Fietsendrager

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Dewinter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 16 november 2015, 10:34

Vraagje over fietsendrager geschikt voor 2x carbon ht. Had Thule Eurowagen G2 923 geschikt voor drie fietsen besteld. Geprobeerd om de fietsen er fatsoenlijk op te krijgen. Tussen afstand is prima. Echter de klemmen zijn niet erg flexibel waardoor het lastig is een geschikte plek te vinden om vast te maken zonder de klemmen te strak hoeven aandraaien. Frames (Stenen en Orbea) laten zich moeilijk pakken en aangezien de klem niet niet alle kanten op wil ben ik bang voor schade. Doe ik iets verkeerd of is een andere drager beter.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Ik gebruik de Thule VeloCompact 926 icm Thule 982003 Frame adapter. Met de adapter kan je de klem goed strak zetten zonder je frame te beschadigen.

Enige probleem wat ik ervaar is dat je minder variatie hebt om je klem op de adapter te plaatsen. Hierdoor past o.a. de carbon fiets niet in de goot het dichtste bij de auto, omdat de lengte van de de arm van de klem te kort is. In de middelste goot past het perfect. Fietsmaat in mijn geval is M. Met grotere frames kan dat probleem nog groter zijn.

De basis van de meeste Thule dragers is gelijk: een U-beugel waar de klemmen aan vastzitten; een andere drager zal daarom denk ik weinig voordelen bieden. Andere dragers heb ik geen ervaring mee.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Spinder fietsendrager zijn vrij handig omdat de bevestigingsarmen in het midden zitten en telescopisch zijn. Wel een stuk minder verfijnt gemaakt dan een thule, maar is ook stuk goedkoper.

Ik heb zelf de Cross, die heeft extra brede wielgoten en ruimte tussen de fietsen, alleen niet meer leverbaar. De lichtere tour versie gaat er binnenkort er ook uit/gestopt met productie.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Bij ons is net de Hapro Atlas voor 3 fietsen in gebruik. De goten voor de wielen zijn extreem goed verstelbaar, en de beugels konden overal goed bij. Bij ons gaat het om twee 29ers in verschillende maten (1x FS 1x HT) en een kinderfiets. Het materiaal in de klemmen is erg framevriendelijk, ik heb niet het idee dat ze te strak moeten voor een carbonnen frame.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mijn Thule voor twee fietsen zet ik de fiets het dichtst bij de auto meestal niet met de klem vast. Ik zet de crank verticaal waardoor één crankarm tegen de staander komt (en daar zit wat buisisolatie omheen). Vervolgens trek ik die crankarm strak tegen de staander met een ouderwets leren toeclip-riempje (of twee).
Als dan ook de wielen nog vastgezet zijn kan die fiets geen kant meer op. Voornaamste reden dat ik het zo doe is omdat ik dan net wat meer ruimte tussen beide fietsen creëer. Voor jou niet zo belangrijk omdat je een drager voor drie bikes hebt.

Voor je tweede fiets zou dan toch wel iets met de originele klem mogelijk moeten zijn? Eventueel wat (stroeve) bescherming tussen klem en frame zodat de boel niet schuift tijdens het rijden en de lak beschadigt. Sowieso "borg" ik altijd de fiets(en) nog met een riempje wat ik kruislings over de klem bevestig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met drie fietsen is het altijd puzzelen en soms past het gewoon niet. Ik heb een Spinder voor drie fietsen en het is me gelukt om de beoogde drie fietsen erop te krijgen maar daarvoor heb ik ze wel in zo'n beetje alle configuraties erop gehad. Uiteindelijk past het met de kleinste fiets (20" wielen) als eerste, de grootste (mijn 29er) en de medium (24" wielen) als laatste maar zodra er andere fietsen meemoeten krijg je het hele circus weer opnieuw :lol:

Als er twee 'volwassen' fietsen meegaan gebruik ik de eerste en derde positie, meer ruimte tussen de fietsen maakt het altijd makkelijker. Ik heb de Thule's ook wel bekeken maar vind uiteindelijk de Spinders praktischer. Ik heb er ook eentje gehad voor twee fietsen en daar heb ik echt alles op vervoerd, van stadsfietsen tot DH bikes, met name de uitschuifbare klemmen maken het makkelijk(er).
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik gebruik ook de adapter van thule op mijn Carbon fiets samen een thule fietsdrager. Heb er twee fully’s opstaan.
Ik moest ook even puzzelen met de fietsen om de klemmen er goed op te kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Johan-Paul
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 14:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic Hardtail 2017

nieuwe fietsdragers thule hebben een grote tussenafstand, en klemsysteem is ook verbeterd.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Sorry dat ik dit draadje uit de dood doe herrijzen, maar ik zit met een vergelijkbaar probleem met dezelfde drager - de Thule Euroway 923 (3 fietsen).

Ik heb een carbon YT Jeffsy in maat XL dus een flinke jongen met forse wielbasis. Probleem 1 is dat de wielgoot riemen te kort zijn - dat kan ik oplossen met fatbike riemen van Thule.
Probleem 2 is dat ik eigenlijk alleen maar kan klemmen op de de topbuis, dicht tegen de driehoek van de zit buis aan. Dat is op zich geen probleem maar het zorgt ervoor dat de fiets van de auto af "leunt". De arm is dus eigenlijk net te lang. Dan kom ik in de knel met andere fietsen (24 inch en 20 inch). Het feit dat de Jeffsy Boost naven heeft helpt ook niet!
Eigenlijk houd ik ook nagenoeg geen ruimte over om door het frame van de Jeffsy de kinderfietsen te klemmen.

Conclusie: ik wil eigenlijk een drager met goten die verder uit elkaar staan - nu 18,5 a 19cm - 21+ zou veel beter zijn.
En een drager die wat meer flexibel is met klemmogelijkheden. Ik zie bij Atera en nieuwere thule's dat de beugel waar de armen aan vast zitten wat breder lijkt... maar of ik er iets mee opschiet? Idealiter zou ik de zadelpen juist klemmen om schade aan het frame te voorkomen.
Ik zou alles kunnen oplossen met een drager voor 2 fietsen die meer ruimte geeft maar ik ben toch eigenlijk juist op zoek naar de mogelijkheid om zelfs naar 4 fietsen te gaan (1 fully MTB met boost naven, 1 dames stadsfiets, 2 kinder fietsen als hierboven). Heeft iemand de perfect oplossing gevonden? :~
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Die perfecte oplossing zoek ik ook :D
Zit nu ook met het probleem dat de boost bikes niet meer fatsoenlijk passen op de Thule Euroclassic.

Ik lees dat de Thule Easyfold voor 3 fietsen 22/19cm tussen afstand word aan gegeven, dus tussen fiets 1 en 2 22cm en 2 en 3 19cm??
Dat zou nog krap aan zijn voor de 2e en 3e fiets.

Voor de Thule velospace lees ik in andere Topic dat 2 boost bikes geen probleem zouden zijn op een drager voor 2 fietsen. Hier geeft hule afstand aan van 22cm.

Dus... blijft de vraag, hoe zit het met 3 boost bikes op de Thule Easyfold XT3 en de Thule Velospace XT3
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

triple nickel schreef: di 27 april 2021, 19:27 Die perfecte oplossing zoek ik ook :D
Zit nu ook met het probleem dat de boost bikes niet meer fatsoenlijk passen op de Thule Euroclassic.

Ik lees dat de Thule Easyfold voor 3 fietsen 22/19cm tussen afstand word aan gegeven, dus tussen fiets 1 en 2 22cm en 2 en 3 19cm??
Dat zou nog krap aan zijn voor de 2e en 3e fiets.

Voor de Thule velospace lees ik in andere Topic dat 2 boost bikes geen probleem zouden zijn op een drager voor 2 fietsen. Hier geeft hule afstand aan van 22cm.

Dus... blijft de vraag, hoe zit het met 3 boost bikes op de Thule Easyfold XT3 en de Thule Velospace XT3
Ben nog geen steek verder... ik heb het idee dat fabrikanten beperkt zijn door maximale afmetingen. Eea zou maximaal 1m mogen uitsteken zonder extra markeringen. Ik vermoed dat ze daarom niet die extra cm kunnen veroorloven? Het blijft een raadsel.

Ondertussen gaat mijn fiets op het dak. Prima zo lang er geen koffer op het dak moet!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

mfacey schreef: di 27 april 2021, 21:32
triple nickel schreef: di 27 april 2021, 19:27 Die perfecte oplossing zoek ik ook :D
Zit nu ook met het probleem dat de boost bikes niet meer fatsoenlijk passen op de Thule Euroclassic.

Ik lees dat de Thule Easyfold voor 3 fietsen 22/19cm tussen afstand word aan gegeven, dus tussen fiets 1 en 2 22cm en 2 en 3 19cm??
Dat zou nog krap aan zijn voor de 2e en 3e fiets.

Voor de Thule velospace lees ik in andere Topic dat 2 boost bikes geen probleem zouden zijn op een drager voor 2 fietsen. Hier geeft hule afstand aan van 22cm.

Dus... blijft de vraag, hoe zit het met 3 boost bikes op de Thule Easyfold XT3 en de Thule Velospace XT3
Ben nog geen steek verder... ik heb het idee dat fabrikanten beperkt zijn door maximale afmetingen. Eea zou maximaal 1m mogen uitsteken zonder extra markeringen. Ik vermoed dat ze daarom niet die extra cm kunnen veroorloven? Het blijft een raadsel.

Ondertussen gaat mijn fiets op het dak. Prima zo lang er geen koffer op het dak moet!
Al geprobeerd wat kermit ergens hierboven heeft geschreven? De jeffsy met de crank vastmaken ipv met het beugeltje? Lijkt mij een hele goeie oplossing voor dit probleem. Ik heb ook een jeffsy en ze zijn inderdaad niet handig met fietsendragers.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie