Na de zoveelste revisie van mijn Brain, zou ik deze graag willen vervangen door een gewone demper. Het gaat om een Epic Comp 2012.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Welke inbouw kit is er nodig, en net zo belangrijk, wat doet het met het rijgedrag.
Epic Brain vervangen door gewone demper
Rijgedrag zal geen probleem zijn. Maar een demper passend maken is lastiger... Zaten de problemen daadwerkelijk in het Brain gedeelte of in de demper in je hoofdframe?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Heb wat topics gezien op het mtbr forum, inclusief foto's.
Scheen nog best goed te rijden.
2012 model heeft zo te zien nog de normale demper bevestiging dus dat moet wel lukken als je de juiste maat demper kunt vinden.
Ik zou wel een demper met platform nemen.
Op mijn camber 2011 heb ik een Monarch XX, blijft wel deinen, maar de lockout is wel een echte lock.
Neem aan dat de Epic hetzelfde heeft, ook FSR systeem.
Scheen nog best goed te rijden.
2012 model heeft zo te zien nog de normale demper bevestiging dus dat moet wel lukken als je de juiste maat demper kunt vinden.
Ik zou wel een demper met platform nemen.
Op mijn camber 2011 heb ik een Monarch XX, blijft wel deinen, maar de lockout is wel een echte lock.
Neem aan dat de Epic hetzelfde heeft, ook FSR systeem.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5597
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
http://forums.mtbr.com/specialized/2012 ... 07-10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Even scrollen en je ziet een van de resultaten.
Originele shock is overigens een 187 x 47mm.
Nog meer leesvoer incl pics:
http://forums.mtbr.com/specialized/brai ... 05599.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Even scrollen en je ziet een van de resultaten.
Originele shock is overigens een 187 x 47mm.
Nog meer leesvoer incl pics:
http://forums.mtbr.com/specialized/brai ... 05599.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Extreme Biker
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00
Thanks.
Het probleem lijkt mij in de demper te zitten. Verliest snel druk. Specialized geeft aan dat de demper niet is om te bouwen, zodat deze zonder brain gebruikt kan worden.
MTBR had ik gevonden, maar helaas slechts een enkele ervaring over de inbouw.
187 x 47 is lastig, maar een paar mm langere inbouw lijkt mij geen probleem. Slaglengte is wat anders ivm tyre-rub tegen de zitbuis. Op zich ga je de fiets ook met iets meer Sag rijden dan standaard bij de Brain.
190 x 45 is verkrijgbaar, of toch liever de 190 x 50? Welke keus zouden jullie maken en met welke onderbouwing? Gezien oa. de sag
Het probleem lijkt mij in de demper te zitten. Verliest snel druk. Specialized geeft aan dat de demper niet is om te bouwen, zodat deze zonder brain gebruikt kan worden.
MTBR had ik gevonden, maar helaas slechts een enkele ervaring over de inbouw.
187 x 47 is lastig, maar een paar mm langere inbouw lijkt mij geen probleem. Slaglengte is wat anders ivm tyre-rub tegen de zitbuis. Op zich ga je de fiets ook met iets meer Sag rijden dan standaard bij de Brain.
190 x 45 is verkrijgbaar, of toch liever de 190 x 50? Welke keus zouden jullie maken en met welke onderbouwing? Gezien oa. de sag
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
190x50?
Demper 3mm langer en slag 3mm langer.
In ingeveerde toestand dus gelijk, maar de achterkant komt met dezelfde sag iets hoger.
ratio zal ongeveer 1:2,5 zijn, dus je komt achter max 7,5 mm hoger uit
Omdat Speci altijd een vrij laag BB heeft (naar mijn zin dan toch), lijkt me dat een goed plan.
Meteen je vork ook een 1 cm langere veerweg geven ?
Demper 3mm langer en slag 3mm langer.
In ingeveerde toestand dus gelijk, maar de achterkant komt met dezelfde sag iets hoger.
ratio zal ongeveer 1:2,5 zijn, dus je komt achter max 7,5 mm hoger uit
Omdat Speci altijd een vrij laag BB heeft (naar mijn zin dan toch), lijkt me dat een goed plan.
Meteen je vork ook een 1 cm langere veerweg geven ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Krijg je niet weer een jaar garantie op de nieuwe demper?
Ik heb ook al 3 dempers versleten sinds 08-2015.
Gaat allemaal onder garantie.
De Epic is een geweldig mooie xc-fiets, alleen volgens Specialized moet de Brain elk jaar voor onderhoud heen/vervangen door een andere a €175,-.
Doe je dit niet dan heb je kans op lekkende dempers, enz.
Er zit dan wel weer een jaar garantie op de demper.
Ik rijd inmiddels met de 2017 Kashima-demper in een 2014 fiets.
Ik heb ook al 3 dempers versleten sinds 08-2015.
Gaat allemaal onder garantie.
De Epic is een geweldig mooie xc-fiets, alleen volgens Specialized moet de Brain elk jaar voor onderhoud heen/vervangen door een andere a €175,-.
Doe je dit niet dan heb je kans op lekkende dempers, enz.
Er zit dan wel weer een jaar garantie op de demper.
Ik rijd inmiddels met de 2017 Kashima-demper in een 2014 fiets.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat een ellende...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Klopt wel een beetje, maar sinds ik de 2017 demper heb zijn de problemen wel over.
Zitten weer nieuwe verbeteringen in.
De 2015 en 2016 modellen hadden naar wat ik begrepen heb een probleem met een membraam die de olie en de stikstof gescheiden moet houden. Deze loste op, waardoor de olie en stikstof zich mengt, dit is geen probleem, maar geeft een andere/verkeerd karakter aan de demper.
Moet wel zeggen dat mijn LBS ook zorgt voor een goede afhandeling.
Ik heb tot nu toe elke keer het probleem gemeld en enkele dagen later lag de nieuwe demper klaar.
En dan "klaar terwijl u wacht" service voor het vervangen.
Dus ben nog niet mijn fiets kwijt geweest voor de wisselingen.
Stiekem kijk ik wel naar een andere fiets zonder Brain, maar ook iets meer veerweg(Camber/Spark(Non-RC)/Fuel Ex/Following/Mach 429 Trail).
Zitten weer nieuwe verbeteringen in.
De 2015 en 2016 modellen hadden naar wat ik begrepen heb een probleem met een membraam die de olie en de stikstof gescheiden moet houden. Deze loste op, waardoor de olie en stikstof zich mengt, dit is geen probleem, maar geeft een andere/verkeerd karakter aan de demper.
Moet wel zeggen dat mijn LBS ook zorgt voor een goede afhandeling.
Ik heb tot nu toe elke keer het probleem gemeld en enkele dagen later lag de nieuwe demper klaar.
En dan "klaar terwijl u wacht" service voor het vervangen.
Dus ben nog niet mijn fiets kwijt geweest voor de wisselingen.
Stiekem kijk ik wel naar een andere fiets zonder Brain, maar ook iets meer veerweg(Camber/Spark(Non-RC)/Fuel Ex/Following/Mach 429 Trail).
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Ik heb een epic gehad waarvan de brain 3x in 2 jaar vervangen is.
hij ging alleen 3x op een zeer ongelukkig moment kapot.
De eerste keer tijdens een 24 uurs race.
De tweede keer een paar dagen voordat ik naar duitsland vertrok om een marathon te rijden.
Met de leenfiets was niks mis, maar toch liever op mijn eigen fiets gereden.
En de derde keer was op vakantie in de Alpen. Toen was ik er wel klaar mee.....
Het is mooi dat het allemaal vlot verholpen wordt, maar ik heb liever iets wat heel blijft.
hij ging alleen 3x op een zeer ongelukkig moment kapot.
De eerste keer tijdens een 24 uurs race.
De tweede keer een paar dagen voordat ik naar duitsland vertrok om een marathon te rijden.
Met de leenfiets was niks mis, maar toch liever op mijn eigen fiets gereden.
En de derde keer was op vakantie in de Alpen. Toen was ik er wel klaar mee.....
Het is mooi dat het allemaal vlot verholpen wordt, maar ik heb liever iets wat heel blijft.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00
Periodiek onderhoud plan ik zelf in, maar als het kapot gaat dan is het altijd op een slecht moment. Bij weinig gebruik van de fiets, wil ik in ieder geval een betrouwbaar systeem hebben.
Momenteel een leendemper aan het organiseren, dan de bushings nog en maar eens mee gaan rijden.
Momenteel een leendemper aan het organiseren, dan de bushings nog en maar eens mee gaan rijden.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 18 november 2016, 08:00
- Mijn mountainbike: Specialized EPIC
Net een nieuwe fiets binnen en binnen 1 week de demper al stuk bij mijn nieuwe Epic S Works. Meteen dezelfde week een nieuwe gekregen. In het verleden eerder wel eens problemen gehad met Specialized en mijn ervaring is dat ze altijd erg soepel zijn met garantie. Al geprobeerd onder garantie te laten vallen ?