Rd 780 derailleur en cassette >36 gaat niet ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb net een sunrace 10-40 cassette op mijn wiel gezet, maar het lijkt erop dat mijn derailleur er niet omheen past. Het is een xt 10 speed zonder clutch, ik denk 781(?). Het probleem is dat het armpje waar de kabel aan vast zit tegen de 40 aan komt als je naar de kleine schakelt. B schroef verder uit heeft geen zin want daarmee komt dat deel niet verder weg te zitten, het draait alleen om de as heen.
Herkent iemand dit? En weet iemand een oplossing?
Edit: derrie geïdentificeerd. Het is een 780.
Laatst gewijzigd door ak-77 op zo 11 juni 2017, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Give me little bits of / more than I can take
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wolftooth?
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Wolf tooth wat? Goat link? Is alleen met + derailleur compatibel.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goat link zal toch wel passen?
Het model voor de + was gelijk, op de clutch na.
Of heb je een ouder type?
Even achterop kijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Typenummer staat (meestal) op de achterzijde (binnenzijde) van het parallellogram. Dat zou helpen. En een plaatje van wat er precies wat raakt zegt waarschijnlijk ook meer dan woorden alleen.
Vorsprung durch Pedantik.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Heb onlangs ook de Sunrace 11-40 10 speed cassette geïnstalleerd met een Shimano XT Shadow achterderailleur.
Je moet dan wel de B-tension schroef bijna helemaal indraaien. Past en doet het gewoon
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Is ook afhankelijk van (de vorm van) je derailleurhanger, dus als het bij jou past, wil dat nog niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb het type nr gevonden. 780 stond onder een laagje aangekoekte modder. Ouder type dus
Met derrie in lage stand
https://s7.postimg.org/zb092lugb/20170611_160038.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Met derrie in hoge stand raakt de zilverkleurige hendel het grote blad
https://s18.postimg.org/acqh4szfd/20170611_155935.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door ak-77 op zo 11 juni 2017, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Give me little bits of / more than I can take
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Met derrie in lage stand:
Afbeelding

Met derrie in hoge stand raakt de zilverkleurige hendel het grote blad:
Afbeelding
StAlTiCa
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb wat meer het internet afgezocht en kom dit specifieke probleem toch niet echt tegen. Wel mensen die zeggen dat het slecht schakelt, en dat het met een goat link beter gaat. Maar dit is niet slecht schakelen. Het loopt gewoon volledig vast.
Als alternatief voor een goat link zie ik ook dat een 11 speed achter derrie moet werken met 10 speed shifter, en die past wel om grote cassettes heen. SLX 7000 derrie is voor 50 euro te krijgen. Dat vind ik eigenlijk interessanter, dan krijg ik er dus een clutch bij. Alternatief is deze cassette verkopen en weer een 11-36 monteren. Zal niet zoveel schelen in prijs.....

Wie heeft toevallig de combi rd-7000, xt 10 speed shifter, 24-38 en 11-40 cassette al eens geprobeerd? Derailleur heeft in theorie niet genoeg capaciteit voor die 24-38. Hoe is dat in de praktijk?
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die capaciteit voor 38-24 is niet zo'n probleem.
Je neemt de kettinglengte voor groot-groot en dan kan je een paar versnellingen in de buurt van klein-klein niet gebruike, so what.

Ik meende dat 10 en 11 speed net niet compatibel waren ?
Kan me vergissen natuurlijk.

Ik lees hier dat Shimano 10 speed 1:1,2 is en 11-speed 1:1,1
Dus dan zou een 11 speed net niet helemaal goed passen bij een 10 speed shifter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Ik heb 1x10 met een 11-speed M7000 derailleur (GS) met M820 shifter op een 11-42T cassette (met een 11-speed ketting). En dat was uiteindelijk gewoon werkend te krijgen...

2) Ik heb heel lang een GS derailleur (SLX 10-speed) met 36/22T met 11-36T op een fully (+ chain growth!) gehad. Kettingspanning bij 22x11, 22x13 was niet noemenswaardig maar dat zijn sowieso versnellingen die je niet zou moeten gebruiken. In de praktijk dan ook nimmer problemen mee gehad.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb diverse ervaringen zoals die van Cheeta gelezen, waarbij iemand de conclusie heeft getrokken dat er een meetfout is gemaakt bij Art's. Zie het sterretje, er zijn geen officiële cijfers. Dat wil ik wel geloven, want met 9 procent afwijking krijg je geen soepel schakelen.
Dat max 10 tanden voorblad verschil leek me al onzin, maar even checken kan geen kwaad.
@cheeta,waarom 11sp ketting op 1x10? Past de 10sp niet?
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Toch nog iemand gevonden op dit forum die hetzelfde probleem had. En heeft opgelost met 11 speed.
Give me little bits of / more than I can take
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Wat ik wel eens gezien heb is dat er niet de goede deraileurpad opzit want dit zou gewoon moeten gaan.Reed er zelf ook vaak mee (13-40 10sp)
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie