Axiale speling dropper post

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

Even een oud topic omhoog halen omdat een nieuw topic ook niet perse nodig is.. :wink:

Ik rijd sinds april van dit jaar met mijn Cube Reaction TM Pro van 2019 en deze is voorzien van een dropper, ik moet eerlijk zeggen dat ik hem weinig gebruik maar het is leuk dat het erop zit.

Vorige week heb ik de fiets weggebracht voor een eerste servicebeurt en daarbij aangegeven dat het zadel speling heeft, dat kwam door de dropper vertelde de LBS me.
Tijdens het fietsen vind ik het in ieder geval behoorlijk irritant want er zit niet alleen speling op / in maar hij maakt ook nog eens lawaai als ik erop zit.
Is dit nu zo'n geval; leer er maar mee leven? Of kan ik er wat anders mee?
Blijf het raar vinden dat dit bij een fiets van deze prijsklasse gebeurt, als je een fiets bij Halfords koop snap ik dat nog

https://youtu.be/en_BKkqoqLA
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Grote kans dat de dropper wel van 'Halfords' is :)

Geen idee wat je fiets koste, maar een dropper die lange tijd spelingsvrij blijft kost al snel 300 a 350 euro.
Thomson, Fox, dat soort dingen.
Meestal wordt er af fabriek een TranzX/BrandX gemonteerd (meestal onder eigen naam). Die koop je zelf voor 99 euro. Ga maar na.
Of de fietsenmaker zich er zo makkelijk af kan/mag maken is een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 4 augustus 2020, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Speling is vrij normaal, maar is er in je filmpje nou ook nog iemand aan het timmeren of is dat het geluid dat je zadel(pen) maakt? :o

Maar als je je er aan stoort en je hem niet nodig hebt zou ik vooral een vaste pen inzetten en de dropper bewaren voor als je eens buiten NL gaat fietsen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

Dan kan ik hem er beter demonteren, ik gebruik hem nu toch ook nauwelijks tot niet...

@suravida haha er was ook iemand druk aan de klus inderdaad, gelukkig maakte mijn zadel dat geluid niet :wink:
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Bij zowel de Fox Transfer Performance als de Factory kun je de punt van het zadel ook enkele millimeters naar links en rechts bewegen. Was ook al vanaf het begin, dus zal wel horen :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, zelfs high-end droppers hebben vaak een minimale speling.

Geluid kan ook komen door de klemming van het zadel, en/of de klemming van de pen in het frame.
In dat geval even demonteren, grondig schoonmaken en met wat vet (zadel) of carbonpasta (pen) weer monteren. Meestal is het dan weg.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie