Zakkende zadelpen en krakend en tikkend frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 april 2020, 17:08 De zadelpen opmeten.
Als die precies goed is, dan ligt het aan het frame. Dus garantie?

Als het een budget frame was zou je een shim van een Redbull blikje kunnen knippen (zie mijn oude post hierboven), maar bij een Santa geeft dat toch een vreemd gevoel.
Helaas, tweedehands en niet geregistreerd. Maar ook al een jaar of drie oud.

Ik probeer het eerst door de framebuis dieper van een anti seize te voorzien en bovenin van carbon pasta. Ook carbonpasta onder de zadelpenklem. Als dat allemaal niet werkt dan probeer ik de shim, maar of een cola blikje ook zo goed werkt :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of bier :tong
Die hoge 0,25 blikjes zijn het beste omdat je daar een shim van kunt knippen die dieper in je frame gaat.
Een paar verschillende merken proberen, de dikte is niet bij alle merken hetzelfde.
Helaas zit bier niet i die 025 blikjes :wink:

Bij de zadelpenklem trek je de boel wel strak, maar ik denk dat de ruimte meer naar onderen zit. Ruimte is beweging is kraken.

Zo'n shim is wel ff lastig op zn plek krijgen, niet te hoog en niet te laag.
Nu bij 2 van mijn eigen fietsen moeten toepassen, en bij een fiets van een vriend.
Niet elegant, maar als je het netjes doet zie je er niets van en het werkt uitstekend.
Maar bij een frame van >€1000 hoort het eigenlijk niet...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 april 2020, 18:10 Of bier :tong
Die hoge 0,25 blikjes zijn het beste omdat je daar een shim van kunt knippen die dieper in je frame gaat.
Een paar verschillende merken proberen, de dikte is niet bij alle merken hetzelfde.
Helaas zit bier niet i die 025 blikjes :wink:

Bij de zadelpenklem trek je de boel wel strak, maar ik denk dat de ruimte meer naar onderen zit. Ruimte is beweging is kraken.

Zo'n shim is wel ff lastig op zn plek krijgen, niet te hoog en niet te laag.
Nu bij 2 van mijn eigen fietsen moeten toepassen, en bij een fiets van een vriend.
Niet elegant, maar als je het netjes doet zie je er niets van en het werkt uitstekend.
Maar bij een frame van >€1000 hoort het eigenlijk niet...
Wanddikte van drankblikjes is in het midden kleiner dan dichter bij bodem of deksel.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pollekes schreef: ma 20 april 2020, 20:13
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 april 2020, 18:10 Of bier :tong
Die hoge 0,25 blikjes zijn het beste omdat je daar een shim van kunt knippen die dieper in je frame gaat.
Een paar verschillende merken proberen, de dikte is niet bij alle merken hetzelfde.
Helaas zit bier niet i die 025 blikjes :wink:

Bij de zadelpenklem trek je de boel wel strak, maar ik denk dat de ruimte meer naar onderen zit. Ruimte is beweging is kraken.

Zo'n shim is wel ff lastig op zn plek krijgen, niet te hoog en niet te laag.
Nu bij 2 van mijn eigen fietsen moeten toepassen, en bij een fiets van een vriend.
Niet elegant, maar als je het netjes doet zie je er niets van en het werkt uitstekend.
Maar bij een frame van >€1000 hoort het eigenlijk niet...
Wanddikte van drankblikjes is in het midden kleiner dan dichter bij bodem of deksel.
Voor dit doel is het niet erg als de shim in het midden iets dunner is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie