Sleuteltips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Ik zou er eerder een waterpomptang voor pakken.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Tyrips afknippen met een nagelknipper/tangetje. Dan steekt er niks meer uit het blokje.
Kona R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: za 3 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: Kona hei hei de luxe

Tip zand in remmen voorkomen.

Het is niet echt een sleuteltip, maar werkt bij mij super!
Met dit baggerweer slijten met name mijn achter remblokken erg snel.
OPLOSSING: bovenkant klauw afplakken met ducktape.
In mijn ogen is de positie klauw achter bovenkant schijf ipv hangend als voor klauw verkeerd.
Voor valt het zand er vanzelf uit, achter echter blijft de modder gewoon in de klauw liggen.

Vooral als ik echt door de modder heb gereden hoor ik bijna geen geschaaf meer en gaan de blokken beduidend langer mee.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

All4Fun schreef:Onder ons zijn er de nodige personen die de nodige componenten hebben liggen, die of verouderd, of defect, of overcompleet, of ......
Met wat puzzelwerk kan je soms dingen combineren zodat er weer een bruikbaar exemplaar ontstaat, of uniek met eigenschappen die niet standaard in de handel zijn.

Ik heb een mix gemaakt van een tweetal derailleurs, te weten een RD-M772 en een RD-M786, van deze laatste was de kooi krom, hiervoor is een nieuwe besteld, maar de levertijd laat op zich wachten, daarom ontstond de mix omdat een 9spd derailleur niet met een 10spd shifter samengaat.

Door een tweetal stiften uit de paralellogram van beide derailleurs te halen blijven er twee delen over die met elkaar gewisseld kunnen worden, zodoende had ik van de 786 het framedeel en van de 772 het kooideel.
Feitelijk is het nu een normale 10spd Shadow derailleur, in de praktijk blijkt die feilloos te werken :-D .

Maar nu de andere combinatie het framedeel van de 772, met de kooi van de 786, dit geeft een 9spd Shadow Plus, dit bestaat officieel niet, het moet in de praktijk nog uitgetest worden, de kooi ontbreekt nog, maar ik heb er veel vertrouwen in dat dit ook goed gaat werken :-q .

Hoe heb ik dat gefikst....., heel eenvoudig: je boort twee gaatjes van 2,5mm in het verlengde van de twee stiftjes, je merkt vanzelf wanneer je tegen de stalen stiftjes aan zit, zodat je ze er met een drevel uit kan tikken.
Vervolgens omwisselen en stiftjes terugplaatsen.... klaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet'n
Lang gewacht,
stil gezwegen,
niet verwacht,
maar toch gekregen. :-D

Het heeft even geduurd maar de nieuwe Shadow Plus kooi is eindelijk binnen, kan aan mij liggen maar 4 maand voor een kooitje :o .
Is gelijk samengevoegd met het project en heeft z'n eerste Lemelerbergrit op de Miss er op zitten.
Voorlopige conclusie is dat het een 100% geslaagde ombouw is.

Links de 9 spd Shadow Plus van de Miss en rechts de 10 spd Shadow Plus van de AMR Plus.

Afbeelding Afbeelding

Duidelijk zichtbaar is het verschil in de aandrijving van een 9 en 10 spd variant.

Verder viel mij op dat de Deore die er af kwam ook een vergelijkbare opbouw heeft, vermoedelijk is dit ook te combineren.

Groet'n
Laatst gewijzigd door All4Fun op ma 10 februari 2014, 05:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Beste 10 euro uitgave van 2014: een remleiding cutter van Jagwire, kwam met reserve snijblad. Ook van Avid gezien. Remleidingen op maat maken zonder geklungel met messen. Remleiding in de opening leggen, met 2 vingers dichtknijpen en kaarsrecht en clean op maat.

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Ideaal ding inderdaad, samen met die insert perser.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
hugo75
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 12 december 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 7.9 2017

Hallo allemaal,

Zag net in een krantje van Van Cranenbroek dat ze voor het schappelijke bedrag van 19.95 een fietsmontagestandaard te koop hebben. Met variabele hoogte-instelling van(100-143 cm) Snelspanklem en materiaalbak...

ga zo maar eens kijken of het wat is...
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

hugo75 schreef:Hallo allemaal,

Zag net in een krantje van Van Cranenbroek dat ze voor het schappelijke bedrag van 19.95 een fietsmontagestandaard te koop hebben. Met variabele hoogte-instelling van(100-143 cm) Snelspanklem en materiaalbak...

ga zo maar eens kijken of het wat is...
Ben er erg benieuwd naar!
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Ik heb hier ergens een keer een beschrijving gezien over hoe je zelf een tool maakt om de cups uit je balhoofd te slaan, iemand enig idee waar die staat?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

De zoekfunctie had je hier toch heen moeten brengen.... topictitel = Balhoofdlager tools :lol:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =9&t=27579" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Thx, beetje stom idd!
cp1
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 april 2010, 12:11
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 29er

Heckler40 schreef:Beste 10 euro uitgave van 2014: een remleiding cutter van Jagwire, kwam met reserve snijblad. Ook van Avid gezien. Remleidingen op maat maken zonder geklungel met messen. Remleiding in de opening leggen, met 2 vingers dichtknijpen en kaarsrecht en clean op maat.

Enjoy!!

Afbeelding
Handig!!
Life is like riding a mountainbike: in order to keep your balance, you must keep moving.
The secret to mountainbiking is pretty simple: the slower you go the more likely it is you'll crash.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Tribux schreef:Ik heb hier ergens een keer een beschrijving gezien over hoe je zelf een tool maakt om de cups uit je balhoofd te slaan, iemand enig idee waar die staat?
Ik heb het geprobeerd met een stuk koperen pijp waar ik een kruis in gezaagd had, maar die sla je vooral krom zonder dat de cups er uit komen.. Heb uiteindelijk bij m'n vader een stuk 10 mm staf gepakt wat lang genoeg was om in het balhoofd te steken en dan om de paar tikjes verplaatsen.. niet praktisch als je het elke dag moet doen, maar voor dat ene balhoofd wat ik per jaar probeer te verwijderen werkt het prima :P
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Ik heb het ook met die koperen pijp gedaan, werkt perfect!
badabingNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 24 april 2014, 16:14

Had vandaag problemen met me derailleur kabel, dus maar 1 versnelling achter. Erg lullig als er ook nog tegenwind is. Gelukkig had ik nog wat Tie-wraps bij me, en dat werkt ook nog! Geen vieze vingers en op een prima tempo naar huis.

Zijn al die uren MacGyver van vroeger toch nog hulpzaam!
Plaats reactie