Wanneer onderhoud

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
mikek1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 7 november 2014, 19:10

Ik weet eigenlijk niet zo goed wanneer een MTB schoon te maken.

Is dit bv. ook noodzakelijk na een ritje bij droog weer op asfalt en moet dit na elke rit of na elke zoveel ritten?

Ik begrijp dat als je hele fiets onder de modder/zand zit dit meteen wenselijk is.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

naar eigen inzicht ;)

- Frame: hoeft nooit, mag altijd. Bij m'n full suspension probeer ik ook na droge stof-ritten de lagerpunten wat stofvrij te maken met een droge doek of droge tandenborstel
- ketting/cassette: als ze echt zwart zijn en niet meer soepel klinken. Je zult zien dat bijvoorbeeld derailleurwieltjes gevoelig zijn voor vuil. Maar ook dit kan simpel weggehaald worden met een droge doek. Ik doe ongeveer elke 3 ritten of 150km (afhankelijk van omstandigheden) met een droge doek afnemen en opnieuw smeren. Hooguit na extreme vervuiling even met een lichte ontvetter, goed naspoelen en weer opnieuw oliën/waxen of wat je er ook maar opsmeert
- wat ik echt na elke rit doe is de stanchions van de dropper, demper en vork stof/vuilvrij maken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op laten drogen en afborstelen.
Daarna eventueel met spons en licht sopje afwassen
Geen scherpe zeep en ontvetter gebruiken.
Geen sterke waterstralen gebruiken.
De afdichtingen van je fietslagers zijn niet van onderzeeboot kwaliteit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Santa Cruz Bicycles schreef:Stop washing your bike so much. We did some experiments with bikes that were washed a lot but ridden infrequently, bikes that were ridden a lot but washed infrequently, and bikes that were both washed and ridden a lot. Guess what? Your bike hates only being washed and not being ridden. This test group had the worst results. They became creaky and not much fun to be around, much like the people who own bikes like that. Don't get all angry (you know who you are), you can still wash your bike from time to time - and there are those times where it has to be done after every ride. Everything needs more attention during those times. BUT, maybe you should examine your priorities. It's a mountain bike. You can get dirt on it. It's OK.
,
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik denk ook dat er meer de vernieling in gepoetst wordt dan.

Hetzelfde als TSTM. Op laten drogen, ergste vuil er met een stoffer of behangborstel er af vegen, ketting schoonwrijven met een poetsdoel en weer smeren en klaar. Ketting wordt overigens wel elke keer gesmeerd.
Alleen bij erge viezigheid of als er eens wat meer onderhoud gepleegd moest worden een keer met water wassen, maar dat heb ik dit jaar maar drie of vier keer gedaan (met twee keer in de week fietsen). Ok, het heeft wel eens meer geregend.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

+1 voor de quote van TSTM.
De periode van 2009-2014 zie ik als de tijd dat ik te vaak poetste.
Is overigens wel de tijd waarin de meeste mud&pekel km's gemaakt zijn, de hoogtijdagen van modderig Amerongen.
Dus eigenlijk was dat poetsen ook wel noodzaak.
Droog fietsen maakt dat je bijna niet hoeft te poetsen. Inderdaad heel af en toe even die kwast en een drup smeermiddel op de ketting.

Heel grove richting, voor je gevoel:

±150-250km:
- binnenpoten / seals vork, demper en dropper afstoffen
- smeren ketting
- cassette, crankblad(en) en derailleurwieltjes ontdoen van rotzooi

±500à1000km
- drupje vorkolie op de seals van voorvork? (Uurtje in laten werken, paar x in-uitveren en vervolgens goed verwijderen, poten moeten gortdroog zijn)
- frame afstoffen, misschien een keer dan maar?

± >3000km
- vork+demper servicebeurt
- naaflagers servicen
- crankset eraf en brackethuis cleanen

± >6000km
- balhoofdzooitje losgooien en cleanen-smeren
- zonodig remblokjes vervangen :D :o

Droog fietsen zorgt ook dat je boeltje mega veel langer meegaat dan mudbiken.
Ik weet me nog een regenrit te herinneren op de Posbank waarbij halverwege de nieuwe remblokjes als versleten waren.
Nu is het werkelijk duizenden km's geleden dat ik remblokjes en aandrijflijn moest vervangen.

Dus: droog fietsen is belangrijker dan schoonmaken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Meestal maak ik ga iedere rit de stanchions en omgeving van mijn voorvork schoon. Gewoon met een droog verfkwastje. Het gaat erom dat het zand er af is en er niet tussen kan kruipen. Eenmaal in de 2 weken ofzo druppel ik de voorvork in met een klein beetje speciale Rockshox voorvoorkolie (15WT) en veer na een tijdje goed in en uit zodat de olie er mooi tussen komt en de boel niet uitdroogt. Daarna droog vegen.
Na iedere rit maak ik sowieso met een stukje keukenrol de derailleurwieltjes schoon (aan beide kanten) omdat daar zich het vuil altijd ophoopt. En dan veeg ik ook maar even de ketting af met een oude doek. Als de ketting droog is, spray ik hem in met PTF spray en laat het een dag intrekken, voor de rit even de zijkanten droogwrijven met een oude lap.
Als de casette vuil is, even met een sopje en een borstel er over.
Is al met al maar heel weinig werk.
Eenmaal per maand was ik de fiets met autoshampoo. Bij veel modder spuit ik de fiets even schoon met de tuinslang met matige druk. Daarna droog wrijven met een microvezel doekje.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie