Hi all..
Helaas Door een major fuckup is mn draad in mn bottom bracket aan de kettingzijde gesneuveld.
Er was nog een frut aan tap, dus naar de lbs gegaan voor een fix.
Hij heeft voor zover mogelijk nieuw draad getapt en de nieuwe lagers er in gefixt met loctite. Uiteraard hangt dit lager niet zo stevig als ik zou willen...
Enfin, nu heeft de lbs niet (!) De 2 ringen er tussen gezet. Voordeel is dat t lager zo'n 6mm dieper zit (dus steviger) maarrrr mn crank/tandwielen botsen nu tegen t frame.
Optie 1;
Lager losmaken, ringen er tussen, schietgebedje.. en dan alles weer vastzetten...
Optie 2;
Opvullen buiten het lager Door een (nylon) ring tussen t lager en mn crank te prakken. .
Iemand een goed idee...
Ik ben erg bang dat mn frame naar de donder gaat... Dus durf niet teveel te doen.
Alles is welkom!
Alex Threepwood
Hollowtech bracket opnieuw getapt. Lagers vast... crank klem
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Je zult sowieso die 5mm (2 spacers van 2.5mm) moeten opvullen, anders krijg je je crank nooit spelingsvrij gemonteerd. Desnoods onder de linkercup, maar dan los je het probleem van de kettingbladen tegen je frame niet op...
Dus er zit weinig anders op dan de cup weer los te halen. Ik weet niet of er een mogelijkheid tot plaatsen van een helicoil is als het om brackets gaat?
Wat ook schijnt te kunnen is het tappen van italiaanse draad, die diameter is een fractie groter dan bij BSA waardoor je misschien nog wel genoeg vlees hebt om te tappen. Dan wel in de gaten houden dat italiaanse draad ook aan de driveside gewoon rechtsom vast, linksom los gaat
Ik weet overigens niet of dit echt een werkbare oplossing is, heb het alleen maar gelezen en geen praktijkervaring mee. En Shimano (neem aan dat je dat nu hebt?) moet natuurlijk "italiaanse" cups leveren...
En anders naar de echte experts in noodgevallen:
http://www.m-gineering.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; of
http://reset-racing.de/rahmenreparaturen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus er zit weinig anders op dan de cup weer los te halen. Ik weet niet of er een mogelijkheid tot plaatsen van een helicoil is als het om brackets gaat?
Wat ook schijnt te kunnen is het tappen van italiaanse draad, die diameter is een fractie groter dan bij BSA waardoor je misschien nog wel genoeg vlees hebt om te tappen. Dan wel in de gaten houden dat italiaanse draad ook aan de driveside gewoon rechtsom vast, linksom los gaat
Ik weet overigens niet of dit echt een werkbare oplossing is, heb het alleen maar gelezen en geen praktijkervaring mee. En Shimano (neem aan dat je dat nu hebt?) moet natuurlijk "italiaanse" cups leveren...
En anders naar de echte experts in noodgevallen:
http://www.m-gineering.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; of
http://reset-racing.de/rahmenreparaturen/" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Optie 2 natuurlijk.
Bij een setje lagers krijg je toch ook al spacers die je om de as van de crank (en dus buiten de lagers) kunt zetten. Die zou ik gebruiken om de boel uit te spaceren tot de juiste breedte.
Bij een setje lagers krijg je toch ook al spacers die je om de as van de crank (en dus buiten de lagers) kunt zetten. Die zou ik gebruiken om de boel uit te spaceren tot de juiste breedte.
Everybody bought a new bike!
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik heb nog nooit spacers bij een crank gekregen om buiten de lagers om de as te doen...
Maar idd, dat kan ook, al vind ik dat geen elegante oplossing. Afhankelijk van de prijs en/of exclusiviteit van je frame zou ik voor een nieuwe insert gaan (want dat kan dus wel, M-gineering doet het iig).
Wel vreemd dat je lbs niet aangaf dat je nog 5mm op moet zien te vullen.
Maar idd, dat kan ook, al vind ik dat geen elegante oplossing. Afhankelijk van de prijs en/of exclusiviteit van je frame zou ik voor een nieuwe insert gaan (want dat kan dus wel, M-gineering doet het iig).
Wel vreemd dat je lbs niet aangaf dat je nog 5mm op moet zien te vullen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8735
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Ringen tussen het lager en de crank plaatsen.
Die ringen werden wel vaker bij crankstellen geleverd zodat ze compatibele zijn met zowel een 68 als een 73 mm bracket.
Die ringen werden wel vaker bij crankstellen geleverd zodat ze compatibele zijn met zowel een 68 als een 73 mm bracket.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
kermit schreef:Ik heb nog nooit spacers bij een crank gekregen om buiten de lagers om de as te doen...
Everybody bought a new bike!
De ringen op de afbeelding komen tussen het frame en het lager, niet tussen het lager en de crank.asphaltdude schreef:kermit schreef:Ik heb nog nooit spacers bij een crank gekregen om buiten de lagers om de as te doen...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8735
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Gewoon laten zitten.
Die ringen op de foto moet je niet hebben. Die zijn voor tussen de bracketpot en Lagerhuis.
Jij moet ringen hebben die op de as passen.
Die ringen op de foto moet je niet hebben. Die zijn voor tussen de bracketpot en Lagerhuis.
Jij moet ringen hebben die op de as passen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Oeps tuurlijk, sorry, scheef gekeken, de ringen die er standaard bij zitten zijn voor over de cups (tussen frame en lager dus).
Everybody bought a new bike!
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Maar er moeten vast ERGENS te wereld ringetjes te vinden zijn met 24mm binnendiameter
Everybody bought a new bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8735
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Met wat geluk heeft de fietsenmaker ze liggen. Ze zitten immers ook soms standaard bij crankstellen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.