Pike afstellen
-
- Pro Biker
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
- Mijn mountainbike: Spectral CF
Op mijn nieuwe fiets zit de welbekende pike rct3 vork. Die ben ik nu aan het afstellen maar loop tegen het volgende aan; de stansions zijn gemeten 140mm zoals dat ook op de onderpoten staat. Maar de aangegeven sag instellingen kloppen van geen meter. Er staat 30% op zon 15mm sag nou ben ik geen enorm rekenwonder maar 30% van 140mm lijkt mij niet 15mm. Iemand enig idee wat hier scheef loopt? Heb de sag nu op een gemeten 25% afgesteld. Dit lijkt wat zacht voor mijn voorkeur maar alleen nog maar wat stoepjes op en af gereden. dus dat moet nog even op de trail getest worden.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
- MisterG300
- All rounder
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44
Ik rijd mijn Pike 130mm met 3 of 4 tokens (weet het niet zeker meer) en op 55-60psi.. ben ongeveer 75 kilo en de sag is dan ongeveer 19 tot 20%. De Pike vind ik zelf ietsje harder fijner rijden en met de low compressie knop kun je nog beetje fine tunen
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Kan het zijn dat dezelfde binnenpoten voor Pikes van verschillende veerwegen worden gebruikt? Bij mijn Revelation staan er ook twee verschillende schalen op.
Maar je kunt ze ook gewoon negeren en -zoals je al gedaan hebt- met een meetlintje aan de gang. Niks mis mee.
Maar je kunt ze ook gewoon negeren en -zoals je al gedaan hebt- met een meetlintje aan de gang. Niks mis mee.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Pro Biker
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
- Mijn mountainbike: Spectral CF
Ja 2 verhalen een voor 150mm en een voor 160mm maar dat staat een beetje buiten beeld, maar het is 140.
Meten is weten dus. Tokens moet ik eens wat gaan proberen. Vind de vork bij diep gaan het gevoel geven dat ie daar even blijft. Zou eigenlijk de high compressoren moeten afstellen maar die zit er niet op. Wellicht dat de token wat meer steun kan geven. Ben zelf alleen niet heel zwaar. Onder de 70 Leek me dus overbodig maar proberen kan geen kwaad.
Meten is weten dus. Tokens moet ik eens wat gaan proberen. Vind de vork bij diep gaan het gevoel geven dat ie daar even blijft. Zou eigenlijk de high compressoren moeten afstellen maar die zit er niet op. Wellicht dat de token wat meer steun kan geven. Ben zelf alleen niet heel zwaar. Onder de 70 Leek me dus overbodig maar proberen kan geen kwaad.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Lars TB schreef:Klinkt eerder of je de uitgaande (rebound) demping verder open moet zetten!
Lijkt mij ook, alhoewel het echt vasthouden (afhankelijk hoe lang) ook bij een erg trage rebound vreemd zou zijn... Rode knop onderaan, meer naar het haasje draaien.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
- Mijn mountainbike: Spectral CF
Denk het niet die ken ik wel het lijkt als ik een sprong land of de hele fiets even op slot gaat. Merk het vooral in de pedalen. Misschien de achterdemper. Die heb ik nog niet gehad dat is de db line. Daar kan ik ook nog wel ff mee aan de slag. Maar eerst de vork kwam er gister na mijn eerste rit achter dat ik de demper helemaal open had staan. Vond de low compression al zo weinig doen even de boel leren kennen.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Sag afstellen met de luchtdruk en meetlat.
Ga je te snel door de veerweg heen, dan 1 of meer tokens erbij.
Haal je niet de hele slag, dan 1 of meer tokens er uit.
Dan weer terug naar het instellen vd sag, enz.
De rebound stel je af als functie vd luchtdruk.
Jij bent licht, dus weinig luchtdruk, dus weinig rebound (dichtbij het haasje).
Pike rc3 heeft rapid rise, de rebound is onderin sneller dan bovenin.
Dit om te voorkomen dat de vering onderin blijft hangen op trappetjes of een wasbord.
Dit voelt misschien wel iets anders dan je gewend bent.
Heb je dat voor elkaar, dan kan je spelen met de compressie.
Meestal zijn 1 a 2 klikjes genoeg.
Hangt af van je gewicht, je rijstijl en je voorkeur, maar meestal heb je maar weinig nodig om je vork net dat beetje extra te geven.
Teveel maakt je vork hard en oncomfortabel, ondanks de juiste sag.
De lowspeed (compression) helpt deinen tegen te gaan als gevolg van je trapbeweging.
Eigenlijk het betere alternatief voor lockout.
Ook hier heb je maar weinig van nodig. Teveel gaat richting gewone compressie demping en dat maakt je vork weer oncomfortabel.
Ga je te snel door de veerweg heen, dan 1 of meer tokens erbij.
Haal je niet de hele slag, dan 1 of meer tokens er uit.
Dan weer terug naar het instellen vd sag, enz.
De rebound stel je af als functie vd luchtdruk.
Jij bent licht, dus weinig luchtdruk, dus weinig rebound (dichtbij het haasje).
Pike rc3 heeft rapid rise, de rebound is onderin sneller dan bovenin.
Dit om te voorkomen dat de vering onderin blijft hangen op trappetjes of een wasbord.
Dit voelt misschien wel iets anders dan je gewend bent.
Heb je dat voor elkaar, dan kan je spelen met de compressie.
Meestal zijn 1 a 2 klikjes genoeg.
Hangt af van je gewicht, je rijstijl en je voorkeur, maar meestal heb je maar weinig nodig om je vork net dat beetje extra te geven.
Teveel maakt je vork hard en oncomfortabel, ondanks de juiste sag.
De lowspeed (compression) helpt deinen tegen te gaan als gevolg van je trapbeweging.
Eigenlijk het betere alternatief voor lockout.
Ook hier heb je maar weinig van nodig. Teveel gaat richting gewone compressie demping en dat maakt je vork weer oncomfortabel.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
- Mijn mountainbike: Spectral CF
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hoe stel je de compressie precies af ik dacht dat die er niet op zit. Alleen de low speed tegen bob idd.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Tja, als je dan weer nieuwe variabelen aan gaat brengen... Over een achterdemper heb je het nog niet gehad.liquid schreef:Denk het niet die ken ik wel het lijkt als ik een sprong land of de hele fiets even op slot gaat. Merk het vooral in de pedalen. Misschien de achterdemper. Die heb ik nog niet gehad dat is de db line. Daar kan ik ook nog wel ff mee aan de slag. Maar eerst de vork kwam er gister na mijn eerste rit achter dat ik de demper helemaal open had staan. Vond de low compression al zo weinig doen even de boel leren kennen.
Volg de aanwijzingen van TSTM.
En het klinkt nog steeds alsof je teveel rebound demping ingesteld hebt.
(en afgezien van inderdaad een heel klein beetje low speed compressie demping is het verder voor het overgrote deel van de gebruikers in NL zwaar overschat, dat compressie gedeelte.)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
- Mijn mountainbike: Spectral CF
Er zit ook een hoop wennen bij denk ik. Kom van een inmiddels bijna 10 jaar oude fox float 140 af. Er zal wel wat veranderd zijn inmiddels,
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
liquid schreef:Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hoe stel je de compressie precies af ik dacht dat die er niet op zit. Alleen de low speed tegen bob idd.
Kleine knopje in het midden is low speed, grote knop aan de buitenkant is lockout, maar volgens mij kan je die in stapjes dicht draaien, compressie dus. (Zal eens in de schuur kijken voor absolute zekerheid)
Beide 1 stapje vanaf "open" is een goed begin.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 707
- Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45
Je kan de Pike ombouwen naar verschillende veerwegen dus misschien is dat gedaan en kloppen daardoor die binnenpoot-markeringen niet meer.
Ik zat eerst aan het 'probleem' van de Pike te denken met de negatieve luchtkamer, maar dat is meer als ie te stug is. Bij jou is hij te zacht? Wat ik bedoel is dat er lucht onderin kan komen wat als een negatieve luchtkamer gaat werken, en dit werkt negatief op de small-bump compliance. Met een tie-wrap achter de seal kan je de lucht er weer uit laten.
Ik zat eerst aan het 'probleem' van de Pike te denken met de negatieve luchtkamer, maar dat is meer als ie te stug is. Bij jou is hij te zacht? Wat ik bedoel is dat er lucht onderin kan komen wat als een negatieve luchtkamer gaat werken, en dit werkt negatief op de small-bump compliance. Met een tie-wrap achter de seal kan je de lucht er weer uit laten.
Topic Route de Graafschap
FB route de Graafschap
Mountainbike: Giant Anthem Advanced 29
Mountainbike 2 (verkocht): Specialized Camber
Strava: Hierzo
FB route de Graafschap
Mountainbike: Giant Anthem Advanced 29
Mountainbike 2 (verkocht): Specialized Camber
Strava: Hierzo
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als 'ie onderin te zacht is moeten er tokens in.
Harder oppompen kan ook, maar dan heb je te weinig sag en is 'ie dus te hard bovenin.
Harder oppompen kan ook, maar dan heb je te weinig sag en is 'ie dus te hard bovenin.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1333
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
- Mijn mountainbike: Spectral CF
Die grote knop is een drie stappen plan. Van je af is Open(geen slow compressie demping) midden is wel compressie demping af te stellen met dat wieltje. En helemaal naar je toe is klim stand soort net niet Lock out. Heel veel in en uitgaande demping.
Maar was naar mijn idee onderin wat stroperig en na een extra token zitten er nu 3 in. Voelt Veel beter, nu nog trail resultaten.
De percentages op de voorpoten waren inderdaad voor andere langere veerwegen en dat viel net in de onderpoot. Gewoon gemeten. Lijkt nu goed.
Bedankt voor de tips allemaal. Op naar de achter (db line) demper.
Maar was naar mijn idee onderin wat stroperig en na een extra token zitten er nu 3 in. Voelt Veel beter, nu nog trail resultaten.
De percentages op de voorpoten waren inderdaad voor andere langere veerwegen en dat viel net in de onderpoot. Gewoon gemeten. Lijkt nu goed.
Bedankt voor de tips allemaal. Op naar de achter (db line) demper.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.