Ik overweeg om de ventielgaten van een set Trace25 uit te boren ivm passend maken voor autoventiel. Goed idee? (ik wissel nog wel eens van banden dus latex lijkt mij onhandig)
Bij Mavic 317, 717, Mavic SLR en BOR velgen leverde dit geen problemen op. Ik vraag het omdat verhoudingsgewijs de Trace's een stuk minder wegen.
Ventielgat in Ryde Trace25 groter maken?
Wat voor spreekt is dat de velg een interne versteviging heeft, dus dat de belasting ook bij een groter ventielgat minimaal blijft. In dat opzicht zou ik het gewoon doen.
Maar het is een extreem dunwandige velg en ik heb genoeg uitgeboorde, stukken dikkere velgen gezien die zijn gaan scheuren bij het ventielgat. Alleen werd daar met ruim meer dan 4 bar gereden.
Puntje bij paaltje zou ik het nog steeds doen, alleen je garantie is vervallen (en ga ik je waarschijnlijk ook niet van een nieuwe velg voorzien...). Vraag ik me alleen af wat je in hemelsnaam nog met autoventiel biba's doet???
Maar het is een extreem dunwandige velg en ik heb genoeg uitgeboorde, stukken dikkere velgen gezien die zijn gaan scheuren bij het ventielgat. Alleen werd daar met ruim meer dan 4 bar gereden.
Puntje bij paaltje zou ik het nog steeds doen, alleen je garantie is vervallen (en ga ik je waarschijnlijk ook niet van een nieuwe velg voorzien...). Vraag ik me alleen af wat je in hemelsnaam nog met autoventiel biba's doet???
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
- Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik
Autoventielen zitten alleen in de goedkoopste en allerzwaarste binnenbanden. Waarom goede velgen verkl#ten voor dit soort biba's? Met bv Schwalbe extra lite met presta heb je een soepele binnenband die beter rijdt en waar je zelfs nog latex in zou kunnen doen.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Ik begrijp werkelijk niet wat je hier nu bedoelt???Mario070 schreef:Ik zou het niet doen hookless of niet je houd te weinig materiaal over.....haaks op de velg gezien, dus van links naar rechts
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Ik denk dat de velg wel stevig blijft voor een hobbeltje maar niet voor zijdelingse krachten. En die laatste heb je wel met fietsen over hobbeltjes raar genoeg.
Lekker fietsen!
Maar de velg is 25 mm breed, intern, terwijl het gros van de stadsfietsvelgen van aluminium 19 mm breed zijn. Je hebt dus plenty ruimte aan de binnenkant. En je hoeft ook maar naar 8,5 mm. Die ene millimeter extra zal niet het verschil maken, zeker niet om wat ik al zei: interne versterking zorgt dat de zijdelingse krachten opgevangen worden, komt geen brute kracht op het iets grotere gat te staan. En volgens mij zijn de spaakgaten aan de binnenkant van de velg ook nog eens groter dan het ventielgat (ga ik effe meten...)
En de ventielgaten springen al van links naar rechts. Alleen het ventielgat is enigszins gecentreerd. Maar staat in dit geval ook 3 mm uit het midden, maar zit dan wel weer centraal in de gleuf - die dus uit het midden staat.
Zie ik alleen niet waar dat hookless om de hoek komt kijken...
Edit (nagemeten):
Ventielgat is nu 6,5 mm.
Spaakgat in het velgbed is 7,6 mm, de zigzag is lastig te meten, maar gaat zeker een mm de vlakke kant in. Bij het uitboren van het ventielgat naar 8,5 (autoventiel is maar 7,5 mm, dus het zou nog krapper kunnen, maar gat in dedicated autoventielvelg is 8,5 mm). blijf je nog in de gleuf.
En de ventielgaten springen al van links naar rechts. Alleen het ventielgat is enigszins gecentreerd. Maar staat in dit geval ook 3 mm uit het midden, maar zit dan wel weer centraal in de gleuf - die dus uit het midden staat.
Zie ik alleen niet waar dat hookless om de hoek komt kijken...
Edit (nagemeten):
Ventielgat is nu 6,5 mm.
Spaakgat in het velgbed is 7,6 mm, de zigzag is lastig te meten, maar gaat zeker een mm de vlakke kant in. Bij het uitboren van het ventielgat naar 8,5 (autoventiel is maar 7,5 mm, dus het zou nog krapper kunnen, maar gat in dedicated autoventielvelg is 8,5 mm). blijf je nog in de gleuf.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Misschien moet je gaan trollen op dat stadsfietsforum....Mario070 schreef:Ik begrijp de voorbeeld stadsfiets niet, dit is het wel mountainbike forum.....anders kijk je ff op het stadsfietsen forum
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"