Canyon Lux Bottom Bracket vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

De Bottom Bracket van mijn Lux kraakt bij stevig aanzetten, ik wil deze dus vervangen. In het doolhof van nonstandaarden vermoed ik dat ik een BB92 Bottom Bracket heb.

Kun ik deze nou met deze tool verwijderen:
https://www.bike-discount.de/en/buy/sup ... wg_id-4294" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteraard kan het ook met een bigass schroevendraaier en een hamer, maar voor die 18.- wil ik nog wel een tooltje aanschaffen.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ik heb een dergelijke tool enkele jaren bij mijn vorige werkgever gebruikt, maar was er geen fan van. Op het moment dat je een beetje rot lager in je bracketpot hebt zitten sla je met deze tool de binnenste lagerschaal, afdichting en kogellagers eruit, maar wilt de buitenste schaal nog wel eens in je bracketpot blijven hangen. Dan kun je beter zoiets gebruiken (naar mijn mening):

Afbeelding

Park Tool is niet heilig met alle producten die ze maken, maar deze is vrij steady.

Groeten,
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luuc91 schreef:
Park Tool is niet heilig met alle producten die ze maken, ...
Wat??? :o :o :o


Die lui staan nog boven Chris King!!!



:bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Park Tool heeft een prima sleutelboek. Als je daarmee aan de gang gaat kom je er vanzelf achter dat er voor een flink aantal zaken ook erg handige gereedschappen te koop zijn met een andere naam er op. :-q

En die tool die Luuc laat zien kun je ook ghetto stijl maken van een stuk alu pijp, een ijzerzaag en een boortje.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zelf gebruik ik ook de parktool BBT-90.3 die werkt zoals het hoort, paar keer tikken en de lager is eruit.

Het kan ook een lager zijn van het veersysteem dat gaat kraken bij het het aanzetten. Dit komt wel vaker voor bij de Lux, dat deed die van mij ook wat bleek de onderste lager rechts was kapot.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

crankstel schreef:Zelf gebruik ik ook de parktool BBT-90.3 die werkt zoals het hoort, paar keer tikken en de lager is eruit.

Het kan ook een lager zijn van het veersysteem dat gaat kraken bij het het aanzetten. Dit komt wel vaker voor bij de Lux, dat deed die van mij ook wat bleek de onderste lager rechts was kapot.
Ik heb het enkel bij krachtig trappen, als ik niet trap en toch kracht zet op mijn pedalen kraakt er niets.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb dat parktoolding van BBB, bij futurumshop vandaan. 25,-, maar it does the job.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Beste tool die er is, zonder kloppen. Kost je alleen ... 180 euro, maar je kan er ook de nieuwe ook weer mee monteren.

Ik heb 'm liggen, werkt super.

http://endurobearings.com/products/tool ... l-brt-003/

Afbeelding
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

madskatingcow schreef:Beste tool die er is, zonder kloppen. Kost je alleen ... 180 euro, maar je kan er ook de nieuwe ook weer mee monteren.

Ik heb 'm liggen, werkt super.

http://endurobearings.com/products/tool ... l-brt-003/

Afbeelding
Als ik nou wekelijks die lagers moest vervangen (ff afkloppen) zou ik het overwegen, voor nu vind ik dat echt te duur. Ik ga dat ding van bikediscount bestellen ik vermoed dat het daar onder normale omstandigheden wel mee gaat lukken.
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Kan zelfs ook de lagers zijn van je wielen , ik dacht precies hetzelfde over m'n bracket oas nadat ik m'n wielen had overgezet naar een andere fiets merkte ik dat het kraken ng steeds aanwezig was daarna verder op onderzoek en m'n lagers vervangen
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Plaats reactie