Opknap advies

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Henri 1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 augustus 2018, 11:06

Nadat ik mezelf had voorgesteld in het daarvoor bestemde topic, had ik daar ook wat vragen gedropt.
Ik werd erop gewezen dat ik dit beter in een apart topic kon doen, dus bij deze.

Ik wil weer gaan beginnen met mijn oude hobby.
Een 2-3 tal jaar voordat ik er de laatste keer mee stopte een goede (althans dat denk ik nog steeds) fiets aangeschaft.
De fiets heeft zo'n 10-15 jaar staan weg stoffen en is weinig gebruikt.
Het is een 2000 model van Giant (ATX-880).
Een oversized aluminium frame (21.5 inch met 26 inch velgen) met daarop Shimano Deore/XT/LX schakelgroep
Rock Shox Judy voorvork.
Dit frame ziet er werkelijk nog als nieuw uit en weegt ook geen drol (1400 gram).
De verende voorvork heeft ook weinig kilometers gemaakt.
De velgen zien er ook nog zeer netjes uit.
Banden, spaken, handvatten, zadel enz. ook.
De fiets was toen (ja in de tijd van de gulden) ik meen tussen de 2500-3500 gulden.
Mijn inziens zonde om hem dus in te ruilen, want levert geen donder meer op.
Om iets soortgelijks nieuw te gaan kopen zou me flink wat centen kosten.
Vind ik eerlijk gezegd zonde want ik weet natuurlijk niet hoe lang ik dit leuk blijf vinden.
Een tweedehands ben ik geen voorstander van, grote kans dat daar ook nog wat aan moet gebeuren.

Gisteren een rondje van 20 minuten gemaakt en de remmen zijn (voor zover ik kan beoordelen) aan vervanging toe.
Het zijn de veelvoudig vervloekte Giant MPH schijfremmen. Vraag me niet welke serie, maar het zijn die met de roze stelschroefjes op de blauwe reservoirs.
De rem achter, daar staat het stelschroefje een paar millimeter uitgedraaid en lijk dol te zijn.
Bij de rem voor hoor ik wanneer ik op asfalt rijd een zacht zingend geluid van de remschijf.
Vervangen lijkt me dus noodzakelijk. Geen probleem....denk ik.
Met wat voor een set zou ik deze kunnen vervangen? Ik had mezelf natuurlijk al enigszins ingelezen en heb ook topics gezien met linkjes. Echter werkte die linkjes niet meer.

De achterderailleur pakt het grootste en kleinste tandwiel niet.
Voordat ik een testritje ging maken, was de situatie nog veel slechter. Maar wat WD40 in een open geschroefde Deore shifter deed al een hoop goeds.
Nu heb ik op dit moment 3 tandwielen voor en 9 achter, dus kom er toch wel mee weg.
In de toekomst wil ik misschien (een deel van) de schakelgroep vervangen.
Waar zou ik op moeten letten? Heb nu een 3 x 9, maar gebruik het middelste en kleinste blad nooit.
Kan ik overstappen (mocht ik dat willen) naar een 1x11? Of gaat dat nooit passen?
Ik weet dat dan de zowel de shifters, als derailleurs als de tandwielen en ketting vervangen moeten worden.

Zou dit passen op mijn fiets?

https://www.futurumshop.nl/shimano-xt-m ... 75mm.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kreeg in het voorsteltopic het advies er niet teveel geld in te pompen, omdat onderdelen steeds slechter te verkrijgen zouden zijn voor een oud frame als dat ik heb.
Maar alle onderdelen zouden toch (eventueel met adapters) toch te vervangen moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd.
Ik vind het pielen aan mijn fiets leuk om te doen, ik ben er nog niet heel bedreven in maar ik ben bereid te leren.
Het gros van de kilometers op de fiets zijn gemaakt op (redelijk) vlakke verharde en onverharde wegen. De fiets heeft het als mountainbike niet zwaar voor de kiezen gehad.
Ik ben geen downhiller of iemand die echt ragt met zijn fiets.

Budget?
Ik bekijk het per update.
Remmen 100-150 Euro.

Budget Schakelgroep?
Dit zou ik pas over een aantal weken/maanden gaan doen, als ik zeker weet dat ik er ook profijt/baat bij heb.
300-400 Euro

Voor zover ik kan oordelen kan ik met die updates weer jaren vooruit.
Stefan1990
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 juli 2018, 17:47

Mijn advies zou toch zijn om voor een knappe tweedehands te gaan. Van te voren even goed uitzoeken waar je op dient te letten bij een bezichtiging.

Als je daar vervolgens een keer wat aan moet vervangen kom je waarschijnlijk veel makkelijker aan onderdelen.

Maar goed, ik ben zelf ook nog maar een beginner dus kan er behoorlijk naast zitten hoor;)
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Je kan alles vervangen aan je fiets. Ik zou er iig geen nieuwe onderdelen in steken, maar als je echt serieus alleen met deze fiets verder wilt 2e hands zoeken. Er ligt nog genoeg te verstoffen in schuurtjes. Wel leuk hoor om te klussen.

Maar als je economisch denkt koop je een 2e hands fiets met wat meer up to date spullen (29", 2x10 speed, betere vork). Ben je denk ik minder kwijt en eindig je met beter spul.

Remmen:
-mogelijk zijn je MPH's nog wel af te stellen tot normaal werkend.
-zingende schijven is niet erg, of ze zijn wat krom (rechtbuigen kan prima)

Schakelen:
-eerst eens goed afstellen.

Banden:
-zijn deze 18 jaar oud? Want dan zijn ze waarschijnlijk wel verdroogd.

Heb je foto's (van geheel en details)?
Lijkt mij zinnig als je eens langs iemand gaat die er verstand van heeft. Mocht je langs De Bilt willen gaan ben je welkom.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inspuiten van je shifter is nu niet de beste methode...

Kabels vervangen geeft stukken betere resultaten. En dan wel binnen- en vooral buitenkabel!

Dolgedraaide schroefjes zijn niet bevorderlijk voor goed afstellen. Heel licht aanlopen kan niet heel veel kwaad. Maar de vraag is of je dat schroefje achter nodig hebt voor het afstellen. Nieuwe blokjes en de schijf schoonmaken kan al verbetering geven. En anders heb je voor minder dan €75,- een net setje Shimano remmen (schijven hoef je niet te vervangen).

Met de schakelonderdelen is de vraag wat je wilt behouden inderdaad. Voor 9 speed is nog van alles te krijgen, dus dat kun je vervangen. Maar er past inderdaad ook een 11 speed cassette op je wielen. Alleen is even de vraag welke passing van het kettingblad je aan de voorkant hebt. Fotootje? Dat kan uiteindelijk ook voor een stuk minder dan je nu opgeeft!


En er is inderdaad prima te rijden op zo een fiets. In Nederland zeker. In het buitenland geeft een moderne fiets stukken meer controle en dus vertrouwen. Maar even een poosje weer de smaak te pakken krijgen op deze fiets kan prima :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor weinig geld weer een tijdje van je oude Giant genieten kan prima. Dan kun je later nog zien of je het zo leuk vind dat een nieuwere fiets de moeite waard is.

Twee sites die interessant kunnen zijn voor betaalbare onderdelen:
- http://www.cnc-bike.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Vooral interessant voor de niet supercourante spullen, dus juist fijn als je een wat oudere fiets hebt.
- http://www.rczbikeshop.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze site je wel aanmelden voor de nieuwsbrief, voor de kortingscodes. Daarmee gaat er behoorlijk wat van de prijzen op de site af. Soms komen er bijvoorbeeld Shimano remmen voorbij voor 15~25 euro, en die zijn echt al een klasse beter dan die MPH's (nu zul je zien dat er vervolgens geen remmen meer bij staan....).
RCZ is een echte "dozenschuiver", maar hun aanbiedingen zijn soms te goed om te negeren. Je moet wel tegen twee nieuwsbrieven per dag kunnen ;-)

Een beetje sleutelervaring is wel handig, maar gelukkig is er het forum en youtube staat vol met how-to filmpjes...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Henri 1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 augustus 2018, 11:06

Bedankt voor de reacties zo ver, ik ga ze zo even doornemen.
Ik las snel tussendoor dat foto's wenselijk waren, dus die zal ik eerst even plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze stelschroef is dus dol, en steekt verder uit dan bij de andere rem (zie volgende foto)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een goede 2e handse zou ik niet doen.
Deze fiets is gedateerd, maar niet slechter dan een willekeurige 2e handse. Je weet wat je hebt, zeg maar.

De remmen gewoon vervangen door Shimano Deore is wel zo verstandig.
Dat gaat je 100 euro kosten.
MPH is slecht tot gevaarlijk en deze zijn niet in orde, dus...
Voor de aandrijving zou ik eerst nieuwe kabels proberen, binnen en buiten.
Dan wellicht de vork nog eens uit elkaar trekken en van nieuwe olie en vet voorzien, liefst ook een paar nieuwe seals. (maar als deze nog niet zijn verdroogd kan je ze evt laten zitten).
Dan een tijdje fietsen.
Blijft het leuk, dan een nieuwe moderne 29 (of 27.5) kopen.
Er is veel veranderd en verbeterd sinds jouw Giant, dus je zult aangenaam verrast zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Deore remmen ga je er blij mee worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor vier tientjes nieuwe remmen:
https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=17564" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is wel een "toer"uitvoering, met langere remhendels dan de gebruikelijke eenvinger-hendels bij mtb's. Maar daar remmen ze niet minder door ;-)
Deore is top, maar dan ben je ruim twee keer zoveel kwijt en dat past dan alweer minder goed in het budgetverhaal.

Het is wel zo dat schijfremmen inmiddels allemaal de Postmount standaard gebruiken, in tegenstelling tot de International Standard (ik zeg expres even geen IS ;-)) van jouw MPH's. Daar zijn adapters voor, voor verschillende schijfdiameters (160, 180 en 203mm schijven).
Dit "probleempje" ga je bij elke rem tegenkomen, tenzij je tweedehands voor een setje met IS bevestiging zoekt. Ook moet je de leidingen inkorten, die zijn vrijwel altijd te lang.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Henri 1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 augustus 2018, 11:06

kermit schreef:Voor vier tientjes nieuwe remmen:
https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=17564" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is wel een "toer"uitvoering, met langere remhendels dan de gebruikelijke eenvinger-hendels bij mtb's. Maar daar remmen ze niet minder door ;-)
Deore is top, maar dan ben je ruim twee keer zoveel kwijt en dat past dan alweer minder goed in het budgetverhaal.

Het is wel zo dat schijfremmen inmiddels allemaal de Postmount standaard gebruiken, in tegenstelling tot de International Standard (ik zeg expres even geen IS ;-)) van jouw MPH's. Daar zijn adapters voor, voor verschillende schijfdiameters (160, 180 en 203mm schijven).
Dit "probleempje" ga je bij elke rem tegenkomen, tenzij je tweedehands voor een setje met IS bevestiging zoekt. Ook moet je de leidingen inkorten, die zijn vrijwel altijd te lang.
Beetje knutselen vind ik niet erg.
Heb mijn schijven zojuist opgemeten en die zijn 160mm.
Ik zal eens rond gaan neuzen, maar als 50 Euro goede remmen zijn, en 100 Euro zeer goede die merkbaar beter zijn, dan toch liever die betere dan achteraf spijt krijgen.
Linkjes en tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor de info er terminologie.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Bike is in nieuwstaat.... :-q bike helemaal nalopen en go!!!!!!!..... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Zo is dat. Prima fiets ingoede staat zogezien.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Thanx voor goede foto's. Helpt een hoop. 't Is een prima fiets!

Hoe weinig is deze fiets gebruikt?

Aandrijving ook nog niet ingesleten zo te zien. Waarschijnlijk zijn je kabels ook nog gewoon goed...
Je kan dat checken door de binnenkabel los van de derailleur te halen en gewoon met de hand bewegen. Als dat soepel gaat is 't gewoon goed. Indien niet soepel kan je je kabels vervangen. Soms is alleen binnenkabel voldoende, soms ook buitenkabels nodig. Ligt aan waar 't probleem zit. Maar kabelsetje kost je de kop niet.

MPH remmen zijn berucht. Voor in NL overigens nog wel te doen. Maar uit je openingspost begrijp ik dat ze nu wel gewoon remmen? Je kan ze prima in 't vlakkere NL gebruiken. Al kan je je achterrem dus niet meer bijstellen.
Vervangen voor andere set is begrijpelijk. Neem dan wel een modernere set met postmount bevestiging + IS-PM adapter. Véél makkelijker afstellen.
De hierboven genoemde set voor €40 is dan al leuke upgrade. Er is altijd beter/duurder. Maar zo veel win je er denk ik nu niet mee. Je kan ook 2e hands set nemen.

Check je banden ook echt even. Leeg laten lopen en even inknijpen. Zou mij niet verbazen als die stiekem best vergaan zijn. Goed setje 26" banden kan je prima voor weinig via 't forum vinden.

O, en neem betere pedalen. Ga je ook plezier van hebben.

En verder gewoon gaan fietsen!
Henri 1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 augustus 2018, 11:06

Oke, nog wat extra informatie.

Deze fiets is niet heel veel gebruikt, en heeft niet veel kilometers gemaakt (denk dus aan enkele 100-en dus niet 1000-en kilometers).
De fiets ziet er ook goed uit omdat er niet veel in de regen mee is gereden en stiekem best veel asfalt en harde zandpad kilometers.
Er is nooit mee gevallen, alles aan de fiets is nog origineel m.u.v. het zadel (overgezet van mijn vorige fiets) en de handvatten (waren verweerd).

Het zijn de originele buitenbanden, ik kon niet goed zien of ze poreus of uitgedroogd waren maar heb er al wel nieuwe binnenbandjes op gezet. Profiel achter zit er nog redelijk op.
Wellicht toch maar even rond gaan kijken naar leuke buitenbanden.

De pedalen worden vervangen, maar ik wel eerst wat meer fietsbeheersing krijgen. Pas als ik mijn fiets weer wat beter onder controle heb, wil ik mijn voeten vast hebben aan mijn pedalen.

Bij het schakelen naar een groter tandwiel (het naar voren duwen met de duim van de onderste shifter) moet ik vrij veel druk zetten en ook vrij ver doorduwen. Bij het schakelen naar een kleiner tandwiel (wijsvinger op de bovenste shifter) "klikt" de derailleur behoorlijk hard, alsof er behoorlijk wat druk op staat. Daarom vind ik het ook raar dat het kleinste tandwiel niet gepakt wordt. Wellicht dat een nieuwe binnenkabel al een oplossing zou zijn.
De derailleurs en tandwieltjes zien er nog prima uit, dus daar zou het probleem wellicht niet zitten.
Op mijn bovenbuis van mijn frame is mijn kabel opengewerkt, je kijkt daar dus op de stalen binnenkabel. Ik heb daaraan getrokken om te controleren of hij soepel door de buitenkabel liep. Hetzelfde heb ik ter plaatse van de derailleurs gedaan. Echt soepel loopt de kabel niet.
Binnenkabel vinden zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Maar waar vind ik in hemelsnaam een goede buitenkabel?

Alvast bedankt aan iedereen die tijd en moeite in dit topic steekt.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Mochten er nog meer foto's wenselijk zijn voor een degelijk advies te geven, dan wil ik die best maken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik woon net onder Nijmegen dus een dik half uur van jou.
Als je wilt kan je langs komen zodat ik de versnellingen afstel.
Ik heb tientallen fietsen nieuw leven in geblazen die gemiddeld 10 jaar ouder waren dan die van jou, dus moet lukken. Nieuwe remmen monteren kan ik je ook leren.
Jouw fiets is nog zo nieuw, echt zonde om niks meer mee te doen.
Plaats reactie