Maximaal bereik 10-speed XT achterderailleur?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Om het bereik van de 2x10 setup op m'n 650B te vergroten denk ik aan een setup met 38-24 bladen voor en een 11-40 cassette achter. Uit de specs blijkt dat de XT-M786 derailleur een bereik heeft van 43T en een cassette met maximaal 36 tanden aankan. Met de genoemde combinatie blijf ik wel binnen het bereik van maximaal 43T, maar ga ik over het maximale aantal tanden achter heen.

Wie heeft ervaring met deze setup? Heeft de derailleur genoeg marge en kan ik een toch 11-40 cassette monteren of kan ik het beter bij 11-36 laten?
modder zuigt!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb geen ervaring met de 2x10 variant, maar ik heb aardig wat kilometers gereden met 1x10 met een 40t Hope expander op een XT cassette. Was ook nog met een medium kooi Zee derailleur, dus ik denk dat je met je XT derailleur geen enkel probleem hebt. (Al weet ik niet of groot-groot heel fraai gaat werken)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zorg inderdaad dat groot-groot precies goed zit. Dan heb je hooguit bij klein-klein dat er net geen spanning op de ketting zit, maar dan kun je verder gewoon fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus een nieuwe ketting bij je nieuwe cassette (en voorbladen).
Some days it's easy, some days it's a fight.