Voorvork trilt bij remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

highlander71 schreef:Ik rij met centerlock.
Op dit moment is het probleem verholpen, toch vuile remblokken en schijven.
Kijken wat de toekomst brengt.
Moet wel zeggen, dat ik op mijn vorige fiets met XT m800 schijfremmen reed, en nu met de SLX versie , maar dat de XT versie toch we beduidend beter hun werk deden, maar dit terzijde,
Dat is niet logisch, dus blijkbaar is er iets mis met deze setup.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Het is overigens wel mogelijk dat er lichte speling in de vork zit, zeker bij een Fox (van bepaalde jaren). Wel eens vaker tegen gekomen. Kan je voelen door je vingers op de seal/binnenpoot te houden en dan met de voorrem in, de fiets naar voren en achter te wiebelen. Als je dan een knikje voelt bij je vingers zal er wel wat speling in zitten.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

kermit schreef: 3- schijf met een hand naar rechts draaien (onder spanning houden) en met de andere hand kruislings de boutjes vast zetten (mag gewoon met een schroevendraaier, hoeft nog niet echt vast).
Stomme vraag misschien:
Is er een reden om specifiek rechts te draaien?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Omdat je schijf linksom roteert.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Ik heb dit probleem ook eens gehad nadat ik de remblokken had verwisseld.
Eerst een aantal km mee gereden omdat ik dacht dat het door de nieuwe blokken kwam.
Heb daarna de klauw opnieuw gecentreerd en toen was het probleem opgelost.

Als je remklauw iets scheef tov de de schijf staat, trek je de remschijf iets krom met remmen.
Moet wel zeggen, dat ik op mijn vorige fiets met XT m800 schijfremmen reed, en nu met de SLX versie , maar dat de XT versie toch we beduidend beter hun werk deden, maar dit terzijde,
Mijn broertje heeft deore remmen en ik XT remmen maar qua remkracht zit er niet veel verschil in.
Wel zijn de XT's die ik heb veel beter te doseren.
Wir wollen leben!
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Dice Oldskool schreef:Omdat je schijf linksom roteert.

Ah zo. Mij leek het logisch om het links te draaien en vast te zetten.
Zal het in de toekomst dus anders doen.
Pascallo86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 23:55
Mijn mountainbike: Look 986 epost en cannondale gemini 900

Een vibrerende verende vork heb je alleen als er speling op de poten zit of op je balhoofd echter kan het als je centerlock schijven hebt ook komen omdat die niet vast genoeg zit aan de voorkant als het dat allemaal niet is dan weet ik het ook niet
Blup blup en bagger..... i love it
BikerMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 27 juli 2014, 14:29

Ik weet niet of hiervoor een nieuw topic moet openen, maar ik denk dat mijn opmerking wel past in dit topic.
Ik rij met een 2017 fox 32 stepcast, maar ik heb ook speling in de vorkpoten. Het lijkt echt op speling in de balhoofd, maar als ik de vorkpoten vasthoud en heen en weer schommel dan komt de speling duidelijk hiervandaan. De linkerpoot meer dan de rechter.
Op internet heb ik gezocht of het aan de 'bushings' (weet het nederlandse woord niet) kon liggen, maar ik heb geen uitsluitel kunnen vinden. Vele antwoorden tegengekomen waarbij ze zeggen dat fox vorken deze speling hebben 'ingebouwd' om te zorgen voor goede smering.
Maar ik weet dat het niet echt lekker rijd, zodra ik hard rem dan klappert de voorvork heen en weer.
Dit geeft toch ietwat een onzeker gevoel tijdens het rijden.
Ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaring met deze voorvork kunnen delen en of zij deze speling ook ervaren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ingebouwde speling waar ze het over hebben is minimaal en trekt weg na een paar keer inveren.
Dan komt er olie tussen de binnenpoot en de bushings, dit laagje olie smeert, maar vult ook de speling op.
Als het blijft, dan snel nieuwe bushings, voordat de coating op je binnenpoten gaat slijten !
Afbeelding
Vervangen vd bushings is prijzig, maar goedkoper dan een nieuwe vork.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie