van 3 x 10 naar 2 x 10

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Ik heb een Trek MTB en rijdt nu al een aardig poosje met een 3 x 10 aandrijving rond. 42-32-24 en 11-36. Het is een Shimano SLX groep en ik ben er eigenlijk best tevreden over. Maar nu mijn middelste ring voor begint te slijten en aan vervanging toe is denk ik er hard over de boel om te bouwen naar 2 x 10. Ik rij 90% van de tijd wel op het middelste blad en maar af en toe op het grootse of de kleinste. Als je kijkt naar de slijtage op de cassette zijn het eigenlijk altijd de drie kleinste kransjes die versleten zijn.

Ik hoop door het middelste blad voor te vervangen door een 38 en de 42 te vervangen door een bash ring of plaatjes de zaak wat eenvoudiger te maken met schakelen en misschien de slijtage op de cassette te beperken door ook af en toe op de grotere kransjes van de casette te rijden. Het enige waar ik me wat zorgen over maak is de voor derrie. Deze beweegt niet alleen op zij maar ook omhoog. Ik vraag me af of hij voldoende omhoog komt om het grotere verschil tussen het kleinste tandwiel en de nieuwe grotere netjes te overbruggen. En natuurlijk dat het schakelen soepel blijft gaan. Over het beperken van de beweging naar buiten toe maak ik me geen zorgen. Dat gaat goed. Ik kan wel omschakelen van 3 naar 2 versnellingen op de shifter maar ik verwacht dat dan de afstelling niet goed gaat komen omdat de crank niet ineens een x 2 crank wordt. Als iemand ervaringen heeft met een dergelijke beperkte ombouw hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1. Met een triple crank is clearance vs chainstay in de regel de beperking als je naar 36~38T wilt. Of dat gaat zou ik als eerste checken.
2. Of het met de derailleur gaat is afhankelijk van type en bevestigingsprincipe (including ruimt op het frame in gevallen van klemband). 3x werkt prima wanneer je de slag beperking op de derailleur (nooit anders gedaan).
3. 38 naar 24 is een grote stap, wat kan vereist dat je achter 3x moet schakelen wanneer je voor schakelt om logisch opvolgende overbrengingsverhoudingen te hebben. Wanneer je veelvuldig in dat bereik rijdt zou je dat als irritant kunnen ervaring. Ook dat is na te gaan aan de hand van overbrengingsverhoudingen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat 36 als middenblad de max is ivm clearance.

Een 36 voorblad werkt goed op een 29" bij een cassette met 11 als kleinste kransje.
Op een 26" zal je waarschijnlijk iets topsnelheid te kort komen (op de verharde weg).
Ook in de bergen, als je mee wilt trappen in een snelle afdaling kom je misschien iets te kort (ook op een 29"), maar voor de rest heb je alleen maar winst.

De stap voor, van 38 naar 24 is best groot, 36-24 werkt beter, voor je benen en voor je voorderailleur.
Dus je plan is zo gek nog niet, maar ik denk dat je voor 36-24 moet gaan, met bashring.

Rij zelf al jaren 36-22 op een triple crankstel.
Mn voorderailleur (XT FD-786 ) kan dat (net) aan en inderdaad, bij het schakelen van 36 naar 22 moet je achter een paar klikjes corrigeren.
Omdat ik de 36 en de 22 echt apart gebruik, schakel ik voor dus zelden op en neer en valt dat probleem heel erg mee.
Maar wat Cheeta zegt, als je door de keuze van je verzet icm de omstandigheden veel moet schakelen voor, dan wordt het echt irritant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad een 29". Maar in de bergen kom ik niet vaak genoeg om dat een rol te laten spelen. Wat clearance betreft zit het wel goed. De radius van het midden blad zou ongeveer 1,8 cm groter mogen zijn voordat ik daar mee in de problemen kom. Daar had ik eerlijk gezegd niet eens naar gekeken. Ik heb 38 gekozen omdat Shimano op een aantal van zijn 2 x 10 lijnen dezelfde combo aan houdt (24-38). Maar misschien dat 36 inderdaad beter zou zijn. Ik heb de verschillend ratios in een Excel sheetje gezet en inderdaad als ik van het midden blad naar het kleinste blad overschakel moet ik achter corrigeren ( 3 klikjes) als ik een logische opvolging van ratios wil aanhouden. Maar aangezien ik voor niet zo vaak schakel neem ik dat maar voor lief. Mijn grootste zorg is dat alles een beetje soepel blijft werken en dat lijkt te kunnen. Als een van jullie nog een suggestie heeft voor een merk voor een passende bashring en middenblad zou dat mooi zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je oude 42 is een prima bashring.
Tandjes er af en klaar!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

ThaSingleTrackMastah schreef:Je oude 42 is een prima bashring.
Tandjes er af en klaar!
Ja daar heb ik ook al aan gedacht. Als ik een 36 of 38 koop en een bashring zit ik al aan een dusdanig bedrag (80 - 90 euro) dat ik er niet (heel) veel meer bij hoef te leggen om gewoon een 2 x 10 SLX crankstel te kopen (109 euro). Dus die 42 bewerken is dan zeker een optie.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Als je het netjes wil doen, zou ik een 2x10 crankstel kopen. Is een bashring nodig??
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die bashring houdt de ketting op zn plek als bet heel wild gaat.
Dat mis je bij een double crank.
De chainline van een triple op het middenblad is beter dan die van een double op het buitenblad.
En de bashring vangt nog wat butsen op als het net niet onder je fiets past.
Allemaal voordelen die je bij een double ctank niet hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Janwillembike schreef:Als je het netjes wil doen, zou ik een 2x10 crankstel kopen. Is een bashring nodig??
Strikt gesproken is een bashring niet nodig voor mij (hoewel een meegepakte boomstronk een aardige klap kan geven). Maar bij het ombouwen van triple naar double ziet een bashring er wel goed uit op de plek van de oude 42. En inderdaad zou het kopen van een 2 x 10 ook kunnen (makkelijker zelfs) maar dat zou me op de één of andere manier toch minder voldoening geven.
Plaats reactie