Eagle slijtage...
7550 km met 1 ketting. Xo1 cassette en xx1 ketting. Ketting zat nog buiten de slijt indicatie van de slijtagemeter. Voorblad ook nog goed, maar wel zichtbare slijtage, ook op de meest gebruikte kransjes achter. Nog niet aan het einde maar fiets verkocht.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 592
- Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
- Mijn mountainbike: In opbouw.
Mijn gx eagle cassette is zo ver versleten dat er geen nieuwe ketting meer op kan. Met name de 12 tm 16 zijn ver op. Geen idee hoelang ik ermee gedaan heb. Ik las hierboven al dat een 36 beter zou zijn. 38 past waarschijnlijk niet in een chisel hardtail. Klopt dat? Ik rijd nu met een 34.
Rijstijl: Mijn omgeving is vlak, uurtje heen, 2 uur toertocht, uurtje terug. Alles zo hard mogelijk, op souplesse maar ook hard aanzetten na elke bocht of daar waar het kan.
Wisselen jullie om de paar weken tussen de 3 kettingen? Als ik ruim 6000 haal in 2 seizoenen vind ik het best.
Weet iemand een op termijn goedkoper alternatief?
Bijv ombouwen naar gx 1x11 €235,- of zelfs naar xt 1x11 €210,- of 1x12 €280,- met losse kransjes. (Prijs excl hg €53 of ms €63,- body)
Bij alle opties moet ik een nieuw kettingblad 36 kopen als ik er lang mee wil doen.
Rijstijl: Mijn omgeving is vlak, uurtje heen, 2 uur toertocht, uurtje terug. Alles zo hard mogelijk, op souplesse maar ook hard aanzetten na elke bocht of daar waar het kan.
Wisselen jullie om de paar weken tussen de 3 kettingen? Als ik ruim 6000 haal in 2 seizoenen vind ik het best.
Weet iemand een op termijn goedkoper alternatief?
Bijv ombouwen naar gx 1x11 €235,- of zelfs naar xt 1x11 €210,- of 1x12 €280,- met losse kransjes. (Prijs excl hg €53 of ms €63,- body)
Bij alle opties moet ik een nieuw kettingblad 36 kopen als ik er lang mee wil doen.
Oooeeessss
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ombouwen naar 2x11 ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik heb intussen besloten de deels versleten cassette proberen op te rijden, ook met nieuwe ketting.
Ik ga ervan uit dat de nieuwe ketting vlot ingelopen is op deze cassette, en dan heb ik totaal 3 kettingen die op deze cassette zouden moeten functioneren.
Wat er daarna op komt... geen idee.
Ik ga ervan uit dat de nieuwe ketting vlot ingelopen is op deze cassette, en dan heb ik totaal 3 kettingen die op deze cassette zouden moeten functioneren.
Wat er daarna op komt... geen idee.
Heb ik ook overwogen maar de 14 en 16 van de XO cassette slaan nu echt over met nieuwe ketting (XO) en nieuw voorblad (Sram 38 rond). Heb ook an B-schroef scherper gezet, maar blijft overslaan.......helaas. Dus maar een GX cassette besteld, wil het met twee kettingen gaan proberen.bjornc schreef: ↑di 28 april 2020, 19:09 Ik heb intussen besloten de deels versleten cassette proberen op te rijden, ook met nieuwe ketting.
Ik ga ervan uit dat de nieuwe ketting vlot ingelopen is op deze cassette, en dan heb ik totaal 3 kettingen die op deze cassette zouden moeten functioneren.
Wat er daarna op komt... geen idee.
Levensduur van de XO cassette kan ik niet beoordelen, want ik heb de RM overgenomen. Maar ik ben wel positief verrast van de levensduur die ik hier linksenrechts lees.
Na wat research kom ik erachter dat de Santa Cruz Hightower LT maximaal met een 36 gaat wegkomen.Lars TB schreef: ↑zo 12 april 2020, 22:14 De stap van 32 naar 34 is kleiner dan de stap van welk kransje achter naar de volgende dan ook. Dus een 34 gaat je echt niet helpen. 36T is minimaal wat je nodig hebt, dan zul je pas op de 3e t/m 5e gaan rijden. 38T is stukken beter nog. Zet er voor het buitenland dan tijdelijk weer een 32T op. Dat is sowieso minder sleutelen dan je nu doet met iedere paar honderd kilometer de hele aandrijflijn vervangen... .
En dan is het ook nog afhankelijk van het type kettingblad, ivm de chainline.
Voorlopig ga ik nog even door met de cassette, maar daarna ga ik de boel eens flink onder de loep gooien.
Een Box two met 11-50 9 speed hangt ook nog in mijn achterhoofd.
Overigens afgelopen week nog een paar steile klimmen hier gedaan, en dan heb ik de 32t / 50 combo wel nodig...
Misschien niet bij de eerste keer, maar na wat kilometers en klimmetjes is de fut er wel uit
Misschien kom ik wel weg met een 36t / 51 van Shimano
Die hangt dan precies tussen de een-na grootste en grooste van Eagle, met 32t.
Ritzelrechner
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Op mijn gewone Hightower CC past niet meer dan 32 tands met 6 mm offset. 3 mm offset weet ik nog niet.bjornc schreef: ↑zo 3 mei 2020, 18:46Na wat research kom ik erachter dat de Santa Cruz Hightower LT maximaal met een 36 gaat wegkomen.Lars TB schreef: ↑zo 12 april 2020, 22:14 De stap van 32 naar 34 is kleiner dan de stap van welk kransje achter naar de volgende dan ook. Dus een 34 gaat je echt niet helpen. 36T is minimaal wat je nodig hebt, dan zul je pas op de 3e t/m 5e gaan rijden. 38T is stukken beter nog. Zet er voor het buitenland dan tijdelijk weer een 32T op. Dat is sowieso minder sleutelen dan je nu doet met iedere paar honderd kilometer de hele aandrijflijn vervangen... .
En dan is het ook nog afhankelijk van het type kettingblad, ivm de chainline.
Voorlopig ga ik nog even door met de cassette, maar daarna ga ik de boel eens flink onder de loep gooien.
Een Box two met 11-50 9 speed hangt ook nog in mijn achterhoofd.
Overigens afgelopen week nog een paar steile klimmen hier gedaan, en dan heb ik de 32t / 50 combo wel nodig...
Misschien niet bij de eerste keer, maar na wat kilometers en klimmetjes is de fut er wel uit
Misschien kom ik wel weg met een 36t / 51 van Shimano
Die hangt dan precies tussen de een-na grootste en grooste van Eagle, met 32t.
Ritzelrechner
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mijn GX Eagle aandrijflijn is na bijna 5000 km ook op.
Dit merk ik aan het feit dat de ketting flink slap is, en de derailleur dan geen spanning meer geeft. Ketting loopt dan van het onderste derailleur wieltje!
Overweeg nu ook van 32T naar 34T te gaan, alleen om het te testen. Begrijp dat dit niet heel zoden aan de dijk zet, maar hoop op een iets hogere topsnelheid.
Voor het klimmen wil ik niet groter.
Daar komt bij dat het wss wel krap gaat worden op een Fuel ex 8. Heeft iemand ervaring?
Dit merk ik aan het feit dat de ketting flink slap is, en de derailleur dan geen spanning meer geeft. Ketting loopt dan van het onderste derailleur wieltje!
Overweeg nu ook van 32T naar 34T te gaan, alleen om het te testen. Begrijp dat dit niet heel zoden aan de dijk zet, maar hoop op een iets hogere topsnelheid.
Voor het klimmen wil ik niet groter.
Daar komt bij dat het wss wel krap gaat worden op een Fuel ex 8. Heeft iemand ervaring?
Trek Ex 8 (2019)
Trek Top Fuel 90 (2003)