Druk achterdemper Fox Float DPS

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
KlaasLKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 23:11
Mijn mountainbike: 2014 Cube Reaction GTC SLT 29

Mijn vraag:
Heb een stereo met een Fox DPS achterdemper.
Deze is 'ingesteld' op mijn gewicht volgens het schema.
Alleen vind ik hem persoonlijk veel te veel deinen.
Is dit normaal of een kwestie van wennen, aangezien in van een hardtail af kom?
Of zijn er meer mensen met zo'n soort demper die de druk hoger zetten dan het schema aangeeft?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Je stelt de sag af in de 1e stand(open) Als je dan tijdens het fietsen de medium stand gebruikt vind ik het meevallen maar ik rij al langer met een fully. Toevallig liet ik gisteravond iemand met mijn fiets rijden die een hardtail gewend is en hij vond het ook erg deinerig en niet mee te klimmen.
Deels zal het gewenning zijn maar je kan er natuurlijk altijd iets meer druk in doen maar ik zou dat niet overdrijven.
Laatst gewijzigd door kan niet meer op vr 6 januari 2017, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
MisterG300
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44

Heb je de dps met evol ? (Negatieve luchtkamer)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En als je een remote hebt die voor en achter bediend let er dan op dat ze tegelijkertijd de standen doorlopen. Bij mij had achter de kabel te veel speling dus die liep achter op de voorkant. Voor Firm was achter pas medium.
"This species has amused itself to death"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De druk is een ding, de dempingsinstelling is minstens zo belangrijk om deinen tegen te gaan.

Als je verwacht dat een fully aan gaat voelen als een hardtail moet je of je verwachtingspatroon bijstellen, of een hardtail gaan rijden ;-)
Vering moet nu eenmaal werken, anders is-ie zinloos.

Stel (inderdaad in de open stand) de sag af, de mate van inzakking van de demper in ruststand met de rijder + outfit op de fiets. Dat is je uitgangspunt. De (rebound)demping pas je daarop aan. Een aardige vuistregel is dat je zittend op het zadel in wandeltempo van een stoeprand afrijdt en dat de vering dan één keer na deint. Blijft de boel langer bewegen stel je de rebound wat trager, is-ie meteen stil stel je 'm wat sneller.

Met dit als basissetting ga je het terrein in en stel je naar believen bij. Als je bijvoorbeeld op een pad met "golvende" hobbels steeds een schop onder je kont krijgt heb je wat meer rebound nodig.

Dus instellen is een kwestie van experimenteren, gewoon doen. Hou wel bij in welke stand (demping, druk) de basis is zodat je steeds terug kunt naar die instellingen. En verder waarschijnlijk wat gewenning aan het rijden met achtervering.
Maak in elk geval niet de fout je vering zo hard af te stellen dat je het gevoel van een hardtail benaderd. Je hebt dan geen voordeel meer van de vering en er is nu eenmaal geen betere hardtail dan een echte hardtail... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MisterG300
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44

MisterG300 schreef:Heb je de dps met evol ? (Negatieve luchtkamer)
Ik zal mijn vraag even toelichten, het is namelijk een geweldige shock (rijd er zelf ook mee i.c.m. de evol sleeve) maar het heeft door de negatieve luchtkamer aparte eigenschappen en vereist een iets andere benadering dan een reguliere shock.

Beetje achtergrond met mijn ervaring:
In het begin heb ik ook enorm lopen zoeken naar de juiste instelling en kom je al heel snel tussen te hard of te zacht in te zitten met als gevolg een te harde achterkant of te slap waardoor je teveel travel gebruikt. Voor mijn fiets (Ibis Ripley) wordt een sag van 11mm tot 13mm geadviseerd, maar om daar op te komen moest de shock tegen de 300psi aan, vanaf fabriek kan de shock tot 350psi (alleen met evol sleeve) dit is recent terug gezet door Fox naar 250psi! met een dergelijke druk is de werking van de achtershock erg hard en stijf. De oplossing heb ik nu gevonden en rijd rond de 200 psi, maar daar kom ik zo op.

Belangrijk bij het afstellen van je shock en neem hier de tijd voor!
- Laat hem helemaal leeg lopen
- Pomp tot 50psi
- Beweeg vervolgens de shock door 25% van zijn travel heen en weer (langzaam) doe dit ongeveer 10 tot 15 keer totdat je de luchtkamers hoort dat ze zijn gebalanceerd (beetje een pssst geluid)
- Vervolgens weer 50psi erbij en opnieuw de procedure zoals hierboven omschreven, zo ga je door totdat je de gewenste druk hebt bereikt.
- Dus per 50 psi de luchtkamers balanceren doe je dit niet dan doet de shock dit zelf en ben je psi kwijt op het moment dat jij dacht dat hij op bijv. 200 stond.

http://www.ridefox.com/2016/family.php? ... oat#tuning

Verder heb je nog geen ervaring met andere type shocks, maar de dps wordt over het algemeen op minimaal 10 tot 20% hogere druk gereden dan een reguliere shock. Ga het dus niet vergelijken met andere mensen of shocks want dan kom je gegarandeerd te laag uit. Indien je de shock hebt opgepompt dan staat hij stijf, als je dan de luchtkamers weer laat balanceren dan wordt het eerste kleine stukje van de travel heel soepel. Dit hebben ze bewust zo ontwikkeld om zo soepel mogelijk te kunnen rijden over kleine obstakels en hobbeltjes.

Nu de oplossing die ervoor heeft gezorgd dat de shock precies staat zoals ik wil: Spacers ... ik rijd nu met de kleinste spacer erin en op ongeveer rond de 200/210 psi .. de soepelheid is uitstekend en gebruik bijna al mijn travel, daarnaast is de mid support vele malen groter dan voorheen. Ook heb je in combinatie met een spacer veel sneller de perfecte stand en sag te pakken. Het is per fiets natuurlijk anders maar ik weeg 75 kilo.

Hier heb ik de spacers vandaan.
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... 13-p36599/

Verder is de rebound een kwestie van proberen, de lage compressie heb ik op standje 1. Ik gebruik ook bijna nooit de trail stand (middelste stand van de blauwe hendel) en al helemaal nooit full lock. De open stand is in combinatie met mijn fiets voor 95% van de tijd geschikt.

Hoop dat je hier wat mee kunt en anders hoor ik het wel :winkie: :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even een paar dingetjes rechtzetten/toevoegen:

- Elke moderne luchtdemper heeft een negatieve veer, niet alleen de EVOL. Bij de meeste dempers is dat ook een luchtkamer, die automatisch op druk komt bij het oppompen van de positieve kamer.
- Je kunt nooit drukken vergelijken met andere dempers en fietsen. Een veersysteem heeft een bepaalde ratio (verhouding invering demper-veerweg achterwiel) en progressiviteit. Een ander veersysteem kan dus -met dezelfde demper- een heel andere druk nodig hebben voor een vergelijkbare werking.
- De EVOL airsleeve en de toevoeging van spacers hebben invloed op de progressiviteit, ze bepalen namelijk de grootte van de luchtkamer. En een kleine luchtkamer geeft een progressievere werking dan een grote (de druk bouwt sneller op).

Ik zou eerst eens met die basisinstellingen aan de gang gaan en wennen aan het gevoel van een fully. Lijkt me wat snel om zonder ervaring meteen met spacers e.d. aan de slag te gaan, je doet dan maar wat zonder goed te weten waarmee je eigenlijk bezig bent.

Als je met wat meer fullykm's in de benen het gevoel krijgt dat er finetuning nodig is kun je altijd nog meer de diepte in...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MisterG300
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44

kermit schreef: Ik zou eerst eens met die basisinstellingen aan de gang gaan en wennen aan het gevoel van een fully. Lijkt me wat snel om zonder ervaring meteen met spacers e.d. aan de slag te gaan, je doet dan maar wat zonder goed te weten waarmee je eigenlijk bezig bent.

Als je met wat meer fullykm's in de benen het gevoel krijgt dat er finetuning nodig is kun je altijd nog meer de diepte in...
Daar ben ik het ook zeker mee eens, ik heb ook heel wat ritjes zonder gedaan en leren omgaan met alle instellingen en de effecten daarvan voordat ik verder ging met finetunen. Sterker nog .. vind het überhaupt lastig om van alle settings en knopjes af te blijven om te experimenteren :lol:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik zou ook zeker die medium-stand wel gebruiken. Open is een softe stand voor afdalingen in mijn beleving.
Dit zegt Fox over de medium-stand;
Medium mode is a great all-around setting for most terrain types and riding styles.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De open-stand is prima bruikbaar. In de regel kom ik niet aan die knop en zo haal ik het meeste uit mijn vering (zoals Kermit ook al aangeeft). Het kan zijn dat de fiets iets deint, maar daar ben ik zo aan gewend dat ik het niet ervaar.

Medium is bruikbaar tegenwoordig, nog redelijk soepel. Maar de fijngevoeligheid verdwijnt iets en daarmee vooral de extra grip in bochten die vering kan geven. Medium gebruiken om te wennen kan natuurlijk, maar dan moet je daarna weer een beetje extra wennen aan open.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie