montagestandaard

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ik heb hem laatst ook gekocht en ben tot zover ook tevreden
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Na jaren gebruik te hebben gemaakt van een katrolsysteem wil ik nu toch investeren in een montagestandaard. De katrol is aan het einde van zijn leven en was niet ideaal in mijn schuur. Een standaard kan ik eventueel ook buiten gebruiken. Naast mijn MTB ga ik de standaard gebruik voor alle overige fietsen in huis (kinderfietsen & stadsfietsen). Als ik dit draadje doorlees is een goede klemming, maximaal belastbaar gewicht en makkelijke 360 rotatie belangrijk. Ik twijfel alleen tussen een 3poot of een 2poot. Zit daar nog veel verschil in qua stabiliteit? Zeker met het oog op de zwaardere stadsfietsen. De beschrijvingen bij de producten prijzen natuurlijk alles de hemel in, en heb ik niet veel aan.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ligt aan je budget. Voor iets meer dan 200 euro heb je bij R2-bike een Feedback Pro Elite, de topper onder de montagestandaarden. WorldCup materiaal. Veel geld, maar echt kwaliteit. Maar een gemodificeerde Lidl-standaard is ook in veel gevallen prima, het is maar net wat het je waard is.

Ik zou wel voor een 3 poots variant gaan ivm stabiliteit.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Tip: koop NIET die van Futurum. Wij hebben die en het ding werkt op zich goed, hij is alleen bij lange na niet zo stabiel als zijn voorganger vd Lidl die een 3e kostte. Zeker die stabiliteit vind ik heel belangrijk.
Ik heb het nu opgelost met een gat in de grond voor een parasol waar de standaard deels in kan wegzakken voor extra stabilieit, maar dat zijn lapmiddelen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb zowel een driepoot (Feedback Ultralight) als tweepoot (Parktool PRS 25) gebruikt en die stonden/staan allebei erg stabiel. Misschien dat een driepoot op oneffen ondergrond wat beter werkt, maar bij mij thuis is alles vlak (genoeg) ;-)

De switch naar de Parktool heb ik alleen gemaakt omdat er een serieus gewicht aan moest kunnen hangen in de vorm van een e-mtb van 23kg. De Feedback mocht dat wel hebben, maar voelde met zo'n gewicht eraan toch wat "flexibel".
De PRS 25 staat ook met 23kg als een huis, het is wel een vrij prijzige standaard.

Ik denk dat je met een goedkope standaard ook wel toe kunt, maar er is wel een merkbaar verschil met een kwalitatief hoogwaardiger model. Net als met alle gereedschap eigenlijk, ik vond het wel waard om iets meer uit te geven voor iets echt goeds.
De PRS 10 ziet er ook prima uit en zit op een vergelijkbaar prijsniveau als de Feedback Ultralight, met beiden heb je een prima standaard. En er zijn er vast nog meer...

Als stabiliteit bij een hoog gewicht van belang is is deze test wellicht interessant:
https://ebike-mtb.com/en/repair-stand-e-mtbs-test/
Op basis hiervan heb ik uiteindelijk de PRS 25 gekozen, overigens voor duidelijk minder dan de genoemde prijs in deze test (CRC had 'm toen vrij goed geprijsd).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Dank voor de reacties. Op dit moment twijfel ik tussen:
de 2poot Parktool PSC 10.2 (https://www.futurumshop.nl/parktool-pcs ... aard.phtml)
en de 3poot Feedback Ultralight (https://www.futurumshop.nl/feedback-ult ... aard.phtml)

Ik heb echter een vraag over de maximaal instelbare hoogte.
Parktool: standaard is van 99cm tot 145 cm
Feedback: met deze standaard kun je je fiets ophangen tussen de 91,4 en 148,6 cm (omschrijving) / De standaard is in te stellen van 1 tot 1,8 meter hoogte (specificaties)

Max 145 cm lijkt me vrij laag, of ligt dat aan mij? Daarnaast spreken de teksten van de Feedback elkaar tegen, max 148,6 of 1,8 meter?? Futurumshop geeft mij geen duidelijk antwoord. Mijn vraag aan personen die 1 van deze standaarden hebben, wat is de werkelijke maximaal instelbare hoogte?
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Stop eens met kijken bij futurumshop. Die winkel is veel te duur. Ik geef niet voor niets de tip om bij R2 bike te kijken...

https://r2-bike.com/FEEDBACK-SPORTS-Mon ... Ultralight
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Heeft iemand een voorbeeldje van de hack die de Lidl standaard beter zou moeten maken?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rob.Erto schreef: do 25 juli 2019, 10:07 Dank voor de reacties. Op dit moment twijfel ik tussen:
de 2poot Parktool PSC 10.2 (https://www.futurumshop.nl/parktool-pcs ... aard.phtml)
en de 3poot Feedback Ultralight (https://www.futurumshop.nl/feedback-ult ... aard.phtml)
Hou er rekening mee dat als je een standaard erg hoog uitschuift de boel ook wat minder stabiel wordt. Of beter gezegd, de poot flext -logisch- wat meer.

De klem van de Feedback Ultralight is een schroefklem, je duwt die in tot hij aanligt en dan draai je aan de knop om 'm stevig te laten klemmen. De duurdere Feedback heeft een snelspanmechanisme, ik heb daar zelf geen ervaring mee maar dat schijnt goed te werken.
De klemming van de PRS 10 lijkt me dezelfde als die van de PRS 25, die doe je ook eerst deels dicht door de hendel om te halen en dan het laatste stukje om echt vast te klemmen draai je aan de hendel.

Als je de klem horizontaal hebt staan en er de fiets met de bovenbuis in hangt maakt het niet uit dat je handmatig moet draaien voor hij vast zit, die fiets blijft toch wel hangen. Maar als je een vrij zware fiets aan de zadelpen wilt klemmen moet je je fiets met één hand in positie houden en met de andere hand de klem aandraaien, dat is soms wat lastig.
Met mijn e-mtb gaat me dat sowieso niet lukken :D
Die klem ik mede daarom ook altijd aan de bovenbuis, dan kan ik 'm gewoon in de klem hangen.
Edit: dat geldt voor de PT klem, die bekken staan "boven en onder", bij de FB staan ze "voor en achter" dus daar kun je de fiets niet in hangen voordat de boel klemt.

Voor wat betreft verschil tussen goedkoop en duur(der), ik heb laatst wel een directe vergelijking kunnen maken met een goedkopere standaard die dezelfde opbouw volgt als de Parktools (en andere merken), ik vond dat echt een flink verschil. Enorm dikke kunststof klemmen (om nog wat stevigheid te geven moet dat plastic wel dik zijn...), stroef lopende schroefdraad... De Parktool klemmen zijn van metaal (uiteraard met kunststof inleg) en het draaien aan de knop voelt in vergelijking met die goedkope standaard alsof het spul kogelgelagerd is :D
Op een gegeven moment bleek de klem ook nog maar net strak genoeg te zitten om de voorvork (niet eens een fiets!) stevig vast te houden, kwam er bij toeval achter. Toch dachten we de klem best strak aangedraaid te hebben (iig met meer kracht dan ik met de PT gewend ben :D ).

Maar goed, voor de prijs van de PT koop je waarschijnlijk ook vijf van die andere standaards dus is het een eerlijk vergelijk? Waarschijnlijk niet, maar wel iets om mee te nemen in je afwegingen als je nog zoekende bent. Als je budget niet zo groot is zou ik denk ik toch eerder kiezen voor een instapmodel van een goed merk dan voor zo'n matige standaard. Je levert dan wel wat in op gebruiksgemak, maar hebt iig wel een bepaalde bouwkwaliteit.

Het ging overigens om zo eentje:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Duidelijk Kermit. Wat mij triggerde was dat je zei dat de Feedback wat wiebelig voelt met zwaardere belasting, en dat de Parktool steviger staat. Daarom neig ik naar de Parktool, aangezien ik ook zwaardere fietsen erin ga hangen. Mbt de klem (boven/onder of voor/achter) had ik ook al gelezen en ook daarom lijkt de Parktool mij handiger.

Ik geef liever nu wat meer geld uit en dat ik dan voor langere tijd klaar ben, dan dat ik nu een budget fietsstandaard koop die het dan toch net niet is. Zo gebruik ik al jaren een Topeak fietspomp, die me bij aanschaf veel meer heeft gekost dan een bouwmarkt fietspomp, maar waar ik nog elke keer heel erg blij mee ben.

@Dennis, ja de FB is bij R2 goedkoper, maar inclusief verzendkosten scheelt dat iets meer dan € 10, en dan kies ik liever voor een NL Futurumshop waar ik al vele jaren met regelmaat spullen bestel.

Voor zover ik kan vinden is de prijs van de PT bij Futurumshop de laagste. Ik denk dat ik die ga bestellen, als ik het toch niets vindt kan ik altijd nog retourneren. Bedankt voor jullie advies.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over de stabiliteit van de PT 10 kan ik niet oordelen. De staander is van een ronde stalen buis, waar hij bij de 25 van een geprofileerde alu buis gemaakt is. Ik kan me voorstellen dat dat verschil oplevert.

Maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat die PT 10 van peperkoek is, dus het zal vast goed komen.
En mocht het toch tegenvallen kun je bij Futurum kosteloos retourneren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Bokmaaa schreef: do 25 juli 2019, 11:09 Heeft iemand een voorbeeldje van de hack die de Lidl standaard beter zou moeten maken?
Mijn oplossing:


Afbeelding

Afbeelding

De originele plastic klembeugel kan niet strak genoeg gedraaid worden waardoor de fiets kantelt als hij niet precies in evenwicht hangt. Ik heb deze vervangen door een bout / moer met daaraan een staken pen gelast om hem strakker te kunnen zetten en werkt prima. Je kan ook gewoon een bout M8 met moer nemen een een steeksleutel 13 om hem vast te zetten maar dit vind ik gemakkelijker en het lasapparaat staat 2 meter verderop😛
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kon je foto's niet zien?
Zo lukt het bij mij wel, ik weet niet of het bij anderen net zo is/was:

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Thanks Kermit
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

P@trick schreef: do 25 juli 2019, 14:17 ... waardoor de fiets kantelt als hij niet precies in evenwicht hangt.
En dat doet die nooit want typisch trek je er wielen uit wanneer je fiets in zo'n ding hangt, zet ze een voor een terug, ... wat je CoG nogal verschuift...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie