Shimano Deore van ongeveer 2 jaar oud loopt steeds aan. Er is bijna niet mee gereden.
- loopt over de hele rondte aan
- schijf lijkt ook recht
- voor en achterrem hetzelfde probleem
Wat ik heb gedaan:
- meerdere malen afgesteld maar gaat maar even goed
- stap voor stap ontlucht volgens Shimano handleiding met origineel materiaal en geel afstandsblokje. Aangrijpen is hard.
- met een borsteltje de cilinders stofvrij gemaakt
Vanaf het begin was opvallend dat er bijna geen vrije slag in de remhendels zat. Kan het zijn dat ondanks alles volgens boekje werken en het gele ontluchtblokje er te veel olie in het systeem zit? Zo ja, gewoon slangetje erop en opendraaien? (Door de vacuum kan de olie er toch niet uitlopen en/of lucht bij komen?
Het lijkt me zowal de enige oplossing. Werk je volgens het boekje bij een vrijwel nieuwe remset werkt het nog niet zoals het moet
Aanlopende rem: te veel olie?
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Had je de cilinders terug geduwd voor het ontluchten?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Dat moet wel, als hij het gele ontluchtingsblokje heeft gebruikt.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Inderdaad, het afstandsblokje past alleen wanneer je de zuigers teruggeduwd hebt waarbij de remblokjes verwijderd zijn.
Paar vraagjes:
- welk type Deore heb je het over? BR M596 / BR M615?
- op je fiets zitten Shimano remschijven?
- als je de remmen inknijpt en weer loslaat, zie je dan bij het loslaten beide remblokjes weer terugbewegen?
- wat bedoel je met "meerdere malen afgesteld maar gaat maar even goed", wat heb je daarbij precies gedaan?
Als je het ontluchten netjes volgens 'het boekje' uitvoert, kan er niks mis gaan. Vreemd.
Teveel olie kan eigenlijk niet, het is geen gesloten systeem zoals bijvoorbeeld destijds Giant MPH waarbij je dat wel kon hebben.
Vrij hard aangrijpen is het bewijs dat je het ontluchten goed hebt uitgevoerd maar je hebt altijd wel iets vrije slag in je remgrepen (gok, bij de punt van de greep gemeten, iets van 10-12mm).
Paar vraagjes:
- welk type Deore heb je het over? BR M596 / BR M615?
- op je fiets zitten Shimano remschijven?
- als je de remmen inknijpt en weer loslaat, zie je dan bij het loslaten beide remblokjes weer terugbewegen?
- wat bedoel je met "meerdere malen afgesteld maar gaat maar even goed", wat heb je daarbij precies gedaan?
Als je het ontluchten netjes volgens 'het boekje' uitvoert, kan er niks mis gaan. Vreemd.
Teveel olie kan eigenlijk niet, het is geen gesloten systeem zoals bijvoorbeeld destijds Giant MPH waarbij je dat wel kon hebben.
Vrij hard aangrijpen is het bewijs dat je het ontluchten goed hebt uitgevoerd maar je hebt altijd wel iets vrije slag in je remgrepen (gok, bij de punt van de greep gemeten, iets van 10-12mm).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Het zijn de BR615 remmen, originele Shimano schijven, blokjes zie ik terugbewegen.Jan Willem schreef:Inderdaad, het afstandsblokje past alleen wanneer je de zuigers teruggeduwd hebt waarbij de remblokjes verwijderd zijn.
Paar vraagjes:
- welk type Deore heb je het over? BR M596 / BR M615?
- op je fiets zitten Shimano remschijven?
- als je de remmen inknijpt en weer loslaat, zie je dan bij het loslaten beide remblokjes weer terugbewegen?
- wat bedoel je met "meerdere malen afgesteld maar gaat maar even goed", wat heb je daarbij precies gedaan?
Als je het ontluchten netjes volgens 'het boekje' uitvoert, kan er niks mis gaan. Vreemd.
Teveel olie kan eigenlijk niet, het is geen gesloten systeem zoals bijvoorbeeld destijds Giant MPH waarbij je dat wel kon hebben.
Vrij hard aangrijpen is het bewijs dat je het ontluchten goed hebt uitgevoerd maar je hebt altijd wel iets vrije slag in je remgrepen (gok, bij de punt van de greep gemeten, iets van 10-12mm).
Afstellen geprobeerd zowel vrij als aanknijpen en vastdraaien.
Hij maakt dan geen aanlopend geluid, een paar dagen later weer terug bij af. Afstellen lukt me bijna altijd prima.
Zowel achter als voor dezelfde situatie maar voor wat erger.
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Wat voor naven heb je in je wielen zitten?
Met industrielagers of cup-conus? En bevestiging, snelspanner?
Het zou goed kunnen dat je centreermethode goed is maar je naven ''speling'' hebben.
Met industrielagers of cup-conus? En bevestiging, snelspanner?
Het zou goed kunnen dat je centreermethode goed is maar je naven ''speling'' hebben.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Dan is mijn blokje niet goed want daar zit wel iets ruimte op?Kapitein Iglo schreef:Dat moet wel, als hij het gele ontluchtingsblokje heeft gebruikt.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5179
- Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
- Mijn mountainbike: Een Yank
- Contacteer:
Deze volg ik even, zelfde probleem hier. Met andere schijfremmen (Formula's). Geregeld moet ik wat olie laten ontsnappen om de rem vrij te laten lopen. Maand later, weer van dat. (Wordt zeer weinig mee gereden)
Een gewezen verslaafde
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Cup-conus XT naven. Ook bijna nieuw en beide zonder speling.Patrick_V schreef:Wat voor naven heb je in je wielen zitten?
Met industrielagers of cup-conus? En bevestiging, snelspanner?
Het zou goed kunnen dat je centreermethode goed is maar je naven ''speling'' hebben.
Het zijn uitvalnaven met snelspanners. Ik weet dat de wielen in dezelfde positie terug gezet moeten worden, maar met veel los/vast en losser en vaster aantrekken maakt geen verschil.
Als het nu bij één kant bleef, dan zou het nog een fabrieksfout kunnen zijn.
Bijna ten einde raad. Ervaringen met Shimano zijn goed. Vooral gebruiksgemak bij onderhoud.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Shimano remmen hebben best veel ruimte tussen de blokken.
Aanlopen is dan ook zeldzaam.
-Je remklauwen staan scheef (3D).
-je frame / vork is verbogen.
-een zuiger blijft hangen.
-je naaf of je frame vervormt zodra je op je fiets gaat zitten.
-er zitten nieuwe blokjes in en iets teveel olie, waardoor je niet de gebruikelijke ruimte hebt tussen de blokken.
-je remhendel is kapot, er gaat wel olie naar je remklauw, maar bij loslaten kan de olie niet terugstromen.
Kijk even wat van toepassing is en houd ons om de hoogte.
Aanlopen is dan ook zeldzaam.
-Je remklauwen staan scheef (3D).
-je frame / vork is verbogen.
-een zuiger blijft hangen.
-je naaf of je frame vervormt zodra je op je fiets gaat zitten.
-er zitten nieuwe blokjes in en iets teveel olie, waardoor je niet de gebruikelijke ruimte hebt tussen de blokken.
-je remhendel is kapot, er gaat wel olie naar je remklauw, maar bij loslaten kan de olie niet terugstromen.
Kijk even wat van toepassing is en houd ons om de hoogte.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Ik ga het nog eens checken komend weekend maar ik verwacht dat de optie te veel olie overblijft.
Ik vraag me wel af hoe dit kan als je ontlucht op de shimano manier met het gele blokje, en waarom andere fietsen dan niet te veel olie in het systeem hebben zitten.
Ik wil hetvolgende proberen. Corrigeer me als ik iets verkeerds doe
- slangetje op ontluchtingsnippel
- ontluchtingsnippel open draaien
- als er druk in het systeem zit zal er olie uitstromen
- het stopt met stromen als de druk eraf is (vacuum systeem)
- daardoor kan er niet teveel uitlopen
- op deze manier kan er geen lucht bij
- ontluchtingsnippel dichtdraaien
Ik vraag me wel af hoe dit kan als je ontlucht op de shimano manier met het gele blokje, en waarom andere fietsen dan niet te veel olie in het systeem hebben zitten.
Ik wil hetvolgende proberen. Corrigeer me als ik iets verkeerds doe
- slangetje op ontluchtingsnippel
- ontluchtingsnippel open draaien
- als er druk in het systeem zit zal er olie uitstromen
- het stopt met stromen als de druk eraf is (vacuum systeem)
- daardoor kan er niet teveel uitlopen
- op deze manier kan er geen lucht bij
- ontluchtingsnippel dichtdraaien
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Volgens mij loopt er dan alleen maar olie uit...
Dus:
remklauw los vh frame, blokjes er uit, bleedblok er in.
spuit vullen.
spuit op de ontluchtingsnippel, luchtbellen zoveel mogelijk vermijden.
remhendel op het stuur vlak en horizontaal zetten, even losdraaien dus.
grote platte inbus op de remhendel los draaien.
als je een shimano trechter hebt, deze in het gat steken.
heb je die niet, dan past vaat het tuitje van een spuit ook wel.
anders een flinke doek onder de hendel om straks de olie op te vangen.
nippel een heel klein stukje los draaien.
zachtjes trekken aan de spuit, om luchtbellen uit slang en nippel in de spuit te krijgen.
als de luchtbelletjes in de spuit zitten, voorzichtig de olie door het systeem naar boven persen.
tussendoor ook paar keer voorzichtig rem inknijpen om lucht uit de remcylinder te duwen.
stop voordat je lucht omhoog gaat persen, of zodra er geen luchtbellen meer meekomen aan de bovenkant.
nippel vastdraaien, dan spuit losnemen.
grote inbus op de hendel vastdraaien.
Dus:
remklauw los vh frame, blokjes er uit, bleedblok er in.
spuit vullen.
spuit op de ontluchtingsnippel, luchtbellen zoveel mogelijk vermijden.
remhendel op het stuur vlak en horizontaal zetten, even losdraaien dus.
grote platte inbus op de remhendel los draaien.
als je een shimano trechter hebt, deze in het gat steken.
heb je die niet, dan past vaat het tuitje van een spuit ook wel.
anders een flinke doek onder de hendel om straks de olie op te vangen.
nippel een heel klein stukje los draaien.
zachtjes trekken aan de spuit, om luchtbellen uit slang en nippel in de spuit te krijgen.
als de luchtbelletjes in de spuit zitten, voorzichtig de olie door het systeem naar boven persen.
tussendoor ook paar keer voorzichtig rem inknijpen om lucht uit de remcylinder te duwen.
stop voordat je lucht omhoog gaat persen, of zodra er geen luchtbellen meer meekomen aan de bovenkant.
nippel vastdraaien, dan spuit losnemen.
grote inbus op de hendel vastdraaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Dit is zowat de ontluchtingsmethode volgens ShimanoThaSingleTrackMastah schreef:Volgens mij loopt er dan alleen maar olie uit...
Dus:
remklauw los vh frame, blokjes er uit, bleedblok er in.
spuit vullen.
spuit op de ontluchtingsnippel, luchtbellen zoveel mogelijk vermijden.
remhendel op het stuur vlak en horizontaal zetten, even losdraaien dus.
grote platte inbus op de remhendel los draaien.
als je een shimano trechter hebt, deze in het gat steken.
heb je die niet, dan past vaat het tuitje van een spuit ook wel.
anders een flinke doek onder de hendel om straks de olie op te vangen.
nippel een heel klein stukje los draaien.
zachtjes trekken aan de spuit, om luchtbellen uit slang en nippel in de spuit te krijgen.
als de luchtbelletjes in de spuit zitten, voorzichtig de olie door het systeem naar boven persen.
tussendoor ook paar keer voorzichtig rem inknijpen om lucht uit de remcylinder te duwen.
stop voordat je lucht omhoog gaat persen, of zodra er geen luchtbellen meer meekomen aan de bovenkant.
nippel vastdraaien, dan spuit losnemen.
grote inbus op de hendel vastdraaien.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Lijkt me niks mis mee, goed plan en dus gewoon proberen zo.Freewheeler schreef:Ik ga het nog eens checken komend weekend maar ik verwacht dat de optie te veel olie overblijft.
Ik vraag me wel af hoe dit kan als je ontlucht op de shimano manier met het gele blokje, en waarom andere fietsen dan niet te veel olie in het systeem hebben zitten.
Ik wil hetvolgende proberen. Corrigeer me als ik iets verkeerds doe
- slangetje op ontluchtingsnippel
- ontluchtingsnippel open draaien
- als er druk in het systeem zit zal er olie uitstromen
- het stopt met stromen als de druk eraf is (vacuum systeem)
- daardoor kan er niet teveel uitlopen
- op deze manier kan er geen lucht bij
- ontluchtingsnippel dichtdraaien
Benieuwd wat dit als resultaat oplevert!
Als blijkt dat in 'ontspannen' toestand van de remhendel druk op het systeem staat, is er iets mis omdat het open systeem zich in die toestand blijkbaar gedraagt als een gesloten systeem.
In een open systeem moet, in ontspannen toestand van de remhendel, olie uit de leidingen naar het 'voorraadreservoir' kunnen stromen, wanneer er druk op het systeem staat zou dit betekenen dat dit terugstromen niet lukt en zou je denken dat de retouropening naar het reservoir door 'iets' verstopt zit.
Kan ook zijn dat de 'master piston' in je remhendel niet ver genoeg terugkomt en daardoor nog voor de retouropening naar het reservoir blijft zitten waardoor het systeem ook in ontspannen toestand onder druk kan komen te staan.
Dit laatste zou goed kunnen verklaren waarom jij vindt dat de remmen zo snel aangrijpen!?
Check dit heldere documentje van Shimano's vrienden (pg5).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.