De demper is een wezenlijk onderdeel van deze fiets.
Omdat Specialized het niet voor elkaar krijgt dit ding in orde te maken denk ik dat je redelijk succesvol de koop kunt ontbinden.
Ik zo er in ieder geval een gesprekje met mn rechtsbijstand aan wagen.
specialized Brain-demper en de winterkou
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- RRon
- Pro Biker
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!
Lees hier aardig wat negatieve reacties op de achter demper van de Epic. Mijn fiets is nu 1 jaar en 2 weken oud en ja hoor.... zuigende en schurende geluiden bij in en uitveren van de demper.
Werking lijkt nog redelijk maar wat een vreselijk geluid zeg.
Straks Stouwdam eens bellen en vragen wat te doen.
Benieuwd hoe Specialized hier mee omgaat?
Werking lijkt nog redelijk maar wat een vreselijk geluid zeg.
Straks Stouwdam eens bellen en vragen wat te doen.
Benieuwd hoe Specialized hier mee omgaat?
- D-man
- Extreme Biker
- Berichten: 667
- Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
- Mijn mountainbike: S-works Epic
Vermoed dat Stouwdam (ongeacht of je in Wezep of Assen komt) hier wel goed mee om zal gaan.RRon schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 10:17 Lees hier aardig wat negatieve reacties op de achter demper van de Epic. Mijn fiets is nu 1 jaar en 2 weken oud en ja hoor.... zuigende en schurende geluiden bij in en uitveren van de demper.
Werking lijkt nog redelijk maar wat een vreselijk geluid zeg.
Straks Stouwdam eens bellen en vragen wat te doen.
Benieuwd hoe Specialized hier mee omgaat?
Maar ben benieuwd wat Specialized er mee doet!
Ik ben mij er eentje...
- RRon
- Pro Biker
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!
Bij Stouwdam was de conclusie snel gemaakt.....deze is kapot!
Zij deden niet moeilijk maar omdat de fiets officieel 1 jaar en 18 dagen oud is weten ze niet wat Specialized doet, fiets staat nu in Wezep en ik zal even geduld moeten hebben......
Zij deden niet moeilijk maar omdat de fiets officieel 1 jaar en 18 dagen oud is weten ze niet wat Specialized doet, fiets staat nu in Wezep en ik zal even geduld moeten hebben......
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De 2jaar garantie die een consument binnen de EU heeft, die geldt niet bij Stouwdam???
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Dat is een richtlijn TSTM, geldt niet in Nederland.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 17:54 De 2jaar garantie die een consument binnen de EU heeft, die geldt niet bij Stouwdam???
Linkje
-
- Pro Biker
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
- Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
- Contacteer:
Eh.. nu kom je aan mijn vakgebied. Het is een richtlijn en dat betekent enerzijds dat Nederland wetgeving moet maken die daarmee overeen komt en anderzijds dat de Nederlandse wetgeving 'richtlijn conform' uitgelegd moet worden door de rechter.baron062 schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 18:02Dat is een richtlijn TSTM, geldt niet in Nederland.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 17:54 De 2jaar garantie die een consument binnen de EU heeft, die geldt niet bij Stouwdam???
De Nederlandse wetgever heeft juist met de wettelijke garantie (conformiteit heet dat in de wet, in Boek 7 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek) een regeling neer willen leggen waar de garantie zelfs meer is dan die twee jaar, daar waar je meer dan twee jaar mag verwachten omdat het gaat om iets dat normaal gesproken veel langer dan twee jaar mee hoort te gaan.
Dit staat trouwens ook in een link in de link waar baron062 naar verwijst: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/gara ... jk-product :
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld
Van een nieuwe scooter mag u verwachten dat deze een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw scooter na drie jaar stuk en is het niet uw schuld? En had u meer mogen verwachten van het onderdeel dat nu kapot is? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Dat is mooi, dat het je vakgebied is want ik ben geen jurist, maar een eenvoudige boerenl*l, engineer en fietsenmaker. Gelukkig bevestig je mijn uitspraak als ik het zo lees.StevenK schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 18:15Eh.. nu kom je aan mijn vakgebied. Het is een richtlijn en dat betekent enerzijds dat Nederland wetgeving moet maken die daarmee overeen komt en anderzijds dat de Nederlandse wetgeving 'richtlijn conform' uitgelegd moet worden door de rechter.
De Nederlandse wetgever heeft juist met de wettelijke garantie (conformiteit heet dat in de wet, in Boek 7 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek) een regeling neer willen leggen waar de garantie zelfs meer is dan die twee jaar, daar waar je meer dan twee jaar mag verwachten omdat het gaat om iets dat normaal gesproken veel langer dan twee jaar mee hoort te gaan.
Dit staat trouwens ook in een link in de link waar baron062 naar verwijst: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/gara ... jk-product :Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld
Van een nieuwe scooter mag u verwachten dat deze een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw scooter na drie jaar stuk en is het niet uw schuld? En had u meer mogen verwachten van het onderdeel dat nu kapot is? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
Steven, hebben we in het verleden hier niet eens contact over gehad? Het lijkt mij handig voor onze medeforumleden om iets beter te weten wat de verplichtingen, maar ook de rechten van een consument zijn in geval van garantieperikelen. Wellicht kunnen we hier een 'sticky' van maken...
-
- Pro Biker
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
- Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
- Contacteer:
Jij schreef: 'niet van toepassing', maar de richtlijn is dus wel degelijk van toepassing in Nederland. In Nederland is de wettelijke garantie minimaal twee jaar, maar hij kan ook langer zijn. Aan de andere kant, die garantie heet 'conformiteit', dus normale slijtage en onderhoud vallen er niet onder. En dit topic gaat over een demper en dat is bij uitstek een apparaat dat onderhoud nodig heeft.
Overigens: wettelijke garantie is iets tussen koper en verkoper. Dus je kunt niet met een beroep op wettelijke garantie bij een andere dealer naar binnen stappen, want op dat moment maak je aanspraak op contractuele garantie en daarop is de richtlijn niet van toepassing.
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Nou, als ik de tekst zo lees, en ook even doorklik naar je link dan is die termijn niet hard gesteld omdat non-conformiteit meestal langer is dan die 2 jaar.StevenK schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 18:39Jij schreef: 'niet van toepassing', maar de richtlijn is dus wel degelijk van toepassing in Nederland. In Nederland is de wettelijke garantie minimaal twee jaar, maar hij kan ook langer zijn. Aan de andere kant, die garantie heet 'conformiteit', dus normale slijtage en onderhoud vallen er niet onder. En dit topic gaat over een demper en dat is bij uitstek een apparaat dat onderhoud nodig heeft.
Overigens: wettelijke garantie is iets tussen koper en verkoper. Dus je kunt niet met een beroep op wettelijke garantie bij een andere dealer naar binnen stappen, want op dat moment maak je aanspraak op contractuele garantie en daarop is de richtlijn niet van toepassing.
- RRon
- Pro Biker
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!
Heb een mailtje naar Specialized gestuurd met de vraag hoe het zit met de wettelijke garantietermijn op deze demper.
Hoop dat het netjes wordt opgelost.
Volgens Strava maar 2000km gereden met deze fiets, er zijn jaren geweest dat ik het dubbele reed met een mtb!
Hoop dat het netjes wordt opgelost.
Volgens Strava maar 2000km gereden met deze fiets, er zijn jaren geweest dat ik het dubbele reed met een mtb!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
- Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
- Contacteer:
Die vraag moet je niet aan Specialized stellen, maar aan je dealer.RRon schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 18:55 Heb een mailtje naar Specialized gestuurd met de vraag hoe het zit met de wettelijke garantietermijn op deze demper.
Hoop dat het netjes wordt opgelost.
Volgens Strava maar 2000km gereden met deze fiets, er zijn jaren geweest dat ik het dubbele reed met een mtb!
Overigens: na 100 uur heeft 'ie service nodig. Weet niet hoe hard jij rijdt, maar met 2000 km kom je daar wel in de buurt.
- RRon
- Pro Biker
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!
Service lijkt mij toch iets anders dan een defecte demper moeten vervangen... mijn auto heedt ook regelmatig service nodig maar hoeft dan gelukkig niet vervangen te worden.
Dealer, Stouwdam, wil wel vervangen maar is vwb garantie afhankelijk van Specialized zeggen zij. Of heb jij het nu over leverancier van de demper?
Dealer, Stouwdam, wil wel vervangen maar is vwb garantie afhankelijk van Specialized zeggen zij. Of heb jij het nu over leverancier van de demper?