Sleuteltips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Silverium
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 15 januari 2016, 22:03
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 2016

@ Ruud

Ik zat net het stukje te lezen over onderhoud van je remmen. (1 van de eerste posts in dit topic) onderaan staat de tip om de remblokjes warm te maken met een
gasbrander en af te koelen in een bakje water. Ik weet niet waar deze tip vandaan komt, maar een remblokje bestaat normalerwijze uit metaalschaafsel (meerdere soorten)
en een soort epoxy om de brij bij elkaar te houden. Te warm maken zorgt ervoor dat de epoxy verbrandt waardoor je remblokjes broos worden, kijk hier mee uit!
Afhankelijk van het soort remblokken kan dit een duur geintje worden. (Mijn excuses als dit al aangehaald is geworden, ik heb namelijk niet alle 17 de pagina's gelezen)

Naar mijn ervaring werkt het beter als je een stuk vrij grof schuurpapier (korrel P200-P400) pakt en die op een glazen plaat legt (of een ander vlak oppervlakte).
Pak vervolgens een remblokje en zet die recht op het schuurpapier. Maak een aantal cirkelvormige bewegingen met het blokje over het schuurpapier totdat het bovenste
laagje van het remvlak er af is geschuurd. Het remblokje zal nu nog niet helemaal 'ingelopen' zijn, maar het scheelt wel al een hoop! Je kunt het zelfde doen met je
remschijf, ik zou hier alleen een wat fijner schuurpapiertje voor pakken ± korrel P800.

Piepende remmen voorkomen:
Scheur vervolgens een klein stukje van het schuurpapier af en rond de scherpe randjes van het remblokje even af. (niet te veel, de blokjes zijn al klein!) Dit verhelpt
meestal piepende remmen. Niet vergeten de remmen nog even te ontvetten met remmenreiniger als je met ze klaar bent!
Rolandz
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 7 juli 2014, 15:57
Mijn mountainbike: Bottecchia Stelvio 650B

Dank je voor de tip. Ook ik lees niet alle 17 pagina's door.
Sommige dingen doe ik op gevoel zoals die tip van jou, zonder te weten of ik er dan verstandig aan doe. Ben blij dat ik een bevestig heb gekregen dat ik het goed gevoelsmatig goed heb gedaan. Want soms heb ik weleens dat ik denk was ik er maar van afgebleven.
Gelukkig is dit op de mountainbike nog niet voor gekomen, Ben hier ook heel voorzichtig mee, komt ook omdat ik niet in mijn omgeving ken die wel sleutel ervaring heeft. En naar de fietsenmaker rennen wil ik eigenlijk ook niet te vaak.
maartenhd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 14:51

Nou heeft mijn meissie voor thuis een stoom apparaat van karcher gekocht om het huis schoon te krijgen. Is geen hofge-drukl ding, komt eigenlijk enkel stoom uit, wel onder wat druk.
Zou ik daar mijn bike goed mee schoon kunnen maken of is de hitte te gevaarlijk voor lak, afdichtingen en meer van dat spul?
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Leuk topic. Zeker nu ik het meeste onderhoud zelf wil gaan doen. Nu zit ik alleen met de vraag, welke tools moet ik gaan kopen? Ik lees nog wel eens dat mensen handige tricks hebben om een goedkoop alternatief voor bepaalde gereedschappen te hebben. Dit wil ik dus niet doen. Ik wil wel iets fatsoenlijks en duurzaams maar het moet wel binnen hobbybudget blijven.

Dit wil ik zelf gaan doen:
- Scharnierpunten fully frame
- Naven/body schoonmaken/vetten
- Trapaslagers onderhoud en vervangen
- Crank loshalen
- Schijfremmen?
- Onderhoud/revisie vork en demper (zoek hier een leermeester voor. Evt tegen betaling[Niet doordenken viezeriken :winkie: ])

Ik heb een Scott Spark 930 uit 2013.
Afbeelding

Specs:
- Bottom bracket Sram GXP PF Integrated, Shell 41x89.5mm
- Hubs Syncros XR 2.5 29 Made by DT Swiss Front, Syncros XR 2.5 29 RWS made by DT Swiss Rear
- Brakes Shimano BR-M596 Disc, 180mm Front and 160mm Rear SM-RT66 IT Rotors
- Fork Fox 32 Float 29 Evolution CTD Air, CTD Damper with 3 Modes, 15mm Quick Release Axle, Tapered Steerer, Rebound Adjust
- Rear shock Scott DT Nude 2, 3 Modes Lockout-Traction-Descent, Rebound Adjust
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
BMW325TI
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: za 22 december 2012, 22:09

Z'n complete toolkit dan je bijna alle tools die je nodih hebt :-q :winkie:
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

BMW325TI schreef:Z'n complete toolkit dan je bijna alle tools die je nodih hebt :-q :winkie:
Moet je wel ff opletten dat je een recente koopt.
De meesten hebben nog een cranck tool en trekker er in zitten voor octalink of square taper
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

niels.o schreef:Moet je wel ff opletten dat je een recente koopt.
De meesten hebben nog een cranck tool en trekker er in zitten voor octalink of square taper
Is dat zo ouderwets dan? M'n 2016 E*Thirteen cranks krijg ik er ook met zo'n cranktrekker uit, Middleburn ook.

Mijn ervaring: zo'n 'complete' toolbox bevat gereedschap dat je niet nodig hebt, en mist een paar dingen die dan weer wél een keer nodig gaat hebben. Daarnaast is de kwaliteit van de goedkopere boxen twijfelachtig (imbus/torx sleutels kunnen boutkop doldraaien). Ik koop gewoon het stuk gereedschap wat ik voor een klus nodig heb, mocht ik het nog niet hebben. In de loop der jaren dus heel wat verzameld, maar alleen spullen die ik ook echt gebruik. Investeer dan ook wat meer in tools waar het op aan komt, en wat minder op tools die wat minder te lijden hebben.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Jan the Man schreef:
niels.o schreef:Moet je wel ff opletten dat je een recente koopt.
De meesten hebben nog een cranck tool en trekker er in zitten voor octalink of square taper
Is dat zo ouderwets dan? M'n 2016 E*Thirteen cranks krijg ik er ook met zo'n cranktrekker uit, Middleburn ook.



Mijn ervaring: zo'n 'complete' toolbox bevat gereedschap dat je niet nodig hebt, en mist een paar dingen die dan weer wél een keer nodig gaat hebben. Daarnaast is de kwaliteit van de goedkopere boxen twijfelachtig (imbus/torx sleutels kunnen boutkop doldraaien). Ik koop gewoon het stuk gereedschap wat ik voor een klus nodig heb, mocht ik het nog niet hebben. In de loop der jaren dus heel wat verzameld, maar alleen spullen die ik ook echt gebruik. Investeer dan ook wat meer in tools waar het op aan komt, en wat minder op tools die wat minder te lijden hebben.

Ciao
Jan
Huidig is toch veelal buitenboord of pressfit.
Hier is weer ander gereedschap voor nodig.
Btw ik doe hetzelfde.. gewoon kopen wat je nodig bent dan is de kwaliteit vaak ook net ff beter
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

niels.o schreef:Huidig is toch veelal buitenboord of pressfit. Hier is weer ander gereedschap voor nodig.
Niet persé. Voor de lagers wel natuurlijk, maar voor de crank niet altijd. De E13 bijvoorbeeld past in elke 68/73mm bracket, of het nu BSA of pressfit (BB92/BB30) is. Volgens mij Hope cranks ook.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is er al eens iets geschreven over krasjes op de binnenpoten van je voorvork?
Op 't forum komt 't met enige regelmaat voorbij.
Hier een korte handleiding hoe te werk te gaan bij kleine beschadigingen in de coating van je vork:
http://factoryjackson.com/2015/03/25/ho ... scratches/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

ThaSingleTrackMastah schreef:Is er al eens iets geschreven over krasjes op de binnenpoten van je voorvork?
Op 't forum komt 't met enige regelmaat voorbij.
Hier een korte handleiding hoe te werk te gaan bij kleine beschadigingen in de coating van je vork:
http://factoryjackson.com/2015/03/25/ho ... scratches/" onclick="window.open(this.href);return false;
And it Works :-q uit eigen ervaring
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is wel eens wat verwarring over het ontluchten van shimano remmen.
Hier een duidelijk filmpje:

Hij zet de fiets schuin om de leiding zo verticaal mogelijk te krijgen.
Soms is het nodig de achterremklauw en een stukje leiding los te maken vh frame, om een stijgende lijn van remklauw naar remhendel te krijgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Toevallig, vorige week nog geraadpleegd, even snel opfrissen hoe hij dat deed. Veel eenvoudiger en sneller dan de officiële Shimano handleiding en dit is een officiële Shimano man. Gewoon doorspuiten en dat is het. Die vrije slag schroef uitdraaien heeft weinig effect op het ontluchten bij mij heb ik het idee.

En inderdaad of fiets schuin hangen/zetten en/of achterrem wat los, voor ontlucht altijd wel makkelijk, achter met langere leidingen en met name bij fullies met bochten erin een stuk lastiger doorgaans.

Mooi dat hij ook de blokken laat zitten.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

De reach adjust uitdraaien is complete onzin. Dat verandert alleen de afstand van de greep tot aan het stuur en doet niks met het inwendige van de remcilinder. Dat van de free-stroke adjustment moet ik nog even op studeren, maar ik denk dat, dat ook niets doet.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
BikerMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 27 juli 2014, 14:29

Als jullie je fiets hebben schoongemaakt, gebruiken jullie dan ook smeermiddel voor de achterderailleur? Zo ja welke en op welke plekken van de derailleur?
Plaats reactie