Eagle slijtage...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En slijten de kleine kransjes dus als een idioot.
Maar alles is een keuze, met consequenties.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bjornc schreef: zo 12 april 2020, 21:44
Lars TB schreef: zo 12 april 2020, 21:40Maar dan gebruik je de 2 grootste dus eigenlijk nooit of zelden?
Even relativeren; ik fiets 1x per week grofweg 40-50km.
En tijdens die ritten gebruik ik hem bijna elke rit wel eens tijdens een klim.
De grootste niet, die zijn voor de echt steile dingen, de een na grootste gebruik ik zeker wel.
Maar die geen keer gebruiken van je grootste blad achter kost je dus wel je 2e tot 4e kansje... . Tja, het is maar hoe je het wilt relativeren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Lars TB schreef: zo 12 april 2020, 21:40
bjornc schreef: zo 12 april 2020, 21:00 Eagle moet je bij 0.5 slijtage al vervangen.
Gewoon braaf tot minstens 0.75 door rijden, gaat de boel niet harder van slijten. Die 0.5 is net zo iets als die vorken van Rockshox die je om de 20 uur moet servicen. Dat is dus ook 2x per maand. Niet realistisch dus.
Schoot met te binnen dat ik nog een ca 500km oude sram ketting had liggen.
Denk dat ik die samen met de huidige KMC ketting mooi deze cassette laat vreten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je tot 0.75 door rijdt, dan wordt er nog steeds geen cassette opgevreten.

Al vervang je je kettingen bij 0.1 mm, als jij voornamelijk/heel veel op de 2e tot 4e rijdt, dan slijten je kransjes sowieso harder, ook omdat het nog steeds behoorlijk kleine kransjes zijn. De oplossing is dus om hoger in je cassette te gaan rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Maar waarom springt een nieuwe ketting dan over de tandjes op de onderste paar bladen?

Ik heb de ritzelrechner er trouwens bij gepakt, en een 34 durf ik zeker wel aan... een 36 moet ik echt proberen, maar ik denk dat dat een nummertje te groot is voor me.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Ok, ik kan dus een 36 tands kopen. (Kan ik overwegen als ik een nieuwe cassette koop)
Ik heb nu een ketting splinternieuw liggen, op de lengte ingekort voor de huidige setup met 32 tandjes.
Kan ik die ketting nog wel gebruiken dan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bjornc schreef: zo 12 april 2020, 22:06 Maar waarom springt een nieuwe ketting dan over de tandjes op de onderste paar bladen?
Wat ik zeg: als je veel op die kleine kransjes rijdt, dan slijten die sowieso. En omdat ze kleiner zijn zijn de krachten die op die tandjes van de kransjes komen te staan ook groter. Kettingslijtage speelt maar een kleine rol in de slijtage van die kransjes.
bjornc schreef: zo 12 april 2020, 22:06 Ik heb de ritzelrechner er trouwens bij gepakt, en een 34 durf ik zeker wel aan... een 36 moet ik echt proberen, maar ik denk dat dat een nummertje te groot is voor me.
De stap van 32 naar 34 is kleiner dan de stap van welk kransje achter naar de volgende dan ook. Dus een 34 gaat je echt niet helpen. 36T is minimaal wat je nodig hebt, dan zul je pas op de 3e t/m 5e gaan rijden. 38T is stukken beter nog. Zet er voor het buitenland dan tijdelijk weer een 32T op. Dat is sowieso minder sleutelen dan je nu doet met iedere paar honderd kilometer de hele aandrijflijn vervangen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bjornc schreef: zo 12 april 2020, 22:13 Ok, ik kan dus een 36 tands kopen. (Kan ik overwegen als ik een nieuwe cassette koop)
Ik heb nu een ketting splinternieuw liggen, op de lengte ingekort voor de huidige setup met 32 tandjes.
Kan ik die ketting nog wel gebruiken dan?
Van 32 op 36 wordt het krap. Moet je proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Lars TB schreef: zo 12 april 2020, 22:15
bjornc schreef: zo 12 april 2020, 22:13 Ok, ik kan dus een 36 tands kopen. (Kan ik overwegen als ik een nieuwe cassette koop)
Ik heb nu een ketting splinternieuw liggen, op de lengte ingekort voor de huidige setup met 32 tandjes.
Kan ik die ketting nog wel gebruiken dan?
Van 32 op 36 wordt het krap. Moet je proberen.
Ik denk erover om van 34 naar 38 te gaan. Daarvoor geldt hetzelfde neem ik aan?? (Dat het krap wordt).

En bij het proberen. Hoe herken ik of de ketting net lang genoeg of net te kort is?
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

De vuistregel is dat plus/min twee tandjes op het kettingblad wel een beetje de max is om binnen één ketting te blijven. Dus van 34 naar 38 is wel eigenlijk een beetje teveel.

Afgezien van dat je het merkt aan het moeizamer schakelen, kan je het ook zien aan de stand van de derailleur. Op het zwaarste verzet moet de derailAls je op het lichtste verzet geschakeld staat, dan moeten de derailleurwieltjes in een rechte lijn onder elkaar staan en een hoek van 90 graden maken met de grond. Als de derailleur verder richting de BB komt is de ketting te kort.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Wat een waardes in negatieve zin dan.
Mijn "zooitje" zit er nu 9.500 km op met een 36'er voor en om de 500 km wisselen ketting.
Goed spul dat SRAM :-q
Enne, kom er maar in dat ik geen MTB'er ben, maar een mooiweerrijder/boswielrenner/ouwe zak etc.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Fred (mtb-sport) schreef: wo 15 april 2020, 10:41 Wat een waardes in negatieve zin dan.
Mijn "zooitje" zit er nu 9.500 km op met een 36'er voor en om de 500 km wisselen ketting.
Goed spul dat SRAM :-q
Enne, kom er maar in dat ik geen MTB'er ben, maar een mooiweerrijder/boswielrenner/ouwe zak etc.
2 of 3 kettingen?
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

2 kettingen, was ik vergeten aan te geven.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

mooiweer rijder, boswielrenner , ouwelul :tong

nee flauwekul ik rij ook 6000km met mijn eagle cassette drie kettingen weer of geen weer en daarna gaan ze op mijn werk/weg mountainbike en dan gaan ze zeker nog 4000km mee.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

:-q :-q
Fred (mtb-sport) schreef: wo 15 april 2020, 10:41 Wat een waardes in negatieve zin dan.
Mijn "zooitje" zit er nu 9.500 km op met een 36'er voor en om de 500 km wisselen ketting.
Goed spul dat SRAM :-q
Enne, kom er maar in dat ik geen MTB'er ben, maar een mooiweerrijder/boswielrenner/ouwe zak etc.
Plaats reactie