Ideaal ketting onderhoud?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

@TSTM, hoe ben je op de 75W90 uitgekomen? Achtergrond van de vraag is dat ik hier nog liters flink gedopete 5W30 en aanverwanten heb rondslingeren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: zo 3 januari 2021, 00:49 'Waxed-based lubricants are usually a mix of highly-refined paraffin wax particles, mixed with additives such as PTFE and a carrier fluid.'

Dus

Kaarsvet

Teflon

Water


wat smeert er van die 3?
Mag ik 3x raden ? :winkie:

BBLF schreef: zo 3 januari 2021, 00:59 @TSTM, hoe ben je op de 75W90 uitgekomen? Achtergrond van de vraag is dat ik hier nog liters flink gedopete 5W30 en aanverwanten heb rondslingeren.
Lang verhaal kort.
Ik reed wedstrijden met een 4WD.
Dus een versnellingsbak, een tussenbak én 2 differentieels waar regelmatig nieuwe olie in moest.
75Wnogwat.
Die oude olie gebruikten we om vanallesennogwat te smeren. (de rest werd naar de milieustraat gebracht)
Toen ook eens mn ketting ermee gesmeerd.
De niet synthetische variant stinkt behoorlijk, vooral als het oud is, maar de ketting was er blij mee.
Nu gebruik ik de synthetische, die stinkt niet. (en de 4WD is verkocht).
Deze olie heeft speciale toevoegingen die extreem hoge oppervlaktedruk weerstaan, dankzij EP dopes.
Verder beweegt deze olie in de ketting en werkt vuil en vocht naar buiten.
(wax is vrij statisch, zeker in de winter)
Nadeel is dat de buitenkant vd ketting vies wordt, maar dat maakt weing uit.
Ook is het zo dat zand gedrenkt in olie minder schuurt dan zand zonder olie.
En zand maakt gehakt van PTFE. PTFE heeft wel een enorm lage (en negatieve) wrijvingscoefficient, maar is mechanisch niet sterk.
Als zand grip krijgt op PTFE, dan delft PTFE het onderspit, exit smerende werking.
Olie heeft daar geen last van.
En olie kan je onderweg aanbrengen, zelfs op een natte ketting, en hoeft niet in te trekken, op te drogen enz.
Maar 5W30 is te dun, en geen EP2. Wel beter bestand tegen hoge temp, maar dat is niet zo belangrijk op je ketting.


Tot mijn verbazing (nou ja, niet helemaal) kwam ik laatst dit filmpje tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=VnPYdcbcAe0
Nu is een motorfiets ketting geen fietsketting, maar toch...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Knakworstkweker schreef: zo 3 januari 2021, 00:49Kaarsvet

Teflon

Water


wat smeert er van die 3?
Alledrie.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Dank je TSTM, helder verhaal waarom 75W90 wel en 5W30 niet.

Gebruik al teflon spray sinds mijn eerste MTB, en ben ook van het niet ontvetten maar flink bijsmeren. Ging op veel plekken goed, maar werkt niet zo goed in het Brabantse zand.

Ik ga die 75W90 een proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BBLF schreef: zo 3 januari 2021, 10:04 Dank je TSTM, helder verhaal waarom 75W90 wel en 5W30 niet.

Gebruik al teflon spray sinds mijn eerste MTB, en ben ook van het niet ontvetten maar flink bijsmeren. Ging op veel plekken goed, maar werkt niet zo goed in het Brabantse zand.

Ik ga die 75W90 een proberen.
Let op, is niet geschikt voor mensen die graag een schone ketting zien :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Een paar jaar terug was ik op vakantie in de Allgau, Duitsland en de eigenaar van het appartement was een zeer ervaren mountainbiker/mechaniker. Die deed mij de tip aan de hand om de ketting eerst te smeren met een dun smeermiddel (Shimano Chain Lube bijv) en dit vervolgens "af te dichten" (zoals hij het noemde) met Squirt Lube. Ik smeer mijn HT (is ook ook de winter fiets) sinsdien ook zo en ketting draait sindsdien (en nog steeds na paar duizend km) geruisloos. Er blijft praktisch geen rotzooi aan hangen en bij een echte baggerrit doen de waterslang en/of een droge doek wonderen (dan wel behandeling evt herhalen). Beetje afhankelijk van de omstandigheden kan ik er wel 150 a 250 km in de winter meer rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Burco schreef: zo 3 januari 2021, 23:08 Een paar jaar terug was ik op vakantie in de Allgau, Duitsland en de eigenaar van het appartement was een zeer ervaren mountainbiker/mechaniker. Die deed mij de tip aan de hand om de ketting eerst te smeren met een dun smeermiddel (Shimano Chain Lube bijv) en dit vervolgens "af te dichten" (zoals hij het noemde) met Squirt Lube. Ik smeer mijn HT (is ook ook de winter fiets) sinsdien ook zo en ketting draait sindsdien (en nog steeds na paar duizend km) geruisloos. Er blijft praktisch geen rotzooi aan hangen en bij een echte baggerrit doen de waterslang en/of een droge doek wonderen (dan wel behandeling evt herhalen). Beetje afhankelijk van de omstandigheden kan ik er wel 150 a 250 km in de winter meer rijden.
Misschien een idee, best of both worlds ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 januari 2021, 00:14
Dat 1e artikel bevat minstens 10x de zin According to ZFC en Says ZFC.
Oftewel wij van WC Eend.

2e artikel zegt dat er veel verschil is tussen de verschillende smeermiddelen, verder niets
Er is m.i. geen enkele reden om te twijfelen aan de objectiviteit van Zero Friction Cycling. Wat ze doen is (bijna obsessief) testen van kettingen en de bijbehorende smeermiddelen. Het gaat wat verder dan de testen die in de diverse mountainbikemagazines te vinden zijn.
Dat daaruit aanbevelingen voortkomen is navenant. Dat bikeradar (heb ze nog nooit kunnen betrappen op nonsensverhalen) vervolgens verwijst naar deze aanbevelingen is hoogstens een teken dat ze er achter staan.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 januari 2021, 14:07
BBLF schreef: zo 3 januari 2021, 10:04 Dank je TSTM, helder verhaal waarom 75W90 wel en 5W30 niet.

Gebruik al teflon spray sinds mijn eerste MTB, en ben ook van het niet ontvetten maar flink bijsmeren. Ging op veel plekken goed, maar werkt niet zo goed in het Brabantse zand.

Ik ga die 75W90 een proberen.
Let op, is niet geschikt voor mensen die graag een schone ketting zien :wink:
Dat is elk smeer midden wat goed smeert bij mij tot nu toe niet............... schoon, altijd snel zwart, shimano PTFE en Morgan blue. Maar die smeren prima en zijn niet duur.

en het gaat zoals je al aangaf op de druk die het middel aankan.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Cube-Elite schreef: ma 4 januari 2021, 15:30
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 januari 2021, 14:07
Let op, is niet geschikt voor mensen die graag een schone ketting zien :wink:
Dat is elk smeer midden wat goed smeert bij mij tot nu toe niet............... schoon, altijd snel zwart, shimano PTFE en Morgan blue. Maar die smeren prima en zijn niet duur.

en het gaat zoals je al aangaf op de druk die het middel aankan.
Niet alleen de druk is belangrijk. Als het heel vies wordt omdat het veel stof en zand vasthoudt dan krijg je een slijp-pasta en dat is ook bepaald onwenselijk. Ben dan ook nog nooit een dikke olie voor een fietsketting tegengekomen bij de LBS.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt natuurlijk verschillende benaderingen hebben aangaande kettingonderhoud.
Sommigen streven haast obsessief naar de laatst haalbare km uit hun ketting te halen, met navenante tijd en moeiteinvestering in het onderhoud.

Kettingonderhoud is echter het aspect aan de fietshobby waar ik de grootste hekel aan heb. Dus ik heb geen zin om met borsteltjes, sopjes, reinigingskastjes en terugkerende ketting(de)montage in de weer te moeten.
Op laten drogen, afvegen en indien de ketting te droog is opnieuw druppelen en meer wens ik er bij voorkeur niet aan te doen. En doe ik ook niet :D

Misschien haal ik minder km's dan de fanatici maar dat vind ik geen probleem.
Ik koop bewust ook niet de duurste kettingen en cassettes, ben uit kostenoogpunt fel anti-XD :evil: :D en een basisketting van Sram of Shimano is gewoon prima (laatst vier Sram 11-speed kettingen gekocht voor amper 45 euro).
De drivetrain op mijn e-mtb draait op deze manier al meer als 4.000km en kan nog wel even door. Goed genoeg wat mij betreft.

Met deze insteek kunnen labtests van smeermiddeltjes mij ook niet echt boeien. Beetje hetzelfde als rolweerstand van banden meten op een trommel terwijl de band irl door los zand, over wortels en stenen rolt... :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakworstkweker

Vandaag park-tool kettingmeter binnen gekregen en wat blijkt....

1 ketting op de 0.75 andere tussen de 0.5 en 0.75 in.

De met de meeste rek is 1 keer ontvet net als de andere op 300km.

Daarna alleen gesmeerd met boeshield, de ketting die nog net in de marge valt is toevallig vorige week ontvet (1200km gehad).

Maar beide kettingen ongeveer 1000/ 1200km gereden, maar die met de meeste rek heeft meer modder gezien.

Dus modder is de vijand wat dat betreft.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Klopt. Als je droogweerfietser bent, gaan je slijtagespulletjes duidelijk langer mee.
Geldt ook voor de remblokjes die soms in één rondje Posbankblubber al naar de haaien waren.

Heb minimaal 80 soorten smeermiddeltjes getest, meest opvallende verschillen waren geur en kleur van het spul.
Met podiumplaats voor Muc Off wet lube, mooi helder blauw en heerlijk spul om lekker over de longen te inhaleren :winkie: , blijvertje dus.
Gebruik nu al een tijdje Squirt, uit wat voor rommel dat samengesteld is interesseert me niet.
Valt wel op dat het vrij lang duurt voor je ketting het eerste bijna droog biepje geeft. Ook best wel belangrijk.
Vroeger, toen er nog sneeuw en pekel bestond, smeerde ik de kettingen soms met versnellingsbakolie en kettingzaagolie (uit een jerrycan van 20l).
Anders waren de schakels al vastgeroest voor je thuis kwam.
Geweldig spul om op je ketting aan te brengen, eigenschappen zijn een beetje vergelijkbaar met kauwgom.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Jan Willem schreef: Heb minimaal 80 soorten smeermiddeltjes getest, meest opvallende verschillen waren geur en kleur van het spul.
Met podiumplaats voor Muc Off wet lube, mooi helder blauw en heerlijk spul om lekker over de longen te inhaleren :winkie: , blijvertje dus.
Gebruik nu al een tijdje Squirt, uit wat voor rommel dat samengesteld is interesseert me niet.
Valt wel op dat het vrij lang duurt voor je ketting het eerste bijna droog biepje geeft. Ook best wel belangrijk.
Denk dat ik inmiddels op 81 zit :tong

Uiteindelijk blijven hangen bij Smoove een smeermiddel dat volledig aan mijn eisen voldoet; gaat lang mee - makkelijk aan te brengen - verlengde levensduur ketting - ketting loopt soepel en blijft schoon.

Wat er buiten de wax precies in zit ?...geen idee. Lijkt op Squirt lube en wordt eveneens in Z-Afrika geproduceerd.
Feit is dat het (conform wat de producent claimt) verbazingwekkend lang blijft werken en het aantal smeerbeurten aanzienlijk minder is geworden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Afbeelding
nog helemaal schoon, morgen maar eens zien wat er gebeurt met de 75W90 en Squirt on top.
Plaats reactie