Wielbouw tools
Ziet er goed uit! Succes met de eerste wielen
Volg dit topic al een tijdje omdat ik zelf ook de ambitie heb om hier mee aan de slag te gaan. Tijd, focus en de verschillende benodigde tools/ materialen weerhouden mij nog een beetje.. Dus ben heel benieuwd hoe het jou vergaat!
Het boek van Musson is n.a.v. dit topic aangeschaft, dus misschien maar eens starten met die rustig doornemen.. (bij de betreffende reactie hierover dacht ik weer; ik ga het gewoon doen i.p.v. ik schaf ergens een compleet setje aan..)
Volg dit topic al een tijdje omdat ik zelf ook de ambitie heb om hier mee aan de slag te gaan. Tijd, focus en de verschillende benodigde tools/ materialen weerhouden mij nog een beetje.. Dus ben heel benieuwd hoe het jou vergaat!
Het boek van Musson is n.a.v. dit topic aangeschaft, dus misschien maar eens starten met die rustig doornemen.. (bij de betreffende reactie hierover dacht ik weer; ik ga het gewoon doen i.p.v. ik schaf ergens een compleet setje aan..)
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Dat vind ik het mooie van dit soort topics; dat ze inspireren om zelf ook iets te maken/doen!
@Kermit, ziet er goed uit, oefening baart kunst!
@Kermit, ziet er goed uit, oefening baart kunst!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zelf wielen kunnen spaken geeft wel weer wat meer keuzevrijheid.
Wielen is ook vaak een sluitpost voor een fietsfabrikant.
Er zit vaak no-name spul in, iets met een eigen sticker of een goedkoop setje van een wielenfabriek.
Zelf een lichter of breder velgje inbouwen is leuk, en stukken goedkoper dan een complete wielset rondom die velg.
Wielen is ook vaak een sluitpost voor een fietsfabrikant.
Er zit vaak no-name spul in, iets met een eigen sticker of een goedkoop setje van een wielenfabriek.
Zelf een lichter of breder velgje inbouwen is leuk, en stukken goedkoper dan een complete wielset rondom die velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nou, vandaag wat tijd besteed aan het wielen leren bouwen...
De bedoeling is dus dat de wielen die ik vorige week onder begeleiding/met hulp in elkaar gedraaid heb (DT350/RAD15) in de fiets van mijn vriendin komen (een Cube e-mtb).
De originele wielen gebruik ik om op te oefenen Shimano 400 naven en Cube/Alex velgen.
Eerste probleempje bleek het loshalen van de remschijf te zijn. Die zat loeivast, met een lange sleutel lukte het niet de lockring los te krijgen. Uiteindelijk de tool opgesloten op de naaf, tool in bankschroef geklemd en aan het wiel gedraaid, en los!
Daarna het wiel volledig gedemonteerd en het naafje even van wat extra vet voorzien (Shimano is zuinig).
Oja, nieuwe wiel is zo'n twee ons lichter dan het oude. Niet heel belangrijk op een e-bike maar mooi meegenomen.
Nog even de nipple-driver aangepast naar de tip van Roger Musson, puntje van 3mm gemaakt met de dremel.
En toen kon het echte werk beginnen
Stapjes volgen uit het boek ging prima. Inmiddels is het wiel weer in elkaar gezet. Op spanning zetten e.d. moet nog, doe ik later deze week (met beter licht).
Lockring-tool opgesloten met de steekasadapter van de richtbok
En in de bankschroef ermee!
De eerste 16 spaken zitten erin, meteen goed
En het is weer een wiel, zij het nog onrijdbaar...
Oja, ik heb alleen gevloekt bij het remschijf-akkefietje Lars!
De bedoeling is dus dat de wielen die ik vorige week onder begeleiding/met hulp in elkaar gedraaid heb (DT350/RAD15) in de fiets van mijn vriendin komen (een Cube e-mtb).
De originele wielen gebruik ik om op te oefenen Shimano 400 naven en Cube/Alex velgen.
Eerste probleempje bleek het loshalen van de remschijf te zijn. Die zat loeivast, met een lange sleutel lukte het niet de lockring los te krijgen. Uiteindelijk de tool opgesloten op de naaf, tool in bankschroef geklemd en aan het wiel gedraaid, en los!
Daarna het wiel volledig gedemonteerd en het naafje even van wat extra vet voorzien (Shimano is zuinig).
Oja, nieuwe wiel is zo'n twee ons lichter dan het oude. Niet heel belangrijk op een e-bike maar mooi meegenomen.
Nog even de nipple-driver aangepast naar de tip van Roger Musson, puntje van 3mm gemaakt met de dremel.
En toen kon het echte werk beginnen
Stapjes volgen uit het boek ging prima. Inmiddels is het wiel weer in elkaar gezet. Op spanning zetten e.d. moet nog, doe ik later deze week (met beter licht).
Lockring-tool opgesloten met de steekasadapter van de richtbok
En in de bankschroef ermee!
De eerste 16 spaken zitten erin, meteen goed
En het is weer een wiel, zij het nog onrijdbaar...
Oja, ik heb alleen gevloekt bij het remschijf-akkefietje Lars!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Eh, tot nu dus...
Dacht dat ik goed opgelet had maar bij nadere inspectie blijkt het ventiel niet tussen twee parallelle spaken te zitten
Dus ik haal dat gevloek as we speak even in
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Extra ventielgat boren ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Je had de cursus bij Lars gedaan .
Herkenbaar foutje . En een ezel...... Ik stop altijd voordat ik begin een ventiel in het ventielgat. Is voor mij ook een mooi referentiepunt bij het tellen tijdens het langzaam op spanning zetten.
Elk nadeel heeft een voordeel: nu leer je ook en wiel te ontspaken (hopelijk zonder de nippels in de velg te laten vallen).
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Inmiddels weet ik waar ik de fout in ging. Een instructie verkeerd geïnterpreteerd, waardoor ik bij het verkeerde gat begon met tellen.
En ik heb een nippel in de velg laten vallen Maar dat had ik al een keer meegemaakt, bij het demonteren van m'n oorspronkelijke Merida wielen (waar de hergebruikte DT350 naven uit komen).
Beide keren met schudden gelukkig redelijk snel weer eruit gekregen.
Dus nog ff niks opgeschoten, maar wel dingen geleerd
En ik heb een nippel in de velg laten vallen Maar dat had ik al een keer meegemaakt, bij het demonteren van m'n oorspronkelijke Merida wielen (waar de hergebruikte DT350 naven uit komen).
Beide keren met schudden gelukkig redelijk snel weer eruit gekregen.
Dus nog ff niks opgeschoten, maar wel dingen geleerd
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Goed bezig, leuk zo'n knoopverslag
Ik zie vrij veel dingen die herkenbaar zijn
2012, links het eerste wiel, rechts het tweede wiel dat ik gevlochten heb.
Vooral bij die tweede kon ik merken dat het allemaal wat makkelijker gaat , het is dan allemaal niet zo nieuw meer.
Hangt nu als wanddecoratie in de schuur.
Ik zie vrij veel dingen die herkenbaar zijn
2012, links het eerste wiel, rechts het tweede wiel dat ik gevlochten heb.
Vooral bij die tweede kon ik merken dat het allemaal wat makkelijker gaat , het is dan allemaal niet zo nieuw meer.
Hangt nu als wanddecoratie in de schuur.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Haha, ik denk dat 90% van de beginners die "ventielfout" wel een keer maakt
Maar dat is niet erg, leer je van.
Ik ben nu al twee keer met het vanaf nul inspaken bezig geweest (1e keer ventielfout, 2e keer nippel in velg gevallen) en merk al dat het vlotter gaat. Het gevaar van zelfoverschatting ligt natuurlijk wel op de loer...
Dat met die nippel was gewoon te gehaast, nog even snel dat setje spaken erin voor ik naar bed ga is niet de manier waarop je met zo'n klusje bezig moet zijn.
Vandaag een nieuwe ronde en voor minder dan perfect ga ik niet
Maar dat is niet erg, leer je van.
Ik ben nu al twee keer met het vanaf nul inspaken bezig geweest (1e keer ventielfout, 2e keer nippel in velg gevallen) en merk al dat het vlotter gaat. Het gevaar van zelfoverschatting ligt natuurlijk wel op de loer...
Dat met die nippel was gewoon te gehaast, nog even snel dat setje spaken erin voor ik naar bed ga is niet de manier waarop je met zo'n klusje bezig moet zijn.
Vandaag een nieuwe ronde en voor minder dan perfect ga ik niet
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Jurf, ik ben 58.
In al die jaren heb ik heel wat scheldwoorden opgepikt, in elk geval meer dan genoeg om goed uit m'n dak te gaan als ik een nippel in de velg laat vallen
In al die jaren heb ik heel wat scheldwoorden opgepikt, in elk geval meer dan genoeg om goed uit m'n dak te gaan als ik een nippel in de velg laat vallen
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Toch snap ik het probleem niet van die nippel in die velg.
Je doet in wezen hetzelfde wat je doet als je latex in je band gedaan hebt; schudden, schudden, beetje kantelen, schudden.
Je doet het alleen met een ander doel en je weet vooraf niet hoelang dat schudden gaat duren
Je doet in wezen hetzelfde wat je doet als je latex in je band gedaan hebt; schudden, schudden, beetje kantelen, schudden.
Je doet het alleen met een ander doel en je weet vooraf niet hoelang dat schudden gaat duren
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Da's wel een goeie omschrijving.
Ik had het geluk dat-ie er redelijk vlot weer uit kwam. Tijd voor stalen nippels, dan kun je ze met een magneetje uit de velg vissen
Ik had het geluk dat-ie er redelijk vlot weer uit kwam. Tijd voor stalen nippels, dan kun je ze met een magneetje uit de velg vissen
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After