band zit niet goed op velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

ik heb een cube aim race met smart sam banden, maar de band zit niet goed op de velg, nu zit er een hoogte slag in. volgens andere forums moet je zeepwater gebruiken en hard oppompen, maar toe hoeveel moet ik de band oppompen? er zit een binnenband in en op de wang staat max 4 bar. heb een keer tot 5 bar gepompt maar ben bang dat de band ontploft.
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

ik krijg een kant er niet goed op.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

inderdaad, ik heb wel eens vloeibare zeep er gewoon op gesmeerd. Je kan ook wat zeep verdunnen en in de rand spuiten rondom, daarna oppompen.
Is de velg netjes schoon en glad?
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Heb ik deze herfst ook gehad bij m'n Nobby Nic achteraan. Nieuwe binnen band, nieuwe buitenband. Je zag al aan de belettering op de band dat het op de ene plaats nog dichter bij de velg zat dan op de andere plaats, laat staan welke slag het gaf bij het draaien.

Ik heb toen wat "dreft" verdund met water en de wanden goed ingeschuimd. Vooral volharden en blijven proberen / opnieuw leggen. Het kan je geduld al eens testen :).
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

rand met een beetje vaseline insmeren werkte bij mij goed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tegenover het ventiel beginnen met omleggen.
Zeepsop en op zn plek masseren.
Harder dan 3 bar hoeft echt niet.
Sterker nog, door teveel druk kan je band beschadigen waardoor er een bult of slag in komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Zit de hoogteslag bij het ventiel.?
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

En heb je de band wel een klein beetje opgepompt toen je de buitenband erom heen ging leggen?
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Ik heb dezelfde ervaring met mijn nieuwe wielset. Banden (Maxxis DHR II en DHF) zijn tubeless en verliezen geen lucht, maar bij het fietsen lijkt het of er een slag in het wiel zit. Het fietst heel onprettig en - mogelijk placebo - een stuk zwaarder dan de oude set. Je ziet inderdaad dat de belettering aan de ene kant dichter bij de velg zit dan aan de andere kant. Ik ga de zeepsop tip proberen. Banden en wielen zijn spiksplinternieuw, dus er zou geen rommel in de velg en/of band moeten zitten.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik heb het nu twee keer gehad dat het velglint door de binnenband tussen de velgrand en de band geduwd werd. Met dus als gevolg dat de band er niet goed om wilde. Dus voordat ik de band harder op pomp kijk ik tegenwoordig ook eerst of het velglint goed onder de binnenband zit. Een nieuw lint helpt dan ook trouwens goed als je die hebt liggen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je een goed velglint gebruikt hebt is dat even breed als de binnenbreedte van je velg. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat verkeerd komt te zitten.

Heel soms komt het voor dat een band af fabriek niet goed recht is en dan blijft er een slinger in zitten, ook als hij goed in de velg ligt. In principe is dat een garantiegevalletje en zou de shop die band moeten omruilen voor een goede.

Maar meestal is het inderdaad een kwestie van niet goed in de velg liggen.
Als je iets gebruikt om de band beter in de velg te laten "glijden", neem dan iets wat verdwijnt en niet vettig blijft. Dus een zeepsopje of speciaal middeltje om banden om te leggen (Schwalbe heeft dat bijvoorbeeld).
Spul als vaseline blijft vettig, dus je band schuift te makkelijk over de velg. Vooral bij lage bandenspanning gebeurt dat snel, en in geval je met binnenbanden werkt wordt die meegetrokken -> ventiel komt scheef te staan en kan afscheuren. Not good ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tubeless, dus tape ipv velglint.
De banden "half" leeg laten lopen en dan kneden totdat de band goed zit is nog een optie.
Het zwaarder rollen ligt waarschijnlijk aan de andere banden (ander profiel en ander rubber), dus daar ga je niets winnen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Ik denk dat Kermit op een andere post reageerde :)

Vanavond bandje leeg laten lopen en wat zeepsop op de velgrand gesmeerd. Plop, zonder problemen goed op de velg. Wel de band eerst even helemaal uit de velgrand gedrukt. Zelfs nauwelijks sealant gemorst.
Volgens Brian (van Bikewheels) heb je geen zeepsop nodig, maar gezien mijn hoge mate van onhandigheid ga ik dit vanaf nu elke bandenwissel gebruiken.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

canth schreef: ma 2 april 2018, 20:18 Ik heb dezelfde ervaring met mijn nieuwe wielset. Banden (Maxxis DHR II en DHF) zijn tubeless en verliezen geen lucht, maar bij het fietsen lijkt het of er een slag in het wiel zit. Het fietst heel onprettig en - mogelijk placebo - een stuk zwaarder dan de oude set. Je ziet inderdaad dat de belettering aan de ene kant dichter bij de velg zit dan aan de andere kant. Ik ga de zeepsop tip proberen. Banden en wielen zijn spiksplinternieuw, dus er zou geen rommel in de velg en/of band moeten zitten.
ik heb hier nu een probleem mee. Mijn DHR II lag prima op mijn voorwiel. Maar nu ik die op het achterwiel wil monteren krijg ik hem niet rond. Zeep geprobeerd. Masseren geprobeerd. Kan dus niet aan de band liggen, want voor lag hij wel goed. Ook niet aan de velg, want de Crossmark II ligt wel goed op de achtervelg. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu nog kan proberen. Iemand een tip?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ramonn schreef: di 28 juli 2020, 10:22
canth schreef: ma 2 april 2018, 20:18 Ik heb dezelfde ervaring met mijn nieuwe wielset. Banden (Maxxis DHR II en DHF) zijn tubeless en verliezen geen lucht, maar bij het fietsen lijkt het of er een slag in het wiel zit. Het fietst heel onprettig en - mogelijk placebo - een stuk zwaarder dan de oude set. Je ziet inderdaad dat de belettering aan de ene kant dichter bij de velg zit dan aan de andere kant. Ik ga de zeepsop tip proberen. Banden en wielen zijn spiksplinternieuw, dus er zou geen rommel in de velg en/of band moeten zitten.
ik heb hier nu een probleem mee. Mijn DHR II lag prima op mijn voorwiel. Maar nu ik die op het achterwiel wil monteren krijg ik hem niet rond. Zeep geprobeerd. Masseren geprobeerd. Kan dus niet aan de band liggen, want voor lag hij wel goed. Ook niet aan de velg, want de Crossmark II ligt wel goed op de achtervelg. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu nog kan proberen. Iemand een tip?
Bij de motor gebruik ik altijd bandenvet om te monteren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie