Onderhoud nieuwe MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Dr. Bibber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 5 oktober 2016, 22:21

Sinds vorige week heb ik een nieuwe Cube MTB in mijn bezit. Vandaag voor de 2e keer de duinen in geweest en ik kwam aardig onder de modder terug. Nu vraag ik me af wat de beste manier van onderhoud is.
Het gaat me vooral om de schijfremmen en voorvork, wat voor onderhoud is hier aan nodig? De schijfrem liep bij terugkomst licht aan.
Ik heb de tuinslang op de fiets gezet om de modder eraf te spuiten. Kan ik alles afspuiten of zijn er nog bepaalde delen waar ik de straal niet op moet zetten? En moet ik na elke rit de ketting schoonmaken en de lube erop smeren?
Wat doen jullie precies met de fiets als jullie terugkomen van een modderig rondje?
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Als ik serieuze modder gereden heb:
- afspuiten van zand/modder ed
- wassen met wat autowas middel
- schijfremmen en blokken met overvloedig water afspuiten
- ketting schoonspuiten, 1 x in de drie (?) weken compleet ontvetten met DASTY (op de fiets) incl tandwielen/cassette en dan droogmaken, daarna weer invetten.
- scharnierpunten van derailleurs invetten (druppeltje olie op scharnierpunten)

Onderhoud vork vind je op de website van de fabrikant, doe ik ook zelf (twee rechter handen ;) )
Verder geen hocus pocus.

Afspuiten is bij mij gewoon met koud water uit de kraan. Als het echt koud is, ga ik even langs de autowasserette en spuit daar af (niet op de wiellagers, balhoofdlager etc).
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Dr. Bibber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 5 oktober 2016, 22:21

Bedankt voor je reactie! Het klinkt niet al te moeilijk dus dit moet ik zeker kunnen.
Kan ik de fiets gewoon laten drogen of moet ik hem droogmaken met een doek? Kan het kwaad om 2 keer te gaan rijden zonder tussendoor de ketting schoon te maken?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Dr. Bibber schreef:Kan het kwaad om 2 keer te gaan rijden zonder tussendoor de ketting schoon te maken?
Rijden is het probleem niet. Het is het stilstaan tussendoor. Als het echt een modderrit was tenminstel, dan gaat het roesten. Modder is een goede ontvetter. Overigens is de roest vrij oppervlakkig en met wat fietsen is ie wel weer weg, maar fraai is het niet. Even afvegen en invetten is genoeg om het te voorkomen. Je kunt beter wel invetten en niet schoonmaken dan andersom.
Give me little bits of / more than I can take
Dr. Bibber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 5 oktober 2016, 22:21

Oke, bedankt, goed om te weten!

Hebben jullie ook een mening over het fietsen op het strand? Het lijkt me erg leuk maar lees ook dat het slecht is voor je fiets. Is dit reden genoeg om het strand te mijden? De aanschaf van extra banden is geen probleem, wil alleen niet dat mijn nieuwe fiets eraan gaat..
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Voor t strand geldt hetzelfde als bij een echte modderrit, alleen dan in t kwadraat. En daarbij bedoel ik dat zout en metaal niet hele beste vriendjes zijn. Waar je na een modderrit nog wel eens weg komt met een keer niet schoonmaken, moet je dit na een strandrit absoluut niet vergeten. Na de strandrit je fiets goed schoonmaken met overvloedig water, goed drogen en smeren. Je hoort dat strandridders hun lagers extra in t vet zetten om ze te beschermen tegen de invloeden van het zout.
Betekend dit dat je daarom het strand maar moet mijden?? Nee joh, gewoon een keertje doen, dan weet je of t ook echt leuk vindt en daarna gewoon goed tijd nemen om je fiets goed af te spoelen.
"Righty tighty, lefty loosey."
Dr. Bibber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 5 oktober 2016, 22:21

Ik heb op aanraden van de fietsenmaker Cyclon Bionet gekocht om de ketting te reinigen en Squirt Lube om daarna weer te smeren. Hoe breng ik dit het beste aan? De Cyclon zit gewoon in een fles, dus breng ik dit aan op een doek om daarna de ketting hier doorheen te halen? En waar precies breng ik de lube aan? Er staat op de verpakking aan de binnenkant van de ketting waar het de bladen raakt. Doe ik dan alleen de schakels of ook de buitenkanten?
Enigma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 september 2012, 08:39
Mijn mountainbike: Widley hardtail29er Cannondale scalpel

Ik doe binnenkant schakels goed en 1x buitenkant
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

op strand is vet tof . !!!

:lol: :winkie:

ja er zijn zelfs mensen die er een fiets voor bouwen :tong

ja meer onderhoud .
het frame spuit ik voor ik het strand op ga in met een snel wax of siliconen spray , dat spuit je er na afloop zo af .

bewegende delen niet, daar wil je geen klevend zand , dus een vuilafstotende ketting wax , ik heb nu squirty of zo iets heet het , staat in 1 van mijn sys topics een foto van , schijnt een topper te zijn volgens de proff strand ridders .

remschijven en blokken spuit ik schoon na het wassen met remmenreiniger van de action , goedkoop .

ff rond draaien en spuiten maar , dan vliegen die korreltjes er tussen uit.
remmenreiniger is een straal met wat druk en ontvetter in 1 , .

voor je ketting weer wat te agressief .

er is een filmpje op youtube 15 minuten bike wassen maar dan in het engels, ff googlen en je hebt hem .

succes .
groetjes Marcel
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Wat zijn de do's-and-don'ts als het op schoonmaken aankomt van een (carbon) mountainbike?

Ik lees hierboven met autozeep, maar haal ik daar niet het vet mee weg van de ketting en andere draaiende en scharnierende delen?

Kan ik het met een simpele tuinslang doen? Ik heb zo'n Gardena sproeier er op zitten die in verschillende stralen is in te stellen.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Anders even op youtube kijken naar de filmpjes van GMBN staat wel bij hoe je fiets goed kan en wassen en diverse filmpjes van hoe de fiets te onderhouden ik heb er in ieder geval van geleeerd ;)
knetter
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 30 december 2011, 21:20
Mijn mountainbike: Den Helder

Je kan bij de wibra dusty kopen daar kan je de ketting mee schoonmaken en bij de action was en co voor een euro een beetje in een emmer met warm water en voor je ketting kan je een oude afwasborstel gebruiken
Dr. Bibber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 5 oktober 2016, 22:21

Nog even 2 vragen over het schoonmaken van mijn MTB. Een sopje van afwasmiddel en een spons doen het goed en laten mijn fiets weer glimmen. Het komt dan ook op de ketting, moet ik die dan elke keer weer met de dry lube die ik gebruik insmeren? Want volgens mij ontvet het afwasmiddel de ketting.
Tevens vraag ik me af hoe ik de draaiende delen olie en met wat voor olie ik dit moet doen. Wat moet ik allemaal in de olie zetten?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

In de olie? Niets. Olie is veel te dun en ben je zo weer kwijt. Daarnaast is het een te generieke naam om je goed advies te geven :)

- Lagers in het vet zodat vocht er niet bij kan (let vooral op je onderste balhoofdlager);
- Ketting met een kettinggoedje wat je fijn vindt in gebruik;
- Heel af en toe de bewegende delen van je derailleur voorzien van een klein beetje lagervet;
- Eens per seizoen je vork/demper uit elkaar en voorzien van nieuw vet en de juiste olie. Vervang indien nodig ook de keerringen en schuimrubber ringen (bij veel gebruik vaker);
- Full suspension? Dan ook de draaiende delen van je achterbrug en veersysteem bijhouden met vet.

In alle handleidingen van de componenten staat eigenlijk wel welke punten je bij moet houden met wat voor soort smering.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Enigma schreef:Ik doe binnenkant schakels goed en 1x buitenkant
De bedoeling van het smeermiddel is, dat het tussen de rolletjes van de ketting dringt. Er moet zo weinig mogelijk aan de buitenkant zitten, want er is geen smering nodig tussen ketting en tandwielen.
Binnenkant of buitenkant maakt dus niets uit, want bij voorkeur veeg je het overtollige smeermiddel eraf, voordat je gaat fietsen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie