Slijtage dt swiss body

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Beste allemaal,

Een tijdje geleden heb ik mede door jullie advies de DT SWISS M1900 Spline 25 wielset aangeschaft. De wielen bevallen mij goed en rijden erg lekker! Echter haalde ik vanmorgen mijn cassette van de hub af, dit ging al met aardig wat moeite en kwam in tot de conclusie dat de cassette al lichtjes is ingesleten in de freehub. Inmiddels heb ik 700-800 km met de wielset afgelegd. De hoeveelheid slijtage baart mij wel zorgen.
Ik denk dat het komt door de combinatie van een aluminium body (dt swiss naaf 370 en de stalen shimano slx cassette.

Ik ben vergeten om een foto te maken van de slijtage, maar ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen hoe dit eruit ziet

Ik vraag mij nu af wat ik hiermee moet doen, naar dt swiss gaan?, zo snel mogelijk een stalen body aanschaffen of gewoon rustig doorrijden?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Sander
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Klopt, is gewoon een heel erg groot nadeel van Shimano-cassettes. Als je zeker weet dat je cassette goed vast zit valt het gewoon onder normale slijtage. Novatec heeft bijvoorbeeld een stukje staal in de naaf verwerkt maar ook dat zorgt er niet voor dat de cassette niet meer in de body 'vreet'.

Je zou kunnen kijken naar een stalen body maar ik heb geen idee of deze te leveren zijn voor een DT370-naaf. Het is wel zo dat de stukken niet ingevreten zijn maar samengedrukt. En daardoor zijn die inhammetjes een stuk taaier dan de rest van de body. (Vergelijk het met het smeden van metaal) Ergo; in het begin gebeurt het vrij snel, daarna blijft het een beetje op hetzelfde niveau.

Oplossing is om de vijl erbij te pakken en de opstaande randjes glad te vijlen zodat je cassette er nog netjes op en af kan.

Echte oplossing is overstappen naar een XD-driver met bijpassende cassette en bijhorende kosten.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Naar mijn ervaring vreet elke cassette zich in een alu body. Zelfs na 200 km. Het is wat prutsen om een cassette dan te (de)monteren maar technisch levert het geen enkel probleem op. Niet teveel zorgen over maken dus.
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Gebeurd helaas bijna altijd, tenzij je met iets van staal rijdt. Je kunt er waarschijnlijk wel 10+ jaar mee doorrijden zonder negatieve gevolgen.

Toch erger ik mij er aan. Dit zo'n typisch geval van gewichtsbesparing van een paar gram die ten koste gaan van functionaliteit/duurzaamheid.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Inderdaad, op mijn wegfiets heb ik 15.000 km met de 'oude' Campagnolo Zonda's gereden. Deze had een stalen body en daar was na 15k dus nog geen spoor op te zien. Een maat van mij heeft de nieuwe Zonda's 17C en op een 1000 km heeft die al zeer duidelijke sporen op de alu body.
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Dus in kwestie kan ik gewoon doorrijden en afentoe bij vijlen om te zorgen dat de cassette nog een beetje makkelijk los komt?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16848
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is een samengaan van enkele factoren die dergelijke snelle slijtage oplevert:
- Alu freewheelbody
- Met ondiepe splines
- En een cassette met “losse” kransjes.

Bijvoorbeeld Mavic en Shimano naven gebruiken (meestal) stalen body’s, dan heb je geen probleem. Campagnolo gebruikt weliswaar alu body’s, maar met veel diepere splines dan de Shimano vrijlopen. Ook daar geen problemen met invreten.

Aan te raden is een cassette te gebruiken met zoveel mogelijk kransjes op een spider, dan vreten die iig niet meer in.
Overstappen op een XD body kan ook, maar ik weiger om 200 euro voor een cassette uit te gaan geven. Dus ik gebruik XT of Sunrace cassettes, tot nu toe nooit grote problemen gehad. Als de cassette eraf gaat vijl ik de braampjes wel glad, en ik gebruik altijd wat vet voordat ik de cassette erop schuif.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

kermit schreef: di 2 oktober 2018, 14:57 Overstappen op een XD body kan ook, maar ik weiger om 200 euro voor een cassette uit te gaan geven. Dus ik gebruik XT of Sunrace cassettes,
Beetje off-topic maar een GX cassette koop je online vanaf 80€
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Zijn er ook cassettes 11 speed (xt-slx) die volledig op 1 spider zitten dan? Dat zou dan een eventuele oplossing kunnen zijn..
En die daarnaast ook geschikt zijn voor mijn huidige dt swiss body?
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Garbaruk maakt zulke cassettes.

https://r2-bike.com/GARBARUK-Cassette-1 ... ng-colored

Heel mooi spul, maar het kost je wel meteen weer 200 euro.

De beste oplossing is eigenlijk gewoon de XD body denk ik.

Toevoeging:
Correct me if im wrong, maar volgens mij....
XTR m9000 heeft 4 spiders en 3 losse kransen
XT m8000 heeft 3 spiders en meer losse kransen
SLX m7000 heeft 2 spiders en nog meer losse kransen
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

De Shimano spline is ooit ontworpen voor een stalen, of titaniumbody. Materialen met zeer fraaie mechanische eigenschappen. Als je dan, om het gewicht te drukken, aluminium gaat toepassen krijg je de verschijnselen van de TS. Slecht ontwerp van DTswiss dus.

Ik zou de TS willen adviseren om de cassette met het juiste moment vast te zetten, zie sluitring.
Als ie handig is zou hij de body kunnen bewerken en er ergens een metalen stripje in te leggen ala

Afbeelding
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Bedankt voor de info, ik zal morgen nog even de sluitring even aanhalen, ik ben niet handig genoeg om zn metalen stripje erin te leggen. Ik zal gewoon om de zoveel tijd de randjes een beetje bijvijlen en dan hopen dat het niet te gek wordt. Ik vind dit daarnaast wel erg slecht van z'n bedrijf als dt swiss, had wel iets meer verwacht...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ach, je ziet dit bij alle merken die een alu body aanbieden. Dus ook Hope etc.

XD body lijkt wat dat betreft de betere keuze.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een XT cassette blijft het binnen de perken, ook bij 11-46, omdat alleen de kleine kransjes los zijn.
(Sunrace eveneens, ook bij de 11-50).
Ik rij alweer een aantal jaren met XT op een alu DT body en een alu Hope body.
De kleine kransjes (dus de kransjes zonder spider) duwen een klein braampje in de body, niets om je druk over te maken.
SLX heeft al 1 kransje meer / 1 groter kransjelos op de body.
Groter kransje (zonder spider) = groter moment op de splines vd body, dus meer invreten.
Ook kan een niet goed aangedraaide lockring het probleem nog vergroten, de kransjes kunnen dan enigszins bewegen, waardoor de body verder inslijt.
De lockring moet vast met 40Nm. Dat is best stevig.

XD body kopen met bijpassende cassette vind ik veel te ver gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik had enkele jaren geleden vanwege hetzelfde probleem contact met DT Swiss. Ze vroegen om een foto. Kreeg daarna het advies om een vijl te gebruiken en tot op heden (5 jaat later) werkt dat nog steeds. Waren toen wel bereid om de body te vervangen zonder kosten.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie