Opknap advies

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

En koop een setje goedkope, maar prima flat pedalen. Ben je ook weer hip. En je voelt je veiliger dan op je huidige.

En setje kabels ligt gewoon bij de fietsenmaker. Of als je goedkoop wilt & tijd hebt via ebay.

of gewoon via:
futurumshop
bike-discount
bike-components
bike24

of de eerder genoemde sites
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ziet er inderdaad nog als nieuw uit bijna! Ik sluit me aan bij voorgaande mensen, remmen vervangen en versnellingen afstellen, nieuwe bandjes erop en goedkope flat's (DMR V6 bijvoorbeeld) en veel plezier :) .
Beetje rond kijken mocht je die upgrades nog uit willen voeren, en je kan die makkelijk onder genoemde bedragen doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je kabels vervangt gaat het juist vooral om de buitenkabel. Die raakt verontreinigd en dat veroorzaakt het stroever gaan. Als je die toch doet is een nieuw binnenkabeltje erbij net zo makkelijk en die kosten ook amper iets.

Enne, maak gebruik van het aanbod van Jamis ;-)
Hij heeft ervaring genoeg om je goed te kunnen helpen en als je meekijkt kun je het een volgende keer zelf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Henri 1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 augustus 2018, 11:06

Voor 12 Euro heb ik nieuwe binnen- en buitenkabels?

https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... lack-36493" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had verwacht enkele tientallen Euro's alleen daaraan al kwijt te zijn.
Heb al een instructiefilmpje gekeken

https://www.youtube.com/watch?v=16uu3O_3NLE" onclick="window.open(this.href);return false;

Het aanbod van Jamis Diablo is erg aardig en tof om te lezen.
Ik probeer het eerst zelf (sorry zo ben ik) mocht iets me niet lukken, dan zal ik zeker niet nalaten van jouw aanbieding gebruik te maken.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mijn idee, maak een gezocht topic voor:
- Fatsoenlijke schijfremmen, Avid DB bijv. of Shimano Deore/SLX/XT uit laatste 2 series.
- Goeie 26" XC bandjes die nog in goede staat zijn. RoRo o.i.d.

Koop op bike24/bike-discount/mantel/futurum
- Nieuwe binnen + buitenkabel achterderrie

Evt. kun je ook hier 2e hands op zoek naar een 1x11 setje. Alleen achterderrie met clutch, shifter en cassette heb je dan nodig. Op een webshop kun je een ketting halen. Je kunt je huidige crank gewoon met 1x11 gebruiken, de ketting past daar gewoon op, ne pas un problème. Je moet alleen even kijken of het middenblad handig is met 1x11 en dan het buitenblad en binnenblad wegslopen. Het is vaak een 30T o.i.d.

Ik vind het een beetje overkill voor een oude fiets, ook al is hij weinig gebruikt, maar het zou hem alsnog veel beter maken.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef:- Fatsoenlijke schijfremmen, Avid DB bijv. ...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Sorry, maar ik denk dat dat by far de slechtste remmen ooit geweest zijn... . Voordeel is dan wel dat TS zijn sleutelskills goed kan oefenen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef:
Makkelijk schreef:- Fatsoenlijke schijfremmen, Avid DB bijv. ...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Sorry, maar ik denk dat dat by far de slechtste remmen ooit geweest zijn... . Voordeel is dan wel dat TS zijn sleutelskills goed kan oefenen :-q
Pffff.....gelukkig zeg...ben ik niet de enige vandaag :lol: :lol: :lol: :lol: ik lag niet zo hard :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Makkelijk schreef:Mijn idee, maak een gezocht topic voor:
- Fatsoenlijke schijfremmen, Avid DB bijv. of Shimano Deore/SLX/XT uit laatste 2 series.
- Goeie 26" XC bandjes die nog in goede staat zijn. RoRo o.i.d.

Koop op bike24/bike-discount/mantel/futurum
- Nieuwe binnen + buitenkabel achterderrie

Evt. kun je ook hier 2e hands op zoek naar een 1x11 setje. Alleen achterderrie met clutch, shifter en cassette heb je dan nodig. Op een webshop kun je een ketting halen. Je kunt je huidige crank gewoon met 1x11 gebruiken, de ketting past daar gewoon op, ne pas un problème. Je moet alleen even kijken of het middenblad handig is met 1x11 en dan het buitenblad en binnenblad wegslopen. Het is vaak een 30T o.i.d.

Ik vind het een beetje overkill voor een oude fiets, ook al is hij weinig gebruikt, maar het zou hem alsnog veel beter maken.
Idd alles wat TS nu zou kopen van gerenommeerde merken voor zijn bike....is al veel betere kwaliteit :-D dan dat van decennia terug :-q techniek staat niet stil.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Henri 1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 augustus 2018, 11:06

Makkelijk schreef:Mijn idee, maak een gezocht topic voor:
- Fatsoenlijke schijfremmen, Avid DB bijv. of Shimano Deore/SLX/XT uit laatste 2 series.
- Goeie 26" XC bandjes die nog in goede staat zijn. RoRo o.i.d.

Koop op bike24/bike-discount/mantel/futurum
- Nieuwe binnen + buitenkabel achterderrie

Evt. kun je ook hier 2e hands op zoek naar een 1x11 setje. Alleen achterderrie met clutch, shifter en cassette heb je dan nodig. Op een webshop kun je een ketting halen. Je kunt je huidige crank gewoon met 1x11 gebruiken, de ketting past daar gewoon op, ne pas un problème. Je moet alleen even kijken of het middenblad handig is met 1x11 en dan het buitenblad en binnenblad wegslopen. Het is vaak een 30T o.i.d.

Ik vind het een beetje overkill voor een oude fiets, ook al is hij weinig gebruikt, maar het zou hem alsnog veel beter maken.
Kan ik mijn huidige crank en (bijv. middelste) tandwiel blijven gebruiken i.c.m. een 11 cassette achter?
Ik had al wel ergens gelezen dat er ook bladen zijn met een aangepast tandprofiel (X-sync bijv.), maar dat is dus niet noodzakelijk?
Mijn velgen zijn "slechts" 26 inch, dus wellicht een tandwiel voor met meer dan 32 tanden (36 ofzo).
Zou al het volgende op mijn fiets passen?

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... gle-speed/" onclick="window.open(this.href);return false;

Of is dat weer afhankelijk van wat er nu gemonteerd zit (Race face Prodigy Forged).
Passen de nieuwere cranks op mijn fiets en kan ik elk nieuw tandwiel monteren op een bestaande crank of nieuwe crank?
Dit wil ik niet vandaag of morgen doen, ik wil eerst helder hebben welke verzetten ik het liefst en het meest trap.
Heb al een tooltje gevonden waarmee ik verzetten kan uitrekenen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Henri 1977 schreef:
Makkelijk schreef:Mijn idee, maak een gezocht topic voor:
- Fatsoenlijke schijfremmen, Avid DB bijv. of Shimano Deore/SLX/XT uit laatste 2 series.
- Goeie 26" XC bandjes die nog in goede staat zijn. RoRo o.i.d.

Koop op bike24/bike-discount/mantel/futurum
- Nieuwe binnen + buitenkabel achterderrie

Evt. kun je ook hier 2e hands op zoek naar een 1x11 setje. Alleen achterderrie met clutch, shifter en cassette heb je dan nodig. Op een webshop kun je een ketting halen. Je kunt je huidige crank gewoon met 1x11 gebruiken, de ketting past daar gewoon op, ne pas un problème. Je moet alleen even kijken of het middenblad handig is met 1x11 en dan het buitenblad en binnenblad wegslopen. Het is vaak een 30T o.i.d.

Ik vind het een beetje overkill voor een oude fiets, ook al is hij weinig gebruikt, maar het zou hem alsnog veel beter maken.
Kan ik mijn huidige crank en (bijv. middelste) tandwiel blijven gebruiken i.c.m. een 11 cassette achter?
Ik had al wel ergens gelezen dat er ook bladen zijn met een aangepast tandprofiel (X-sync bijv.), maar dat is dus niet noodzakelijk?
Mijn velgen zijn "slechts" 26 inch, dus wellicht een tandwiel voor met meer dan 32 tanden (36 ofzo).
Zou al het volgende op mijn fiets passen?

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... gle-speed/" onclick="window.open(this.href);return false;

Of is dat weer afhankelijk van wat er nu gemonteerd zit (Race face Prodigy Forged).
Passen de nieuwere cranks op mijn fiets en kan ik elk nieuw tandwiel monteren op een bestaande crank of nieuwe crank?
Dit wil ik niet vandaag of morgen doen, ik wil eerst helder hebben welke verzetten ik het liefst en het meest trap.
Heb al een tooltje gevonden waarmee ik verzetten kan uitrekenen.
Alles aan jou bike is nieuw....de bike nalopen en gewoon gaan rijden....later ga je van zelf zien waar je te kort komt of juist over hebt :-q dan kun je veel gemakkelijker een inschatting maken :-D naar waar je eventueel wil overstappen 2x10 2x11 1x11 1x12 en tegen die tijd, mss wel 13.... :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Koop er één ketting bij, dan de boel goed schoon houden en kunt duizenden km vooruit....karre met die geit... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef:
Makkelijk schreef:- Fatsoenlijke schijfremmen, Avid DB bijv. ...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Sorry, maar ik denk dat dat by far de slechtste remmen ooit geweest zijn... . Voordeel is dan wel dat TS zijn sleutelskills goed kan oefenen :-q
Bij mij doen ze het prima hoor :-q
Ik heb er wel wat gezeik over gehoord maar ik heb er zelf sinds kopen (hier) en monteren niks aan gedaan en ze komen regelmatig voor een spotprijsje langs :) Ja ik ben een stuk blijer met de M8000 op m'n andere fiets, maar dat is ook een andere klasse. En ik ken t spul op de fiets van TS niet, maar als dat zo levensgevaarlijk is dan denk ik niet dat ik een verschrikkelijk slecht advies geef.

En @TS: Zoals ik al zei ik zou niks aan je groepsset veranderen. Ik geef je alleen de tip dat mocht je het toch overwegen, de crank op zich prima is zoals hij is. Een narrow-wide tandwiel is wel beter, dus dat is op zich aan te raden zoals je zelf al zegt.
Waar woke is, is vuur
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

een narrow-wide is beter als je inderdaad naar 1X gaat. Maar als 'ie de huidige groepset laat zitten toch niet nodig?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik beantwoord alleen zijn vraag. Hij moet absoluut z'n groepssetje laten zitten IMO.

Narrow wide met voorderrie kán eigenlijk niet eens.
Waar woke is, is vuur
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Makkelijk schreef:Ik beantwoord alleen zijn vraag. Hij moet absoluut z'n groepssetje laten zitten IMO.

Narrow wide met voorderrie kán eigenlijk niet eens.
Tenzij je nooit schakelt...
Plaats reactie