Impact op carbon?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: do 21 februari 2019, 12:46
Wildfire schreef:"indemniteitsbeginsel" Je gaat geen nieuwe fiets of drager krijgen als de fiets of drager al een paar jaar oud is. Als je deze op marktplaats of hier zou verkopen (toen deze nog in goede staat was), zou je ook nooit de nieuwprijs krijgen toch?

Zorg dat je dmv advertenties kan aantonen wat een vergelijkbare (zelfde gebruikte staat) fiets of drager zou kosten op de tweedehands markt. Geef meerdere voorbeelden als onderbouwing en expert kan niet anders dan met je meegaan als hij het niet kan ontkrachten.
Het punt is dat ik twee fietsen achterop had staan die volledig zelf opgebouwd waren. Dus niet even gemakkelijk in vergelijkbare staat te vinden. Een van de frames was ook nog eens van een merk dat hier (in NL) niet verkocht wordt. En "vergelijkbaar" is een ruim begrip, wat door een niet-fietsenliefhebber heel anders geïnterpreteerd zal worden dan door een fervent hobbyist. Voor zo'n "expert" is een Cube vergelijkbaar met een Santa Cruz die allebei met een Fox en XT afgemonteerd zijn...

Vervolgens moet ik dus iets terugkopen, en ik wil niet iets vergelijkbaars, ik wil gewoon mijn fiets terug, in dezelfde topstaat als waarin hij die ochtend op de drager werd gezet. En die volledig buiten mijn schuld in elkaar gereden is!
De nieuwwaarde van de fietsen lag ongeveer op 2.500 resp. 2.000 euro, en een fietsendrager van 275 euro. Dan gooit de verzekering er een afschrijving overheen die uitgaat van het in drie (!) jaar afschrijven van een mtb tot een restwaarde van nul. Mijn fietsen waren in topstaat, met oa een gloednieuwe DT vork en een wielset van enkele ritten oud erin. Maar de frames waren iets ouder, ergens tussen een en twee jaar denk ik.

Uiteindelijk gekregen: 500 euro per fiets en 95 voor de drager. Dus voor krap 1.100 euro mag ik dan proberen twee fietsen in topstaat en een drager terug te kopen... is dat rechtvaardig?

Dit alles heeft niks te maken met je spullen al dan niet verzekeren: het gaat hier om een verkeersongeval met schuldige tegenpartij. Dus de autoverzekering van die tegenpartij betaalt de schade. En bepaalt de hoogte van dat bedrag. Dat gebeurt aan de hand van afspraken tussen verzekeraars onderling, en die hebben allemaal baat bij een snelle afschrijving. Ze moeten immers allemaal wel een keer dergelijke schades uitkeren.
Dus dat is makkelijk afspraken maken, en zo ben je als slachtoffer dubbel de dupe bij een ongeval. Bijna hadden we ook nog op zoek gekund naar een andere auto, want de schade daaraan was (bij het gebruik van nieuwe onderdelen) hoger dan de dagwaarde. Total loss heet dat dan.
Gelukkig kon het gefixt worden met gebruikte onderdelen voor minder geld, en ging de expert daarmee akkoord (die had namelijk ook "nee" kunnen zeggen, schadebedrag + verkoopwaarde "wrak" kwam altijd nog boven de dagwaarde uit).

Ik hoef hierbij echt geen winst te maken, maar wil wel graag schadeloos gesteld worden bij een gebeurtenis waaraan ik geen enkele schuld heb. En dat was verre van het geval, dit akkefietje heeft mij gewoon fiks geld gekost omdat mijn achterligger nog nooit van afstand houden gehoord had.
Ook ging het weekendje Eifel waarnaar we op weg waren niet door. Uiteindelijk ben je vooral blij dat je geen fysiek letsel opgelopen hebt, maar de volgende keer naaien ze me niet meer.
Dan claim ik wel een whiplash :evil: Eens kijken hoe ze dan reageren :D

Oja, het ging over schade aan carbon :D
Maar de ts is waarschijnlijk niet meer echt geïnteresseerd, er is iig nooit teruggekoppeld hoe het afgelopen is...
Ook even los van dit topic, maar wat een klote situatie zeg. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je je dan genaaid voelt. De schuldige betaalt zijn eigen risico, misschien wat hogere premie in de toekomst en gaat weer verder (zijn eigen schade erbuiten), en jij blijft over met een kosten post van meer dan het drievoudige van wat je krijgt. Te triest dat het zo gebeurd :-{
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: do 21 februari 2019, 13:02 Expert van de verzekeraar: Een Epic valt onder de categorie 'racefully's', en die zijn bij ons verzekerd voor de nieuwwaarde...
Jij probeert ook met werkelijk ieder argument racefullies te promoten! :winkie:



Maar tegen dit argument kan ik echt niet op :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

aurelius schreef: do 21 februari 2019, 13:02 Ook off topic, maar ik ben ooit zeer positief verrast door mijn verzekeraar:
Het verschil is dus dat verschillende soorten verzekeringen heel anders uitkeren. Een inboedelverzekering keert voor veel zaken de nieuwwaarde uit, een aansprakelijkheidsverzekering iets wat ze "dagwaarde" noemen. Dagwaarde wordt dan weer soms op de (te korte) fiscale afschrijftermijn bepaald.

Voorbeeld: Je bovenbuurman z'n bad overstroomd. Jouw mooie parketvloer in de kamer er onder is volledig stuk. Wie betaald? Als je inboedelverzekering het gaat betalen, krijg je een nieuwe gelijkwaardige parketvloer. Als je hem aansprakelijk stelt dan krijg je, als de parketvloer 8 jaar oud is, maar 20% van de nieuwprijs van een gelijkwaardige parketvloer.

Zelf meegemaakt: Een auto rijdt dwars door m'n schutting mijn achtertuin in, ik bel mijn inboedelverzekering. Deze keert mij de volledige schade uit (een nieuwe schutting en een stuk tuin) en gaat het vervolgens zelf op de tegenpartij verhalen. Zij hebben nooit dat volledige bedrag teruggekregen, maar dat is niet mijn probleem. Was ik rechtstreeks naar zijn verzekering gegaan dan had ik waarschijnlijk minder gekregen.

Voor de topicstarter: ik zou hier vrij stevig in gaan, check even of je zelf rechtsbijstand bij je autoverzekering hebt. Bij sommige verzekeraars is dat al bij een WA standaard. In dit geval zou ik helemaal niks van je fiets meer vertrouwen, anders heb je straks een andere verzekering nodig... als iemand je een dagwaarde op basis van afschrijving probeert aan te smeren, kom dan terug met een dagwaarde gebaseerd op verkoopprijzen op marktplaats en bikemarkt
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: do 21 februari 2019, 13:31
aurelius schreef: do 21 februari 2019, 13:02 Expert van de verzekeraar: Een Epic valt onder de categorie 'racefully's', en die zijn bij ons verzekerd voor de nieuwwaarde...
Jij probeert ook met werkelijk ieder argument racefullies te promoten! :winkie:

Maar tegen dit argument kan ik echt niet op :-{

Ha, ha :D ... maar deze 'gebruik' ik normaal dan ook niet, he?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als jouw schade wordt toegedaan buiten jouw schuld. Dien je het gewoon in de oude staat terug te kunnen krijgen.
Los van de dagwaarde. Dat is niet de regel. De regel is dat jij schadeloos wordt gesteld.
Net zoals ik veel hoor "achterop is altijd fout" die hel regel bestaat niet eens.

En als jij een santa cruz had dan hoor je die weer te kunnen kopen in die staat en niet een cube.
Als je Mercedes in elkaar wordt gereden krijg je ook geen Opel terug.

Echter is het vaak zeer lastig van de verzekering te winnen en zal je bewijs moeten hebben.
Maak regelmatig foto,s van je schuur waar de bende instaat (voor je inboedel)
Geef het apart aan bij je inboedel verzekering dat je voor X bedrag aan fietsen en accesoires hebt.
Dan krijg je in geval van diefstal of brand meestal gewoon je opgegeven waarde, want laat hun maar bewijzen dat het er niet stond.

Of je welke verzekering neemt moet jezelf weten, maar een goede rechtsbijstand loont vaak wel.
Het zijn vaak de habitabi verzekeraars die iemand voor 3 euro online heeft afgesloten die vervelend gaan doen en dan moet jij maar de middelen hebben om daar goed tegen in te gaan.
GreenB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 9 oktober 2018, 09:28

@Kermit: ik ben nog wel degelijk geïnteresseerd in het volledige carbongebeuren.
Ik heb contact opgenomen met Cannondale EU hoe zij stonden tov carbonreparatie. Zij lieten weten dat de volledige garantie vervalt op het frame zodra er herstelling is gebeurd, ook al scheurt het frame dan op een andere plaats.
Heb dit laten weten aan het expertisebureau aangezien zij een herstelling voorstelden. De expert heeft zijn expertiseverslag hierop aangepast en een volledig frame in vervanging gestoken.
Nu zijn we 6maand verder en doet de tegenpartij moeilijk over de expertise.
Benieuwd wanneer ik uiteindelijk aan mijn geld geraak :o :roll:


Gr
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is balen. Hopelijk pakt het uiteindelijk goed voor je uit!

Mijn verzekering is gewoon afgesloten via een agent waarover ik zeer te spreken ben, geen laagste prijs budgetgedoe.
Maar het was niet mijn verzekering waar ik mee te maken had, maar met die van de tegenpartij. En je kunt wel in je recht staan, maar zie het maar eens te krijgen. Kost vaak meer dan het oplevert en dan beginnen veel mensen er al niet aan, ik ook niet.

Als ik zelf advocatenuren moet gaan ophoesten is het snel gedaan met de spaarpot...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

kermit schreef: do 21 februari 2019, 12:46 De nieuwwaarde van de fietsen lag ongeveer op 2.500 resp. 2.000 euro, en een fietsendrager van 275 euro. Dan gooit de verzekering er een afschrijving overheen die uitgaat van het in drie (!) jaar afschrijven van een mtb tot een restwaarde van nul. Mijn fietsen waren in topstaat, met oa een gloednieuwe DT vork en een wielset van enkele ritten oud erin. Maar de frames waren iets ouder, ergens tussen een en twee jaar denk ik.

Uiteindelijk gekregen: 500 euro per fiets en 95 voor de drager. Dus voor krap 1.100 euro mag ik dan proberen twee fietsen in topstaat en een drager terug te kopen... is dat rechtvaardig?
Ga ik ook nog 1x gedeeltelijk off-topic.

Nogmaals de term "indemniteitsbeginsel", als hier daadwerkelijk nieuwe wielen en een vork in zat en dit met nota's aan te tonen was, hoop dat je hier niet akkoord mee bent gegaan en een contra hebt aangevraagd. De liefhebber schat zijn waarde van zijn spullen altijd erg hoog in maar je zal altijd schadeloos gesteld moeten worden en dat betekend dat je geen cube voor een santa cruz hoort te krijgen.

Het zelfde geld met de mogelijke inwendige scheur in het carbon, als jij bewijs hebt dat deze inwendig kapot is of een kundige kan laten aantonen dat bij dusdanige belasting het frame kapot is, moet deze vervangen en dien mogelijk hersteld moet worden. (als dit alles niet veel meer kost dan een gelijkwaardig tweedehands product)

Afschrijving word eigenlijk niet toegepast, de waarde word namelijk bepaald naar wat de markt doet. Een chinees frame is bijvoorbeeld bij schade, direct waardeloos omdat niemand hier tweedehands waarde aan hecht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat van die Cube versus SC was maar als voorbeeld van hoe verschillend een liefhebber en een zakelijk kijkende persoon naar fietsen kunnen kijken, is niet echt gebeurd.
Functioneel zitten zulke bikes op vergelijkbaar niveau, maar voor een liefhebber is een SC doorgaans meer waard dan een Cube.

Het is inmiddels 4,5 jaar geleden, ik heb geen contra expertise aangevraagd. Zou ook niet weten bij wie eerlijk gezegd. En op wiens kosten?

Ik heb destijds van beide fietsen (op verzoek) een Excel gemaakt met alle onderdelen met leeftijden en realistische nieuwprijzen erin. Als ik de bon niet meer had stonden er links naar webshops met dat artikel bij. Dus niet eens de hogere prijzen die bij een lbs gebruikelijk zijn. Zo kwam ik aan die 2 resp. 2,5 duizend als nieuwprijs.

De "wrakken" van de fietsen heb ik wel teruggekregen, sommige onderdelen waren nog goed en heb ik opnieuw gebruikt. Maar beide frames, vorken en wielsets waren beschadigd. Frames beiden onherstelbaar, vorken met krassen op stanchions en velgen krom.

Misschien had ik er meer uit kunnen slepen als ik de weg beter had gekend. Dat is blijkbaar ook nodig, want "gewoon" schadeloos stellen is helaas niet vanzelfsprekend...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
GreenB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 9 oktober 2018, 09:28

Eind goed, al goed!

Na 6maanden zijn uiteindelijk alle geclaimde kosten vergoed!
Heb een nieuw frame gekregen, expert is overtuigd door de mailing met Cannondale ivm het verliezen van de levenslange garantie na carbonherstelling!
Het heeft z'n tijd geduurd, maar ben wel blij met de uitkomst!

Iedereen bedankt voor de feedback!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Goed nieuws! :-q
Plaats reactie