Welke GX eagle groep, BB30 of GXP?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dutch schreef:Ik leea toch ook veel slechtere verhalen over de 50tands cassette van suntour ;-) waarvan een aantal klachten over het schakelen zijn maar ook dat de cassette slap zou zijn.

Eagle kost je in the end waarschijnlijk (100-130) meer maar dan heb je alles nieuw. (Huidige crank en derailleur in verkoop en het gat is kleiner. En je fiets stukken mooier, en het plezier dus ook. (Aanname)
Ik heb er één. Schakelen gaat niet slechter dan met de SLX cassette, maar die deed het ook niet heel lekker. Van de op één na lichtste naar de op twee na lichtste gaat niet lekker. Kan te maken hebben met de lengte van de kooi, ik heb gelezen dat een medium cage beter zou werken dan een long cage. Qua slapheid kan ik er niks over zeggen, daarvoor heb ik hem niet lang genoeg. Ik heb er wel een aantal pittige ritten mee gereden, dat ging goed.

Als ik naar eagle zou willen (en dat wil ik best hoor) betekent dat toch best een hoop vervangen. Maar wat niet is kan nog komen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan niet zeggen dat de Sunrace cassettes negatief opvallen, ik heb de 11-42 en de 11-50 in gebruik (beiden met GX derailleurs).

Misschien dat lomperikken sneller verschillen merken met een Eagle cassette, maar als je je spullen netjes behandeld, niet met de power erop schakelt, dan doen ze het gewoon goed.
Het prijsverschil van alleen al de cassette is voor mij reden genoeg Eagle voorlopig links te laten liggen. Zes tientjes tegen honderdveertig euro, ik ben gekke Henkie niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat voor mij de doorslag gaf om met 1x11 naar XX1 te gaan is dat in de meeste cassettes de rommel veel moeilijker lossen en het erin blijft hangen. (ik haaaat schoonmaken, maar doe het wel graag zo goed mogelijk)
Bijkomend nadeel is dus dat je mega verwend wordt met schakelgedrag van de cassette.
Al dit is natuurlijk een eigen mening en zoals ik het ervaar.

Afbeelding

vs

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Pffff. Zo weinig materiaal voor je geld, en dan toch zoveel betalen :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dutch schreef:Ik leea toch ook veel slechtere verhalen over de 50tands cassette van suntour ;-) waarvan een aantal klachten over het schakelen zijn maar ook dat de cassette slap zou zijn.

Eagle kost je in the end waarschijnlijk (100-130) meer maar dan heb je alles nieuw. (Huidige crank en derailleur in verkoop en het gat is kleiner. En je fiets stukken mooier, en het plezier dus ook. (Aanname)
Gaat dat niet over de 50t 11 speed van sunrace? Dan is het eerder de derailleur die de 50t niet aan kan.. eagle is gewoon voor 50t gemaakt.

En voegt eagle crank en nieuw bb echt wat toe?

Mijn insteek was juist een gx eagle derailleur en shifters en een sunrace 11-50 12 speed cassette.
Waar woke is, is vuur
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Sunrace heeft ook 10-50 cassette voor op de shimano vrijloop.

Nu zie ik dat mijn vrijloop weer wat beschadigd is, niet zo erg als de vorige keer maar die moet dus toch vervangen worden. (cassette niet vast genoeg gezet).

Dan ga ik ook gelijk voor een XD vrijloop en een Eagle upgrade kit. kost 250 euro en de vrijloop 67.50.
Daarbij zit geen crank, koop dan gewoon een 30T of 32T Kettingblad voor en dan kan ik de huidige crank behouden.
Wir wollen leben!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is er eigenlijk Eagle GX met gripshift...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Jazeker,

https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... el-p59487/

Al geeft ik de voorkeur voor een trigger. Maar dat is persoonlijk.
Wir wollen leben!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

wesleythomas schreef: Nu zie ik dat mijn vrijloop weer wat beschadigd is, niet zo erg als de vorige keer maar die moet dus toch vervangen worden. (cassette niet vast genoeg gezet).

Dikke prima smoes om een nieuwe hub te verantwoorden, nog even doorgaan en dan kun je de crank ook wel onder een erg goed argument mee bestellen toch :lol: :-q

Zit het draad nog wel lekker bij de pendalen? Kom je niet erg dicht met je enkels bij de crank? Slijten je schoenen er niet langs? :D
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Een beetje aandikken om de vriendin te overtuigen. :D

Toen ze de prijs van de bestelde fiets hoorde vorig jaar dacht ze nog dat ik een grap maakte.
Haar reactie was: das duurder dan de auto van mijn ouders, nu ben je me voor de gek aan het houden.
Totdat ze de factuur zag. :tong
Wir wollen leben!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zolang het kan en je er lol aan hebt dikke prima toch 8) :-q
Plaats reactie