Manitout M30 Air, Remote Lockout, 100mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
stijnd
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 november 2016, 14:32

Hallo,

Sinds enkele weken bezit ik een cube acid 29 waar volgende vork op staat: Manitout M30 Air, Remote Lockout, 100mm.
Graag had ik geweten of het mogelijk is om de vering wat stroever te zetten? Is dit aan de linkerkant van de vork het vijsje wat steviger aandraaien (zie foto)? Of net aan het rode gedeelte?

Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Links zit je (lucht)veer, bovenop zie je het ventieldopje. Wil je je vering wat minder makkelijk laten inveren moet er wat lucht bij. Daarvoor heb je speciale vorkpompjes, geen gewone pomp of compressor gebruiken.
Ik weet niet of je de fiets nieuw gekocht hebt, maar een vorkpompje zou bij een nieuwe fiets eigenlijk meegeleverd moeten zijn. Zonder zo'n ding kun je niet experimenteren en dat is wel wenselijk om tot de optimale instellingen te komen.
De "sag" is de indicatie of je druk goed staat, google daar eens op (youtube filmpjes genoeg om uit te leggen hoe je dat doet).

Rechts zit de demper in de vorkpoot, die werkt met olie door kleine gaatjes pompen (even erg versimpeld) en remt op die manier de veerbeweging af. Zonder demping zou je vork nadeinen en de fiets haast onbestuurbaar maken.
Onderaan zit waarschijnlijk de instelling van de (rebound)demping, om de uitveersnelheid te kunnen regelen.

Maarre, zoek eens een handleiding van je vork op ;-)
Op internet zijn die altijd te vinden, oa op de website van de fabrikant.
Maar eerst zorgen voor een pompje!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
stijnd
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 november 2016, 14:32

Heel hard bedankt voor je reply.
Jammer genoeg geen pompje bij gekregen, ik zal dan toch langs de fietsenmaker moeten ipv het zelf te doen.. :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, of een speciaal pompje kopen.

Maar vaak wordt zo n pompje meegeleverd met de vork of de fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb ook een acid aangeschaft en ook geen pompje erbij gehad! Heb er wel een aangeschaft maar zijn niet heel goedkoop. Ik weeg zelf 85kg en heb hem nu op 8 bar staan.
Als ik op mn fiets zit zakt de veer ong 1.5 cm in. Dit zou je ongeveer moeten aanhouden. Ik weet niet of je hiervoor een andere fiets gehad hebt? Ik had hiervoor een trek ook met voorvering alleen niet met lucht instelbaar en deze ging sowieso een heel stuk stroever.
Gebruikersavatar
Bike 2 Move
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 16:47

HI StijnD,

Mooie bike man! Maar vraagje. Wat bedoelje met stroever zetten? Ingaand, uitgaand of de lock-out nog strakker zetten?

Met sportieve groet,
B2M
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Als het om de rebound gaat die zit aan de rechter zijde onderkant vork blauw knopje
Plaats reactie