Maximaal bereik 10-speed XT achterderailleur?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Om het bereik van de 2x10 setup op m'n 650B te vergroten denk ik aan een setup met 38-24 bladen voor en een 11-40 cassette achter. Uit de specs blijkt dat de XT-M786 derailleur een bereik heeft van 43T en een cassette met maximaal 36 tanden aankan. Met de genoemde combinatie blijf ik wel binnen het bereik van maximaal 43T, maar ga ik over het maximale aantal tanden achter heen.

Wie heeft ervaring met deze setup? Heeft de derailleur genoeg marge en kan ik een toch 11-40 cassette monteren of kan ik het beter bij 11-36 laten?
modder zuigt!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb geen ervaring met de 2x10 variant, maar ik heb aardig wat kilometers gereden met 1x10 met een 40t Hope expander op een XT cassette. Was ook nog met een medium kooi Zee derailleur, dus ik denk dat je met je XT derailleur geen enkel probleem hebt. (Al weet ik niet of groot-groot heel fraai gaat werken)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zorg inderdaad dat groot-groot precies goed zit. Dan heb je hooguit bij klein-klein dat er net geen spanning op de ketting zit, maar dan kun je verder gewoon fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus een nieuwe ketting bij je nieuwe cassette (en voorbladen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lars TB schreef:Zorg inderdaad dat groot-groot precies goed zit. Dan heb je hooguit bij klein-klein dat er net geen spanning op de ketting zit, maar dan kun je verder gewoon fietsen.
Het bereik is het probleem niet. Het gaat om het grootste achtertandwiel.

Zeker weet je het pas als je het probeert, maar het is het proberen waard. Ook een beetje frame-afhankelijk, maar meestal is Shimano nogal conservatief met de grenswaarden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan toch ook een langer tussenstukje (B-link) monteren aan zo'n xt 10-speed derailleur ?
Bijv. van Goatlink
Afbeelding
Suravida heeft een 10 speed Zee-FR (=SLX) met succes op een 40t gebruikt.
En Shimano zegt dat de Zee-FR voor max 36t geschikt is.
Dus grote kans dat het gewoon werkt en anders is er iets te koop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

@ThaSingleTrackMastah
De hele drivetrain is aan vervanging toe, dus alles komt er nieuw op. En die goatlink is geniaal in al zijn eenvoud!

Dit lijkt het me wel het proberen waard dan. Ik schakel geen extreme combinaties als grootste blad voor en achter of kleinste blad voor en achter (old school hè :wink: ), de problemen met de kettingspanning zullen dan wel meevallen denk ik.

Bedankt voor jullie input :-q
modder zuigt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef:
Lars TB schreef:Zorg inderdaad dat groot-groot precies goed zit. Dan heb je hooguit bij klein-klein dat er net geen spanning op de ketting zit, maar dan kun je verder gewoon fietsen.
Het bereik is het probleem niet. Het gaat om het grootste achtertandwiel.
Oh, over het tandwiel was ik al heen gestapt, daar werd al eerder aangegeven dat het geen probleem is. (Ook met de 'slechts' voor 40T geschikte XTR 11sp achterderailleur schakel ik naar een 46T)

Maar Shimano is altijd op het randje van bereik. En je kunt wel zeggen dat je nooit groot-groot schakelt, op een dag maak je een foutje...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

suravida schreef: do 16 februari 2017, 14:34 Ik heb geen ervaring met de 2x10 variant, maar ik heb aardig wat kilometers gereden met 1x10 met een 40t Hope expander op een XT cassette. Was ook nog met een medium kooi Zee derailleur, dus ik denk dat je met je XT derailleur geen enkel probleem hebt. (Al weet ik niet of groot-groot heel fraai gaat werken)
Dat is goed nieuws! Mijn Saint FR derri (max. 36t volgens Shimano) mag blijven!
Nu opzoek naar een fijne 40t cassette, misschien wel zo'n kekke zwarte :)
Afbeelding
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een 10-speed XT derailleur en een Shimano 11-42 10-speed cassette.
(hg500?)

42t kan net wel/net niet.
B-tension helemaal aangedraaid gaat alleen van 1 naar 2 niet smooth, alle andere versnellingen gaat soepel, ook naar de 42 schakelen gaat goed.
Uiteindelijk een Zitto extender voor het derailleur patje gemonteerd. Nu werkt het net zo goed als mn XT 11-speed 11-46 op mn andere fiets. (perfect dus)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie