Welke GX eagle groep, BB30 of GXP?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Hallo allemaal,

De Ketting, cassette en voorbladen van mijn shimano XT m8000 groep zijn aan vervangen toe.
En omdat ik al langer erover aan het denken ben om voor een 1x12 groep wil ik nu de knoop doorhakken.

Nu wil ik mij de GX eagle groep bestellen maar er is een uitvoering voor een BB30 lager en een GPX.
Gaat 1 van deze in een shimano hollowtech II lager. asdiameter is 24mm.
Volgens mij BB30 een asdiameter van 30mm en GPX 24mm maar gaat dat ook in het shimano lager?

Dat de vrijloop vervangen moet worden voor XD is mij bekend.

Alvast dank voor jullie antwoorden,
Wesley Thomas
Laatst gewijzigd door wesleythomas op wo 7 maart 2018, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wir wollen leben!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als jij nu hollowtech II hebt (en ik dacht scott 710 BB92 bottom bracket?) kun je een SRAM GXP press fit integrated, 41x89.5 lager plaatsen en een GPX groep kopen.
BB30 crank gaat niet passen als het frame idd BB92 is.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Je moet wel andere lagers voor GXP hebben. aan de drive side is deze 24mm, aan de non drive side 22mm.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je nu een slx7000 30t koopt voor op je xt8000 crank?
En een losse gx shifter en derailleur?
Dan een Sunrace 11-50 12-speed cassette erbij.
Het is maar een idee ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Bedankt voor de antwoorden.
ThaSingleTrackMastah schreef:Als je nu een slx7000 30t koopt voor op je xt8000 crank?
En een losse gx shifter en derailleur?
Dan een Sunrace 11-50 12-speed cassette erbij.
Het is maar een idee ;)
Dat is idd ook een idee, zal eens kijken hoeveel goedkoper ik dan uit tov een complete eagle groep.
Gaat die sunrace wel op de standaard vrijloop?

Zo'n XD vrijloop kost ook 60 euro.
Wir wollen leben!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, Sunrace is Shimano vrijloop.
Ik vergat nog een 12 speed ketting te noemen.
Gaat ongeveer de helft kosten van komplete set.
Kijk op bike-discount en bike-components voor de goedkoopste mix.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar schakelt het ook net zo mooi als Eagle? Ik ben altijd voor goedkopere oplossingen, maar qua schakelen is Eagle (zelfs Gx!) onovertroffen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zelf geen ervaring mee, maar ik ben wel serieus aan het overwegen ook precies deze conversie te maken.
Ik heb namelijk positieve geluiden gehoord over de Sunrace cassettes en ook over deze combinatie.

meer

Wordt ook af fabriek geleverd op veel Mondraker mtb's.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ander idee, met de 11-speed Suntour cassette kan je je 1x11 pimpen tot 50t.
Iets grotere stappen dan bij de 12-speed, maar je kunt je 11-speed shifter en derailleur blijven gebruiken.
Je hebt dan alleen een cassette, ketting en evt een nieuw voorblad nodig.
Een echte bergversnelling in je 1x setup voor een laag budget.

Maar of je nu voor 11 of 12-speed kiest, Sram of Suntour, met 50t achter en 30t voor heb je zelfs op je 29" een serieus licht verzet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat laatste heb ik dus gedaan, en ik merk eerlijk gezegd niet veel van de grotere stappen. Ik weet wel dat ik naar een 30T blad wil, met 32 gaat het me nog net niet licht genoeg, in vergelijking met de 22-36 set-up van mn 2x10.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TSTM, met Suntour bedoel je waarschijnlijk Sunrace? ;-)

Eagle cq een XD freewheel heeft natuurlijk het voordeel van een kleiner kransje, op een Shimano body kun je nooit kleiner dan 11 tandjes. Voor mij persoonlijk niet van belang, maar misschien dat anderen wel die zwaardere versnelling erbij willen hebben (zeker als je een 30t vooraan monteert).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tja, 11-50 of 10-50, het scheelt 2%, dat is niet veel. Sowieso hoeft TS zijn crank niet te vervangen, zal ik dus ook lekker niet doen.

Ik zie ook geen reden om aan te nemen dat de Sunrace cassette minder lekkert schakelt dan een eagle cassette. De kracht van eagle zit hem vooral in de goede achterderries.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef:Tja, 11-50 of 10-50, het scheelt 2%, dat is niet veel. Sowieso hoeft TS zijn crank niet te vervangen, zal ik dus ook lekker niet doen.
Ik zie ook geen reden om aan te nemen dat de Sunrace cassette minder lekkert schakelt dan een eagle cassette. De kracht van eagle zit hem vooral in de goede achterderries.
Op de crank van de TS past een 30t NW van Raceface, Superstar en nog wat aftermarket merken. Kransje van 30 a 50 euro is voordeliger dan compleet nieuw cranckstel.
Ik verwacht niet dat de Sunrace cassette slecht is, maar ik moet het zelf nog wel gaan ervaren, geen eigen ervaring, alleen nog maar positieve reviews.
Kapitein Iglo schreef:Dat laatste heb ik dus gedaan, en ik merk eerlijk gezegd niet veel van de grotere stappen. Ik weet wel dat ik naar een 30T blad wil, met 32 gaat het me nog net niet licht genoeg, in vergelijking met de 22-36 set-up van mn 2x10.
klopt 30 voor en 50 achter is vergelijkbaar met 22 voor en 36 achter.
kermit schreef:TSTM, met Suntour bedoel je waarschijnlijk Sunrace? ;-)
Ja, inderdaad. In mn eerdere post deed ik het wel goed
kermit schreef:Eagle cq een XD freewheel heeft natuurlijk het voordeel van een kleiner kransje, op een Shimano body kun je nooit kleiner dan 11 tandjes. Voor mij persoonlijk niet van belang, maar misschien dat anderen wel die zwaardere versnelling erbij willen hebben (zeker als je een 30t vooraan monteert).
10t (of 9t) is als echte versnelling twijfelachtig. De ketting loopt op die kleine kransjes gewoon minder mooi rond. En de kleinere kransjes zijn ook gevoeliger voor modder en troep. Maar om mee te trappen bergaf voldoet het natuurlijk (meestal) wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik leea toch ook veel slechtere verhalen over de 50tands cassette van suntour ;-) waarvan een aantal klachten over het schakelen zijn maar ook dat de cassette slap zou zijn.

Eagle kost je in the end waarschijnlijk (100-130) meer maar dan heb je alles nieuw. (Huidige crank en derailleur in verkoop en het gat is kleiner. En je fiets stukken mooier, en het plezier dus ook. (Aanname)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat dus! :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie