Pf30 vervangen of niet? Foto

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
PsycholoGuy
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 17 juni 2013, 18:03
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 8.0 SL 2020

Ik heb een aantal maal flinke chainsuck gehad waarbij de ketting tussen het frame en het kleine kettingblad terecht kwam. Gevolg daarvan is dat de pf30 cups voor een gedeelte weggeschraapt zijn. Daarnaast zat op de alu bracket een soort van ronde stevige "sticker" die ook kwijt is. Nu roest alu niet, maar is het verstandig om die ergens te vinden/kopen en er weer op te plakken? Daarnaast is duidelijk te zien wat er nog resteert van de cups. Andere zijde ziet er overigens perfect uit. Lagers lopen prima, geen speling etc. Vervangen? Of niet?Afbeelding
Frans1976
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 22:39
Mijn mountainbike: Focus Raven 29r Ltd.

Wat denk je zelf?
PsycholoGuy
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 17 juni 2013, 18:03
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 8.0 SL 2020

Frans1976 schreef:Wat denk je zelf?
Ik denk dat het wel aan vervanging toe is, maar gelet op t feit dat alles prima loopt en ik niet zozeer t belang van dat plastick stuk weet, ben ik niet geheel zeker. Maar ik vroeg gewoon naar iemands mening, niet naar sarcasme. Toch bedankt.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Welnee, ik zou er lekker mee doorrijden. Zolang het lager goed is en op zijn plek blijft zitten is er geen reden om hem al te vervangen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Gewoon doorfietsen.
PsycholoGuy
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 17 juni 2013, 18:03
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 8.0 SL 2020

Dank allemaal voor de replies. Ik heb de adviezen gevolgd en met de blanke (Nagel)lakstift van mijn vrouw het alu getipt en de overgang met het carbon wat "dichtgesmeerd." De restanten van de cups er ook maar afgesneden en de rest weer gemonteerd. Ik fiets wel tot de boel echt kapot gaat :-)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ik zou nieuwe steken, het lager kan nu naar binnen schuiven en als dat bv gebeurt bij een tik of klap, is je hele frame aan gort, alhoewel dat er met zoveel chainsuck ook niet meer heel florisant uit zal zien.
PsycholoGuy
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 17 juni 2013, 18:03
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 8.0 SL 2020

Cube-Elite schreef:ik zou nieuwe steken, het lager kan nu naar binnen schuiven en als dat bv gebeurt bij een tik of klap, is je hele frame aan gort, alhoewel dat er met zoveel chainsuck ook niet meer heel florisant uit zal zien.
Volgens mij kan dat niet, de lagers worden aan de binnenzijde tegengehouden door een klemveer en de buitenzijde drukt een opvulring op de lager (tussen crankarm en bracket.) anders zouden ze bij het inpersen al doorschieten toch?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

PsycholoGuy schreef:
Cube-Elite schreef:ik zou nieuwe steken, het lager kan nu naar binnen schuiven en als dat bv gebeurt bij een tik of klap, is je hele frame aan gort, alhoewel dat er met zoveel chainsuck ook niet meer heel florisant uit zal zien.
Volgens mij kan dat niet, de lagers worden aan de binnenzijde tegengehouden door een klemveer en de buitenzijde drukt een opvulring op de lager (tussen crankarm en bracket.) anders zouden ze bij het inpersen al doorschieten toch?

volgens mij heeft een BB30 een klemveer (retaining clips), een PF30 niet.

Afbeelding

En als dat zo is kan de lager wel degelijk verder naar binnen.....
Google is your friend :-)
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Plastic cups komen hooguit dieper in het frame. Gaat het frame echt niet van stuk. Het plastic zal vervormen. Je merkt meteen dat de lagers stroef gaan lopen of zelfs vast.

Niks aan de hand zolang je maar niet als een bezetene nog even door trapt met de ketting tussen het frame en crank. De bracketpot is namelijk van Alu en zit verlijmd. Als je ketting dan lekker in het carbon hapt ben je mogelijk wel verder van huis.
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op wo 2 augustus 2023, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
PsycholoGuy
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 17 juni 2013, 18:03
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 8.0 SL 2020

Ik knor nog wel een tijdje door. We merken t vanzelf wel. Wel maar alvast een reserve pf30 besteld voor de toekomst.
Plaats reactie