop je de hele handle er gewoon af als je die lockout toch gewoon nooit gebruikt.

Bij mijn oudere sid had dus het eerste systeem, en die remote handle zat me in de weg, dus het Lars kabeltje op de vork bevestigd. Bij de opvolger zat het handletje niet in de weg en die mag blijven zitten (ook al gebruik ik hem eigenlijk nooit) dus eigenlijk kan ik hem er net zo goed afhalen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan toch ook de demper openmaken en de veer er uit halen?
Dan blijft de knop in de stand staan die je gekozen hebt.
Remote van je stuur en voor die lange stukken asfalt kan je m handmatig toch nog locken
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie