Van 3x10 naar 1x10?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Momenteel rijd ik met een klassiek SLX triple groepje. 40x30x22T en een 10-speed cassette van 11-36.
En eigenlijk rijd ik alles op het middelste blad. Dus ik zat te denken om er wellicht 1x10 speed van te maken.
Nu zag ik ook dat er 10-speed casettes bestaan van 11-42. Zowel van Shimano als Sunrace.
Hoe goed of slecht isSunrace eigenlijk?
Als ik nu zo'n cassette er op zet, op de cranc alleen het 30 voudige blad, ben ik dan klaar of zie ik een aantal technische dingen over het hoofd? Past de ketting bv nog? Werken de derailleur en shifter nog wel op 42T... Hoe kom aan kortere crancschroeven? Ik doe dit ook uit kosten overwegingen, lijkt me stukken goedkoper dan veranderen in 1X11.

Bedankt alvast,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad58 op do 4 oktober 2018, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Gebruik je het binnenblad nu helemaal niet? Of soms wel?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Helemaal niet.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

40x36=76 tanden, 30x42= 72tandjes. Als ik het goed heb zou je voor het mooie je ketting dan 2 schakels moeten inkorten.
Is je 10sp derrie een shadow plus (dus met clutch)? Anders is een narrow wide kettingblad hoogstwaarschijnlijk geen overbodige luxe ivm chaindrop.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ad58 schreef: do 4 oktober 2018, 20:37Helemaal niet.
En groot ook niet neem ik aan? Dan kan je gewoon je shifter, derailleur en binnen en buitenblad eraf halen en klaar is kees.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

TenZNL schreef: do 4 oktober 2018, 21:02 40x36=76 tanden, 30x42= 72tandjes. Als ik het goed heb zou je voor het mooie je ketting dan 2 schakels moeten inkorten.
Is je 10sp derrie een shadow plus (dus met clutch)? Anders is een narrow wide kettingblad hoogstwaarschijnlijk geen overbodige luxe ivm chaindrop.
Bij een nieuwe cessette moet je zoieso een nieuwe ketting pakken.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

japie carbon schreef: do 4 oktober 2018, 21:10
Ad58 schreef: do 4 oktober 2018, 20:37Helemaal niet.
En groot ook niet neem ik aan? Dan kan je gewoon je shifter, derailleur en binnen en buitenblad eraf halen en klaar is kees.
Heb Ik dan geen slagers nodig of zoiets? Of kortere schroefjes als ik binnen- en buitenblad er af haal? Zijn die ergens te koop?

Dit zou een optie zijn. Maar liever toch nog een wat groter blad achter. Ik wordt ook een dagje ouder hè?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dan moet je een nieuwe cassette, ketting, voorblad en singlespeed bladboutjes
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, alles nieuw, voorblad meteen NW

Denk ook na over een 1x11 of 12 upgrade setje van de Duitse postorders, icm met je eigen crank en een 34t NW voorblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ad58 schreef: do 4 oktober 2018, 21:16 Heb Ik dan geen slagers nodig of zoiets? Of kortere schroefjes als ik binnen- en buitenblad er af haal? Zijn die ergens te koop?

Dit zou een optie zijn. Maar liever toch nog een wat groter blad achter. Ik wordt ook een dagje ouder hè?
Die boutjes zijn gewoon te koop.
Maar als je je zorgen maakt over je lichtste verzet en prijs, waarom dan geen 2x10 (of 3x10 houden, kost je helemaal nix :wink: )?
japie carbon schreef: do 4 oktober 2018, 21:11
TenZNL schreef: do 4 oktober 2018, 21:02 40x36=76 tanden, 30x42= 72tandjes. Als ik het goed heb zou je voor het mooie je ketting dan 2 schakels moeten inkorten.
Is je 10sp derrie een shadow plus (dus met clutch)? Anders is een narrow wide kettingblad hoogstwaarschijnlijk geen overbodige luxe ivm chaindrop.
Bij een nieuwe cessette moet je zoieso een nieuwe ketting pakken.
Uiteraard, ik bedoelde ook tov de oude ketting :oops:
Laatst gewijzigd door TenZNL op do 4 oktober 2018, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Heb het zelfde meegemaakt. eerst van triple naar 1 x 10. Op Ali een 32t narrow wide besteld. Nog een 10 euro en achter mijn 11-36 gehouden. Kon hiermee, behalve Zuid-Limburg, ook op UHR fietsen. Als ketting nog goed is, even meten met een kettingslijtmetertje, die gewoon nog gebruiken. Wil je achter groter dan past waarschijnlijk de ketting ook nog. Immers je kan in principe van voor 40 op de 36 achter fietsen.
Echter een grotere cassette dan de 11-36 gaat op de achterder. niet of moeilijk werken. Dan heb je een goatlink nodig.
De boutjes van de 22 met de hulsjes van de 30 kan je gebruiken om een NWblad op je cranck te zetten.

Ik ben uiteindelijk overgegaan op 1x11 xt 8000. Met nog steeds een NW blad van Ali.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Polly1950 schreef: do 4 oktober 2018, 22:52 Heb het zelfde meegemaakt. eerst van triple naar 1 x 10. Op Ali een 32t narrow wide besteld. Nog een 10 euro en achter mijn 11-36 gehouden. Kon hiermee, behalve Zuid-Limburg, ook op UHR fietsen. Als ketting nog goed is, even meten met een kettingslijtmetertje, die gewoon nog gebruiken. Wil je achter groter dan past waarschijnlijk de ketting ook nog. Immers je kan in principe van voor 40 op de 36 achter fietsen.
Echter een grotere cassette dan de 11-36 gaat op de achterder. niet of moeilijk werken. Dan heb je een goatlink nodig.
De boutjes van de 22 met de hulsjes van de 30 kan je gebruiken om een NWblad op je cranck te zetten.

Ik ben uiteindelijk overgegaan op 1x11 xt 8000. Met nog steeds een NW blad van Ali.
Ik denk dat Polly het 't beste samenvat.
Als de ketting nog OK is, dan een NW blad voor (en de linker shifter en voor derailleur er af) en je bent voorlopig klaar.
Is de ketting (en daarmee waarschijnlijk ook de cassette) niet meer binnen de marge, denk dan aan een x 11 upgrade setje en een NW voorblad.

Bekijk de Ritzelrechner eens, vul je huidige setup in. Dan weet je welk voorblad je moet kiezen om je meest gebruikte verzetten aan boord te hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dan zou ik zo een kettingblad nodig hebben? https://m.nl.aliexpress.com/item/327414 ... 2741412348

Past dat op mijn SLX crank?

En ik moet waarschijnlijk mijn ketting breken om de derailleur te verwijderen?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je schreef dat je een 30t middenblad hebt.
Dan heb je GEEN 104BCD en dan past dat blad dus niet.

Waarschijnlijk heb je 96BCD.
https://m.nl.aliexpress.com/wholesale/9 ... ords=96bcd
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het is best een doolhof! Bedankt! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie